Citat:
Ursprungligen postat av
barkeeper
Nej det är det jag menar, om det blir krig, men jag inte är inkallad ännu, ska man ta sig till sitt vanliga jobb då, kosta vad det kosta vill?
Jag tänker mest på hur banken reagerar om man inte kan betala på sitt huslån.
Du har
tjänstgöringsplikt även i fredstid. Enligt Lag om skydd mot olyckor (2003:778) så kan du vid en olycka exempelvis en trafikolycka, brand, försvinnande eller drunkningstillbud bli ålagd av Räddningsledaren (chefen på olycksplatsen) att tvingas att hjälpa till.
Du kan bli tvingad att släcka bränder eller gå timtals i skogen för att leta efter någon som har försvunnit. Du kommer att kunna bli straffad om du vägar. Försäkringskassan betalar ut ersättning för förlorad arbetsinkomst.
Du kan till och med bli tvingad att ingå i Räddningsvärn (en form av deltidsbrandkår) på den orten där du bor. Detta gäller redan nu i fredstid. Du kan bara ana hur våra krigslagar lär utformas.
Saxat ur Lag (2003:778) om skydd mot olyckor, Kap 6
Tjänsteplikt
1 § När det behövs, är var och en som under kalenderåret fyller lägst arton och högst sextiofem år skyldig att medverka i räddningstjänst, i den mån hans eller hennes kunskaper, hälsa och kroppskrafter tillåter det.
Tjänsteplikten fullgörs på anmodan av räddningsledaren.
Bland dem som är tjänstepliktiga enligt första stycket och som är bosatta i kommunen får en nämnd som avses i 3 kap. 11 § ta ut lämpliga personer för att ingå i kommunens räddningsvärn. I första hand skall frivilliga tas ut. Den som tagits ut är skyldig att delta i övning med räddningsvärnet under högst tjugo timmar årligen.