Flashback bygger pepparkakshus!
2006-08-07, 23:28
Medlem
Likwitjunkies avatar
Idag har jag varit hos psykologen och begärt akut hjälp. De bestämdes att jag skulle få medicin, nu undrar jag, vad finns de för lugnade medel förutom benso? Är det svårt att få benso utskrivet? Trots allt konstaterade dom att jag behöver akut hjälp för panikångest bland annat och jag kan inte vänta 4veckor+ på att någon medicin som tex cipramil och sådant ska börja fungera och det vet dom om. Vad tror ni jag kan få utskrivet?
Citera
2006-08-08, 02:41
Awaiting Email Confirmation
...

jag fick attarax mot ångesten och minimum dos(tror jag) av Prozac(fluoxetin) trodde jag mådde bättre ett tag. I efterhand tror jag det var placebo effekt. Fick inte psykhjälp sa min läkare, förens jag varit ren i tre månader. bara för att kollla om droger eller annat var orsaken till min depression. Jag var nära på att dö och då fick jag psykhjälp och mycket starkare dos prozac plus THERALEN läkaren sa att det var typ det starkaste man kunde få som inte var beroendeframkallande, vet inte om han var helt seriös med det men dom funkade mot depression iaf. Problemet var att theralenen och prozacen plus två med till gjorde mig helt känslolös och egoistisk. Nu i efter hand,ca 6mån efter att jag slutat med dom plus inga droger under ett halvt år gjorde så att jag såg allt "klart" igen. Även om detta inte är jätte starak grejer så var försiktig. Kan förstöra ditt lv som för mig även om drogerna gjode sitt i mitt liv så var det psyk-medecinerna som slog spiken i kistan
Citera
2006-08-08, 10:59
Medlem
Tangorabatts avatar
De vanligaste är att de skriver ut Atarax, Lergigan eller Theralen i början. Funkar inte det så brukar de prova sobril. Men allt har och göra med vad för läkare det är och vad han har för inställning till medicin.
Citera
2006-08-08, 13:04
Medlem
chillionaires avatar
jag har fatt, stesolid och Xanor... och attarax.. den sista blev jag helt dasig av.
Citera
2006-08-08, 13:16
Medlem
Likwitjunkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire
jag har fatt, stesolid och Xanor... och attarax.. den sista blev jag helt dasig av.

vilken fick du först? är stesolid svåra att få utskrivna? jag kan knappt äta och så vidare, har inte varit på jobbet på över en vecka och kan inte jobba om ja inte får nåt bra
Citera
2006-08-08, 13:22
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likwitjunkie
vilken fick du först? är stesolid svåra att få utskrivna? jag kan knappt äta och så vidare, har inte varit på jobbet på över en vecka och kan inte jobba om ja inte får nåt bra

Alltsa det har var for 5-6 ar sedan, jag gick till vardcentralen de skrev ut Xanor direkt, Stesolid fick jag nar jag var pa psyk akuten. Tror du borde kunna fa nagot liknande... men de kanske ar hardare nu..
Citera
2006-08-08, 13:51
Medlem
Tangorabatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire
Alltsa det har var for 5-6 ar sedan, jag gick till vardcentralen de skrev ut Xanor direkt, Stesolid fick jag nar jag var pa psyk akuten. Tror du borde kunna fa nagot liknande... men de kanske ar hardare nu..

De är mycket hårdare nu, men som sagt det beror helt och hållet på vilken läkare man hamnar hos.
Citera
2006-08-08, 14:34
Kan bara hålla med om att de är extremt mycket hårdare nu, när det gäller benzoutskrivning. I mitt första möte med psykiatrin, så var jag 16 år. Fick då ett antidepressivt medel, samt både Sobril och Imovane. Imovane var inte ens narkotika-klassat på den tiden, det hade nyss kommit ut.

Samt några år tidigare så var min mamma "i kris", mina föräldrar skiljde sig, o hon mådde givetvist kasst av det. Då hade Xanor precis kommit ut, o läkaren sa;
-Det här kan du ta, det är ingen fara med det!
Tror hon käkade dem i 2-3 år, samma dos. Men efter 3 år så fick hon svår ångest igen, och då hade det visat sig att Xanor är en av de värsta benzo att bli av med (gäller ej depot-varianten). Hon fick välja, antingen dubbla dosen, eller bli av med dem helt. Hon valde det senare o det var troligen inte så kul.

Men så sa man ju när Librium & Valium kom, det var ett undermedel! En perfekt ersättare till de mycket farliga barbituraterna! Men efter några år så visade det sig att de också är kraftigt beroendeframkallande...
Citera
2006-08-08, 16:39
Medlem
galts avatar
På akuten fick jag ingeting, men jag tog mig till vårdcentralen så fick jag Xanor direkt.
När jag ville börja med SSRI så hade jag en annan läkare, denne frågade om jag ville ha ett recept på Xanor som lindring mot insättningen av Citalopram.
Det verkar som om jag haft ganska mycket "tur" med mina läkare.
Citera
2006-08-08, 17:55
Medlem
hencoisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likwitjunkie
Idag har jag varit hos psykologen och begärt akut hjälp. De bestämdes att jag skulle få medicin, nu undrar jag, vad finns de för lugnade medel förutom benso? Är det svårt att få benso utskrivet? Trots allt konstaterade dom att jag behöver akut hjälp för panikångest bland annat och jag kan inte vänta 4veckor+ på att någon medicin som tex cipramil och sådant ska börja fungera och det vet dom om. Vad tror ni jag kan få utskrivet?
Det är svårare idag. Du ska ha synnerligen goda skäl och då oftast efter kontinuerliga besök med en psykiatriker.
Citera
2006-08-08, 19:15
Medlem
Tangorabatts avatar
Enligt en statistik jag läste så förskrivs det som mest benzo på vårdcentraler och Göteborgsomårdet låg i topp.
Citera
2006-08-10, 15:43
Medlem
Spliffmeisters avatar
Jadå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in