• 2
  • 3
2024-01-10, 20:31
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
.

Kanske jobbar ni 12 timmarspass i en vecka och sedan s r ni lediga i en vecka.

Vad baserar du det hr p?
Citera
2024-01-10, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Vad baserar du det hr p?
Tnker att arbetsplatsen ligger lite lngt bort och att ni kanske tvingas att bo dr fr att kunna hlla verksamheten igng. Blir d ungefr som att jobba p en oljeplattform dr man jobbar hrt i en period fr att sedan f ett lngre avbrott.

Mitt resonemang bygger p att man exempelvis flyttar arbetet frn Gteborg till norra Vrmland.
Citera
2024-01-10, 20:47
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Intressant frga. Inte helt enkelt att svara p men jag gissar att det beror litet p hur pass bra vi kan frsvara oss; frsvarar vi oss bevaras kronkursen, gr det smre faller den som en sten.

Det var lite av en retoriskt frga fr att bara se hur lngt folk tnker.

Kronan skulle falla som en sten d Sverige blir icke investerbart. Utlndskt kapital (och svenskt fr den delen) kommer fly illa kvickt.
Som aktuellt exempel s rasade Israels valuta Shekeln som en sten efter Hamas attack, s centralbanken fick g in och sttta.

Jag skulle vl tro att med den lga sammanhllning vi har i landet s skulle man nog grna stoppa folk frn att fly. Bankomaterna kommer vara nedstngda dag 1 och likas tillgngen till digitala pengar, tills lget brjar bli mer greppbart fr vra makthavare. Med andra ord tror jag p en form av bail-in eller lock-in frn bankerna i ett sdant lge.

Red: Som du skriver, skulle vi mot frmodan avvrja en attack och s.a.s vinna s skulle sannolikt kronan strkas ordentligt.
Senast redigerad av Bob-Dylan 2024-01-10 kl. 20:49.
Citera
2024-01-10, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Det var lite av en retoriskt frga fr att bara se hur lngt folk tnker.

Kronan skulle falla som en sten d Sverige blir icke investerbart. Utlndskt kapital (och svenskt fr den delen) kommer fly illa kvickt.
Som aktuellt exempel s rasade Israels valuta Shekeln som en sten efter Hamas attack, s centralbanken fick g in och sttta.

Jag skulle vl tro att med den lga sammanhllning vi har i landet s skulle man nog grna stoppa folk frn att fly. Bankomaterna kommer vara nedstngda dag 1 och likas tillgngen till digitala pengar, tills lget brjar bli mer greppbart fr vra makthavare. Med andra ord tror jag p en form av bail-in eller lock-in frn bankerna i ett sdant lge.
Nja det kan man tro men vid krig kan det vara s att valutakursen bevaras.

Frgan r hur pass bra vi kan frsvara vr frsvarsindustri. ven hur vi frsvarar nringslivet i stort.

Men visst om delar av landet snabbt faller kommer naturligtvis kronkursen falla som en sten den med.
Citera
2024-01-10, 22:01
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tnker att arbetsplatsen ligger lite lngt bort och att ni kanske tvingas att bo dr fr att kunna hlla verksamheten igng. Blir d ungefr som att jobba p en oljeplattform dr man jobbar hrt i en period fr att sedan f ett lngre avbrott.

Mitt resonemang bygger p att man exempelvis flyttar arbetet frn Gteborg till norra Vrmland.

h. Du vet inte var jag gr, du vet inte var jag bor, du vet inte var mitt kontor r och du vet inte var militren planerar att lgga min verksamhet.

Massa snack bara.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in