Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-09, 16:32
  #1
Medlem
Run3s avatar
Vad tror ni, blir detta den bästa laptopen framöver?

https://www.lenovo.com/us/en/p/lapto...083#tech_specs

Verkar ha släppts i december men kommer bli mer tillgänglig i mars. Så förhoppningsvis finns den i mars i svenska butiker.

- 14" 2.8K (2880 x 1800), OLED
- 32 GB RAM
- 1 TB lagring
- Intel® Core™ Ultra 7 155H Processor (E-cores up to 3.80 GHz P-cores up to 4.80 GHz)

Och det är ju en tunn laptop, lätt, stabil. Välrenommerat namn: ThinkPad. X1 Carbon är en klassisk serie av laptops för ägare, konsulter, höjdare, osv, som vill ha det bästa som är snyggt och bärbart.

G11-versionen kostar kring 30 tkr. Så jag gissar på att G12 kommer ligga kring samma.

Vad tror ni? Är detta den bästa laptopen på marknaden?
Citera
2024-01-09, 17:10
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Vad tror ni, blir detta den bästa laptopen framöver?

https://www.lenovo.com/us/en/p/lapto...083#tech_specs

Verkar ha släppts i december men kommer bli mer tillgänglig i mars. Så förhoppningsvis finns den i mars i svenska butiker.

- 14" 2.8K (2880 x 1800), OLED
- 32 GB RAM
- 1 TB lagring
- Intel® Core™ Ultra 7 155H Processor (E-cores up to 3.80 GHz P-cores up to 4.80 GHz)

Och det är ju en tunn laptop, lätt, stabil. Välrenommerat namn: ThinkPad. X1 Carbon är en klassisk serie av laptops för ägare, konsulter, höjdare, osv, som vill ha det bästa som är snyggt och bärbart.

G11-versionen kostar kring 30 tkr. Så jag gissar på att G12 kommer ligga kring samma.

Vad tror ni? Är detta den bästa laptopen på marknaden?

Måste finnas bättre. Supportar den verkligen max 32GB? Det har jag idag på mina laptops som börjar åldras. Fastlödda minnen...?

Likaså endast med Win11 Home och och Intels grafik.
Citera
2024-01-09, 17:18
  #3
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Måste finnas bättre. Supportar den verkligen max 32GB? Det har jag idag på mina laptops som börjar åldras. Fastlödda minnen...?

Likaså endast med Win11 Home och och Intels grafik.
Den är lätt och tunn, så det är varför det är max 32 GB. Din gamla laptop är säkert tyngre och fulare.

Win 11 Home är konstigt ja. Men jag antar att det är korrigerat när laptopen mer släpps "på riktigt".

Intels grafik är vad man vill ha för professionellt bruk. Ger bra batteritid, fungerar bra med Linux. Är man en töntig gamer kan jag förstå att man inte klarar sig med Intel. Men detta är ett forum för vuxna, så jag antog det var underförstått.
Citera
2024-01-09, 17:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Den är lätt och tunn, så det är varför det är max 32 GB. Din gamla laptop är säkert tyngre och fulare.

Win 11 Home är konstigt ja. Men jag antar att det är korrigerat när laptopen mer släpps "på riktigt".

Intels grafik är vad man vill ha för professionellt bruk. Ger bra batteritid, fungerar bra med Linux. Är man en töntig gamer kan jag förstå att man inte klarar sig med Intel. Men detta är ett forum för vuxna, så jag antog det var underförstått.

Minnena är fastlödda på mobo.
Citera
2024-01-09, 17:49
  #5
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Minnena är fastlödda på mobo.
Vill man ha en sexig laptop så är det det som gäller. Äldre, tjockare och tyngre laptops har ibland friheten att kunna byta RAM. Men i moderna laptops för professionellt bruk så är detta standard.
Citera
2024-01-09, 19:12
  #6
Medlem
cerns avatar
Ingen kör Intel these days.. Intel är oldschool
Citera
2024-01-09, 19:14
  #7
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Har kört med Carbon X1 länge som bärbar för jobb, och har en G9 just nu som fortfarande håller hur bra som helst, men lite sugen på att uppgradera till en G12 iallafall. Jag kör dock inte OLED utan deras låg energi IPS för att få bättre batteritid.

Jag har testat många andra märke, men ingen har lika bra tangentbord. Närmst kommer nog Dell XPS, men föredrar Carbon X1.
Citera
2024-01-09, 20:09
  #8
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Har kört med Carbon X1 länge som bärbar för jobb, och har en G9 just nu som fortfarande håller hur bra som helst, men lite sugen på att uppgradera till en G12 iallafall. Jag kör dock inte OLED utan deras låg energi IPS för att få bättre batteritid.

Jag har testat många andra märke, men ingen har lika bra tangentbord. Närmst kommer nog Dell XPS, men föredrar Carbon X1.
Bra poäng. Det är det välkänt faktum att ThinkPad har de bästa tangentborden. Det gör det svårt att använda något annat när man väl använt ThinkPad.
Citera
2024-01-11, 02:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Ingen kör Intel these days.. Intel är oldschool

Nu vet jag inte vad du yrar om ?
På laptoppssidan är de väl hugget som stucket vilken CPU som sitter i.
Intel elr AMD.

Det är väl bara dem med extrem grafik och spel som har AMDs Ryzen eller Threadripper ?

Threadripper betyder tydligen ungefär "någon maskin som kan nysta upp trådar".
Citera
2024-01-11, 10:11
  #10
Medlem
HomoDeuss avatar
MB Pro M3 Max med 128 GB är det som gäller.
Citera
2024-01-11, 23:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
MB Pro M3 Max med 128 GB är det som gäller.

Va, har de på riktigt bara 128 gb lagring? På en iPhone ok, men på en dator är det jättelite.
Citera
2024-01-12, 08:00
  #12
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Va, har de på riktigt bara 128 gb lagring? På en iPhone ok, men på en dator är det jättelite.

Han menar ramminne, inte hårddisk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback