Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-01-10, 09:35
  #25
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Frågan gäller regel 0.10 om personuppgifter som säger följande: Var försiktig med personuppgifter. Gör en balanserad avvägning där den enskildes intresse av en fredad privat sfär vägs mot grundläggande rättigheter som informations- och yttrandefrihet.

Det finns även ett förtydligande kring regeln:

Personuppgifter som riskerar att utsätta någon för andras missaktning kräver ett beaktansvärt allmänintresse samt att spridningen sker i ett granskande syfte och att uppgifterna är av central betydelse. Om uppgiften är en gissning, spekulation eller ett antagande ska det framgå. När icke offentlig person diskuteras ska personuppgifter, när så är lämpligt, helt eller delvis maskeras. Om en moderator anser att de publicerade personuppgifterna utgör ett omotiverat stort intrång i den personliga integriteten kan inlägget komma att raderas eller redigeras.

Erhöll för någon dag sedan en varning då jag i tråden om den snattande polisen skrev ut hennes namn samt personnummer. Reagerade på detta och ifrågasatte därför varningen hos berörd moderator. Fick som svar att det var att jag skrev ut de fyra sista siffrorna i hennes personnummer som föranledde att jag fick en varning och att detta är vedertaget hos samtliga moderatorer och inte en personlig åsikt.

Kände mig inte helt nöjd med det svaret då det finns mängder av trådar här på Flashback där fullständigt personnummer nämns, ibland även i trådstarten. Emellanåt i fall där allmänintresset förmodligen inte är så stort iaf betydligt mindre än fallet med den snattande polisen.

Nu vet jag inte om denne moderator har rätt i att personuppgifter får postas men att det är just de fyra sista siffrorna som är den springande punkten. Jag förklarade iaf min åsikt att regeln isåfall bör förtydligas så att det blir begripligt att det är just de fyra sista siffrorna som är känsliga. Till slut fick jag svaret att det handlar om juridik vilken berörd moderator inte var så insatt i.

Men alldeles oavsett. Är det verkligen så att de fyra sista siffrorna alltid måste utelämnas? I min värld blir en människa med ett någorlunda unikt namn uthängd oavsett denna detalj, även de med vanliga namn blir ju uthängda om deras namn kompletteras med födelsedatum och bostadsort eller som i vissa fall fullständig adress.

Varför finns det även trådar där fullständigt personnummer står med sedan väldigt lång tid tillbaka om detta nu inte är tillåtet? Och gällande vad som står i förtydligandet av regeln undrar man ju vad som menas med: "Personuppgifter som riskerar att utsätta någon för andras missaktning kräver ett beaktansvärt allmänintresse"? Finns ju gott om trådar där det måste antas att allmänintresset är litet eller obefintligt, åtminstone har de långt ifrån ett "beaktansvärt allmänintresse".

Så hur är egentligen regel 0.10 tänkt att fungera? Är det verkligen de fyra sista siffrorna som är känsliga? Varför isåfall och varför förtydligas inte även detta i förtydligandet. De fyra sista siffrorna är ju långt ifrån allt gällande personuppgifter och jag tror nog inte en uthängd person bryr sig nämnvärt om de nämns om redan fullständigt namn och födelsedatum nämnts.

Vore intressant dels att höra vad som egentligen gäller just de fyra sista. Men även en generell diskussion om uthängningar och vad som kan ses som ett beaktansvärt allmänintresse.

Regel 0.10. lanserades i maj 2021, för snart tre år sedan.

(FB) Ny regel (0.10) gällande personuppgifter (reviderad version) (2021)

Som du kan läsa i trådstarten ovan så har regeln en lång historia, och hanteringen av personuppgifter är allt annat än enkel.
"Det var tidigare mer eller mindre förbjudet att publicera personuppgifter på forumet. Men det gjordes undantag ifall det fanns goda skäl. Så var vår tolkning 2004-2005. Året därpå, 2006, lanserades regel "1.06. Var försiktig med personuppgifter" (som på den tiden inte bara gällde registrerade medlemmar). Två år senare, 2008, så bytte regeln namn till "1.06. Var försiktig med personuppgifter och ryktesspridning". Reglerna kring personuppgifter var fortfarande otydliga. Diskussionerna kring problemet fortsatte de kommande åren, och 2011 föreslogs regel "0.10. Personuppgifter". En regel som blev verklighet först två år senare. Den lanserades i april 2013, och avskaffades fem månader senare."
Den första versionen av regel 0.10. (2013) var fyrkantigt skriven, och tog inte hänsyn till helheten. Den var förvisso tydligt skriven, men slutade i ren katastrof. Vilket var orsaken till att den plockades bort.

Regel 0.10. ersattes med en sorts rekommendation i reglerna, men som inte kunde resultera i varken varning eller avstängning. Denna text var oförändrad under åtta år (innan regel 0.10. gjorde comeback våren 2021). Men otydliga regler - som endast existerar som någon sorts rekommendation - med konsekvensen att inlägg godtyckligt raderas, och medlemmarna inte riktigt vet vad som gäller, är inte heller någon bra lösning.

När regel 0.10. återlanserades så var vi medvetet väldigt försiktiga, eftersom vi visste hur illa det blev första gången. Men med detta sagt så tror jag att det kan vara klokt att göra en översyn av regel 0.10. för att den ska bli tydligare.

Nog om bakgrunden. För att besvara dina frågor så behöver jag börja med att citera delar av regeln:
"Gör en balanserad avvägning där den enskildes intresse av en fredad privat sfär vägs mot grundläggande rättigheter som informations- och yttrandefrihet ... Om en moderator anser att de publicerade personuppgifterna utgör ett omotiverat stort intrång i den personliga integriteten kan inlägget komma att raderas eller redigeras."
Exempel på personuppgifter som regeln avser: namn, adress, telefonnummer, personnummer

Telefonnummer är nästa aldrig tillåtna. Dessa ändras och det är mycket sällsynt att dessa är av betydelse i diskussionen. Kan inte komma på något exempel alls just nu. Historiskt så har vi haft stora problem med detta i forumet "Eskortservice och prostitution" då det för 20 år sedan var vanligt att det postades mobilnummer till prostituerade. De prostituerade hade inga problem med detta, men när de bytte nummer så var de nya ägarana några år senare måttligt roade. Att deras nummer förekom i ett inlägg på Flashback gällande prostitution var kanske inte jättekul. Att inlägget postades för tio år sedan spelade ingen roll. Så vi plockade bort uppgifterna när de rapporterades.

Personnummer är av stor betydelse i vissa sammanhang, men oftast går det att hitta informationen på annat sätt. Exempelvis i dokument som det länkas till. Eftersom personnumret är en förhållandevis känslig personuppgift så ställs det högre krav för när denna är lämplig att publicera. De första sex siffrorna är mindre känsliga, och dessa tycker vi är OK. När det gäller de sista fyra siffrorna så krävs det större skäl till att publiceringen ska vara motiverad.

Namnet på icke offentliga personer brukar, när så är lämpligt, helt eller delvis maskeras. Problemet är att vad som är lämpligt är en tolkningsfråga, och det är inte helt självklart var gränsen bör gå. Dessutom så blir frågan än mer komplicerad då reglerna över tid har ändrats. Det finns trådar som startades långt innan regel 0.10. existerade, och som innehåller mängder av personuppgifter. Inlägg som enligt dåvarande regelverk var tillåtna, men som idag skulle ha raderats eller maskats. Detta gör det väldigt svårt för medlemmarna som därmed får olika signaler. Dels ett regelverk som förbjuder vissa publiceringar, samtidigt som dessa fortsätter att publiceras. Att dela ut varningar för detta (som regelverket ger stöd för) är därför inte helt enkelt. Om inga varningar delas ut, så lär publiceringarna sannolikt fortsätta. Om vissa får varningar, medan andra inte får det, så finns risken att samma medlemmar känner att modereringen är godtycklig.

När det gäller adresser så är dessa i många fall inte nödvändiga, men i vissa situationer är de tvärtom väldigt nödvändiga. Om det är en skjutning i en stadsdel så är adressen av betydelse. Den är oftast central för diskussionen. Medan den folkbokförda adressen för en dömd person inte nödvändigtvis är speciellt relevant, men i vissa sammanhang kan var väldigt viktig. Ibland kan staden vara av betydelse, medan gatuadress och lägenhetsnummer är av mindre betydelse. Så hur förklarar man detta på bästa sätt? I regelerna har vi följande förklaring:
"Gör en balanserad avvägning där den enskildes intresse av en fredad privat sfär vägs mot grundläggande rättigheter som informations- och yttrandefrihet. Personuppgifter som riskerar att utsätta någon för andras missaktning kräver ett beaktansvärt allmänintresse samt att spridningen sker i ett granskande syfte och att uppgifterna är av central betydelse."
Jag håller med om att det kan vara önskvärt att se över hur regel 0.10. är skriven. Vi försöker dock att undvika att vara allt för tydliga, då detta oftast innebär att vi tvingas förbjuda mer än vi i själva verket önskar. Vi bör ta lärdom av hur regeln tillämpades 2013, samtidigt som det också är viktigt att medlemmarna förstår regeln och tillhörande tolkning.

admin
Citera
2024-01-10, 11:34
  #26
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Jag instämmer i det du skriver. Men oavsett våra personliga åsikter i frågan är det regeln och Flashbacks hållning i frågan som är det väsentliga i diskussionen.

Som det verkar är detta en ny regel. Tidigare har folk hängts ut hej vilt och det har varit okej trots noll allmänintresse. Vad som är av allmänt intresse är åtminstone inte heller så svårt att klura ut, iaf inte för mig.

Jag tycker att regel 0.10 egentligen är bra men jag skulle nog dra mig för att påstå att den efterföljs speciellt bra och det som blir lite konstigt är när det tycks vara de fyra sista siffrorna endast som är det känsliga. Regeln säger ju inte heller något om personnummer och återigen tycks det endast vara de fyra sista siffrorna som är känsligt för Flashback. Varför kan man fråga sig? Samt varför förtydligas inte regeln?
Har man redan tillåtit att namn och personnummer läggs ut kan jag inte riktigt förstå varför det isåfall är känsligt med de fyra sista siffrorna.
Att man t ex kan lämna ut personnummer när det gäller vanliga förbrytare kanske inte skadar, men att göra det med myndighetspersoner eller kända personer etc kan ju trigga vissa att skapa problem genom exempelvis bedrägerier om någon olovligt skulle vilja utnyttja dessa personnummer. Något som inte görs om man läser om ngn dömd hustrumisshandlare men gärna mot en polis t ex då denne förutom sitt eget handlande får klä skott för att tillhöra "statens korrumperade polismakt" - ett slags legitimt blåljussabotage på nätet.
Detta är visserligen offentlig information, men att vara hundraprocentigt säker på att det är rätt persons personnummer kräver ju en viss arbetsinsats i alla fall.
---------------------------
Men jag kan inte riktigt bedöma hur väl mod agerar efter riktlinjerna utan försöker bara finna möjliga perspektiv på hållningen du belyser.
Allt är ju inte svart eller vitt så det kan nog förekomma tveksamma och olika bedömningar i gråskalan då och då från mod till mod och från fall till fall utan att man alltid kan se systematiken.
Citera
2024-01-10, 11:52
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Att man t ex kan lämna ut personnummer när det gäller vanliga förbrytare kanske inte skadar, men att göra det med myndighetspersoner eller kända personer etc kan ju trigga vissa att skapa problem genom exempelvis bedrägerier om någon olovligt skulle vilja utnyttja dessa personnummer. Något som inte görs om man läser om ngn dömd hustrumisshandlare men gärna mot en polis t ex då denne förutom sitt eget handlande får klä skott för att tillhöra "statens korrumperade polismakt" - ett slags legitimt blåljussabotage på nätet.
Detta är visserligen offentlig information, men att vara hundraprocentigt säker på att det är rätt persons personnummer kräver ju en viss arbetsinsats i alla fall.
---------------------------
Men jag kan inte riktigt bedöma hur väl mod agerar efter riktlinjerna utan försöker bara finna möjliga perspektiv på hållningen du belyser.
Allt är ju inte svart eller vitt så det kan nog förekomma tveksamma och olika bedömningar i gråskalan då och då från mod till mod och från fall till fall utan att man alltid kan se systematiken.

Å andra sidan bör ju allmänintresset vara betydligt högre i de fall myndighetspersoner begår brott framför "vanligt" folk. Precis som du skriver är det ju dessutom offentliga uppgifter. Spontant kan jag känna att det i de flesta fall är mer motiverat att hänga ut offentliga personer om nu någon ska hängas ut överhuvudtaget.
Citera
2024-01-10, 12:01
  #28
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Å andra sidan bör ju allmänintresset vara betydligt högre i de fall myndighetspersoner begår brott framför "vanligt" folk. Precis som du skriver är det ju dessutom offentliga uppgifter. Spontant kan jag känna att det i de flesta fall är mer motiverat att hänga ut offentliga personer om nu någon ska hängas ut överhuvudtaget.
jo, allmänintresset av vad denne person gjort och att hänga ut det - ja. Men inte allmänintresset av dennes personnummers sista fyra siffror. (=allmänhetens nytta av att få veta hela personnumret). Det kan jag inte se att det finns något allmänintresse av överhuvudtaget mer än att vissa tycker att
- jamen det har jag väl rätt till, de skall inte komma undan hela tiden....
OSV, vilket av många kan uppfattas som fåniga och svepande argument.
Citera
2024-01-10, 12:02
  #29
Avstängd
Det som är mest intressant med detta o påståendet att man inte skall kunna googla på namn är:

Google är en accepterad sökmotor o vedertaget koncept - om alla ord skulle ändras så att de inte går att googla på skulle google o dess konkurrenter tvingas slå igen.

Regeln är fel - allt som är sant skall fram - eller för att göra det ännu roligare:

Det påstås att Arne Arnesson - född 1971 boende på Arnegatan i Arnstad är pedofil o har suttit
i fängelse - men jag vet inte om detta är sant - varför skulle man inte kunna skriva så.

Eller om detta är fel Bengt Bengtsson osv som är riktigt namn påstår att Arne Arnesson - född 1971 boende på Arnegatan i Arnstad är pedofil o har suttit i fängelse - men jag vet inte om detta är sant - varför skulle man inte kunna skriva så o då har citatmakaren bara citerat Bengt Bengtsson som rätteligen
är den som skall ta fullt ansvar för ev fel - o googla skall man så klart kunna göra på de båda.
Citera
2024-01-11, 18:17
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Vem som helst kan få pnr från Skatteverket, men det får inte skrivas på Flashback. Det är i linje med vad Integritetsskyddsmyndigheten förespråkar. Samtidigt har Flashback utgivningsbevis och forumen modereras, så rimligen är förbudet mot personnummer inte ett juridiskt krav utan ett val.





För mindre än ett år sedan gick det bra att skriva pnr. Regel 0.10 har inte ändrats (se äldre version av reglerna, exempelvis denna från aug-2022: https://web.archive.org/web/20220815...ack.org/regler), däremot verkar moderatorerna informellt infört ett "förbud" mot personnummer.

I augusti 2023 hade jag konversation med en moderator om just detta, fick då svaret "Jag har också noterat att det saknas information kring personnummer i netikett för t.ex. 0.10 så jag ska ta upp det med mina kollegor."

Jag fick PM (inte varning) för några månader sedan av mod, ombads sluta skriva pnr och har därefter inte skrivit pnr.




Den info jag hört från moderator i PM är att de 4 sista ska maskas i sin helhet
Jag blev överraskad av det fetade påståendet.
Om Flashback skulle ha utgivningsbevis måste de läsa alla poster innan de får släppas fram på forumet. Det förstår var och en inte är möjligt.
Jag gjorde en kontroll av Flashback hos https://mediemyndigheten.se/tillstan...r/?q=flashback
Det finns en sida med namnet Flashback som har utgivningsbevis men den slutar på ".se". Flashback forum slutar på ".org". Således har inte forumet något utgivningsbevis vilket är föga överraskande.
Citera
2024-01-11, 20:28
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defectum
Jag blev överraskad av det fetade påståendet.
Om Flashback skulle ha utgivningsbevis måste de läsa alla poster innan de får släppas fram på forumet. Det förstår var och en inte är möjligt.
Jag gjorde en kontroll av Flashback hos https://mediemyndigheten.se/tillstan...r/?q=flashback
Det finns en sida med namnet Flashback som har utgivningsbevis men den slutar på ".se". Flashback forum slutar på ".org". Således har inte forumet något utgivningsbevis vilket är föga överraskande.

Du har absolut rätt. Tack för korrigeringen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback