• 1
  • 2
2024-01-09, 03:15
Medlem
TyskFalthares avatar
Så som det ser ut just nu kommer jag att minst 61 600 kr i månaden brutto (inkl semesterersättningen). Så att löneväxa 10 000 kr, gör att jag hamnar på gränsen till att inte få mindre statligpension och vad nu.

Men är anställd på timme så ifall jag är sjuk, får jag en lägre lön och vise versa jobbar jag mer än 160 timmar sen har jag även olika OB-tillägg som gör att lönen kan bli högre.

Så min exakta månadslön är lite difus. Ber jag chefen löneväxa 10 000 kr varje månad så blir det en miss sålänge jag inte missar någon timme eller jobbar något extra alls (vilket inte kommer att ske).

Kan man be chefen löneväxla 10 000 kr varje månad för att sen mot slutet av året se hur man ligger till och ev öka/sänka löneväxlingen dom sista månaderna?

Vi är inte heller med i facket och har ingen tjänstepension som dras varje lön, så kanske inte ens går att löneväxla då? 🤷‍♂️ och sista frågan, får man välja själv vilka fonder man vill lägga pengarna i eller blir man låst till något pensionföretag med ett trött utbud av fonder?

Har jag missuppfattat något så påpeka det gärna

Tack på förhand!
Citera
2024-01-09, 04:10
Medlem
Nej, dina löneväxlade pengar är borta tills du går i pension, tjänar du dessa pengar lär du väl förstå detta själv? Du är dum och inkompetent och lönen bör gå till mamma som betalar i oboy och limpmackor. 61 000 men bakom flötet? Hur väderar du dig själv?

Du ljög lite va?....
Senast redigerad av bul-11-33 2024-01-09 kl. 04:15.
Citera
2024-01-09, 08:04
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyskFalthare
Så som det ser ut just nu kommer jag att minst 61 600 kr i månaden brutto (inkl semesterersättningen). Så att löneväxa 10 000 kr, gör att jag hamnar på gränsen till att inte få mindre statligpension och vad nu.

Men är anställd på timme så ifall jag är sjuk, får jag en lägre lön och vise versa jobbar jag mer än 160 timmar sen har jag även olika OB-tillägg som gör att lönen kan bli högre.

Så min exakta månadslön är lite difus. Ber jag chefen löneväxa 10 000 kr varje månad så blir det en miss sålänge jag inte missar någon timme eller jobbar något extra alls (vilket inte kommer att ske).

Kan man be chefen löneväxla 10 000 kr varje månad för att sen mot slutet av året se hur man ligger till och ev öka/sänka löneväxlingen dom sista månaderna?

Vi är inte heller med i facket och har ingen tjänstepension som dras varje lön, så kanske inte ens går att löneväxla då? 🤷‍♂️ och sista frågan, får man välja själv vilka fonder man vill lägga pengarna i eller blir man låst till något pensionföretag med ett trött utbud av fonder?

Tack på förhand!

Svaret på alla dina frågor är typ "fråga chefen".
För det första är löneväxling ett erbjudande arbetsgivaren kan ge, inte en rättighet du har.
För det andra är det arbetsgivaren som avgör var du får dina pengar placerade. Min arbetsgivare har avtal med Avanza så jag får in min löneväxling där på en KF. Väl där väljer jag själv hur de ska placeras, men då är jag låst till Avanzas utbud.
Om och när du sen byter arbetsgivare finns möjligheter att flytta de sparade medlen.

Gällande nivå så är det årsinkomsten som räknas. Ska man löneväxla ska man vara rätt säker på att man kommer att tjäna mer än 615000 kr (2024) på årsbasis. Blir årsinkomsten lägre kommer din allmänna pension att påverkas negativt mer än vad du tjänat på löneväxlingen.

Sen får man ju fundera på om man är beredd på att avstå pengarna till pensionen. Förmånen du får vid löneväxling (förutom att betala mindre skatt nu) är ca 5% direktavkastning genom att arbetsgivaren ger dig 5% extra (vilket motsvarar de lägre kostnaden arbetsgivaren har för arbetsgivaravgifter). Nackdelen är att pengarna blir låsta.

Du kan ju välja att själv placera dem i t.ex. en ISK. Nu är ju ISK inte lika förmånligt eftersom skatten höjts, men fördelen är att du dels kan ta pengarna när som helst, dels placera dem var som helst.
Citera
2024-01-09, 08:52
Medlem
cacas avatar
Citat:

Tack på förhand!
Ingen rättighet göra så men din AG kan erbjuda sånt.

Det du bör tänka på är att du arbetar på ett företag utan tjänstepension så om de haft avtal osv så hade du fått i runda slängar 70 000:-/år inbetalt till tjänstepension, nu får du noll och därmed endast allmän pension att förlita dig på på ålderns höst som avsätts upp till 51000:- via arbetsgivaravgiften. Så lite fundera på speciellt om du tänkt arbeta där länge, att du får sämre pension då tjänstepension uteblir.

Så kanske 10000 i månaden för löneväxla ok, eller finns ej möjligheten så fundera på själv starta ett sparande till pension fonder/aktier. För lite du på att staten tar hand om dig på ålderns höst så tror jag du bör tänka om. Det egna sparandet om det så är hög tjänstepension eller från eget sparande kommer bli det som avgör om du får en dräglig tid som pensionär.
Citera
2024-01-09, 08:59
Medlem
Om din arbetsgivare inte erbjuder tjänstepension så låter det osannolikt att du kan löneväxla. Men som någon annan skrev - fråga chefen. Ofta har företag ett maxbelopp på vad man får löneväxla, ex 5000 per månad. Man väljer själv hur mycket man vill växla upp till maxtak.
Ang anställd per timme - Skatteverket räknar din totala årslön så om du är borta korta perioder lär det inte spela någon roll för löneväxling.
Sista tipset är att gå med i facket. Även om din arbetsgivare inte har kollektivavtal så kan du självklart vara medlem, något som ger en otrolig trygghet om din arbetsgivare skulle sparka dig. Plus en del andra fördelar. Det är inget du behöver berätta för arbetsgivaren och inget de kan se. Men den lönen har du ju också råd att gå med.
Citera
2024-01-09, 09:33
Medlem
GregerMedeltids avatar
Om du inte har någon tjänstepension via anställningen så har du rätt att spara i ett individuellt pensionssparande (IPS) för oskattade pengar. Då behöver du inte blanda in chefen och hela lönekontoret utan kan själv reglera hur mycket du sparar varje månad, och totalsumman för året kan du dra av i deklarationen. Se bara till att ordna en jämkning, så att du inte ger staten ett räntefritt lån i onödan.
Citera
2024-01-09, 11:06
Medlem
Så många frågor och oklarheter

Företaget bestämmer, vid JA är det inte omöjligt att man går med på att ändra löneväxling vid något tillfälle, dock bör du se upp så att man inte ser det som att pengarna är tillgängliga för dig från skattemyndigheten och ändå vill ha in skatt, vilket kan ske om du hoppar upp och ner

Tjänstepension dras inte på lönen och är normalt inte beroende på om du är med i facket, utan avgörs om det finns kollektivavtal. Finns det omfattar det samtliga anställd oavsett om de är med eller ej.

Om du inte har tjänstepension är det den du ska lösa i första hand, och där bör du ta hjälp och inte kasta dig in i löneväxling som första steg, du bör ha rätt att göra avdragsgilla insättningar av din nettolön idag.

Korta rådet, prata med din bank eller någon pensionsrådgivare, du får då säkert lite frågor till din arbetsgivare, få svar på dem och ta ett nytt möte för att hitta en lösning som passar dig.

Pengarna är ju till pension så låsta i någon mening är de, hur fritt du kan flytta dem beror på avtal, likaså vad du kan göra om du byter arbetsgivare osv. Det är ju dock du som är förmånstagare så dina pengar är det.

Löneväxla inte för att spara skatt idag är mitt korta råd, utan gör det utifrån ett behov

Citat:

Tack på förhand!
Citera
2024-01-09, 12:02
Medlem
TyskFalthares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Nej, dina löneväxlade pengar är borta tills du går i pension, tjänar du dessa pengar lär du väl förstå detta själv? Du är dum och inkompetent och lönen bör gå till mamma som betalar i oboy och limpmackor. 61 000 men bakom flötet? Hur väderar du dig själv?

Du ljög lite va?....
Bra surr på dig grabben!

Tack till alla er andra som tog er tid

Har helt okej koll på privatekonomin, så den biten är inga konstigheter. Anledningen till att jag vill löneväxla är att jag tror det är fördelaktigt i det långa loppet, är ändå inga pengar som gör någon större skillnad för mig i dagsläget. Tänker jag fel där?

Ska även vara på chefen om tjänstepensionen, tack för det! Även IPS, fast det är ju inte avdragsgillt längre.
Citera
2024-01-09, 12:05
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Bra surr på dig grabben!

Tack till alla er andra som tog er tid

Har helt okej koll på privatekonomin, så den biten är inga konstigheter. Anledningen till att jag vill löneväxla är att jag tror det är fördelaktigt i det långa loppet, är ändå inga pengar som gör någon större skillnad för mig i dagsläget. Tänker jag fel där?

Ska även vara på chefen om tjänstepensionen, tack för det! Även IPS, fast det är ju inte avdragsgillt längre.

IPS är avdragsgillt om du inte har någon tjänstepension i anställningen.
Citera
2024-01-09, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Svaret på alla dina frågor är typ "fråga chefen".
För det första är löneväxling ett erbjudande arbetsgivaren kan ge, inte en rättighet du har.
För det andra är det arbetsgivaren som avgör var du får dina pengar placerade. Min arbetsgivare har avtal med Avanza så jag får in min löneväxling där på en KF. Väl där väljer jag själv hur de ska placeras, men då är jag låst till Avanzas utbud.
Om och när du sen byter arbetsgivare finns möjligheter att flytta de sparade medlen.

Gällande nivå så är det årsinkomsten som räknas. Ska man löneväxla ska man vara rätt säker på att man kommer att tjäna mer än 615000 kr (2024) på årsbasis. Blir årsinkomsten lägre kommer din allmänna pension att påverkas negativt mer än vad du tjänat på löneväxlingen.

Sen får man ju fundera på om man är beredd på att avstå pengarna till pensionen. Förmånen du får vid löneväxling (förutom att betala mindre skatt nu) är ca 5% direktavkastning genom att arbetsgivaren ger dig 5% extra (vilket motsvarar de lägre kostnaden arbetsgivaren har för arbetsgivaravgifter). Nackdelen är att pengarna blir låsta.

Du kan ju välja att själv placera dem i t.ex. en ISK. Nu är ju ISK inte lika förmånligt eftersom skatten höjts, men fördelen är att du dels kan ta pengarna när som helst, dels placera dem var som helst.

Hej.
Du kanske har nämnt det (isf har jag missuppfattat din text)
Men det är ju inte bara 5% man tjänar på att löneväxla.
I och med att du kommer plocka ut din tjänstepension när du är äldre (gått i pension) så kommer du ju troligtvis även betala en lägre skatt (typ 33% eller vad det är) istället för 50% som man åker på ifall man väljer att inte löneväxla.

Så 10 000 motsvarar 5000 Netto (om du inte löneväxlar, 50% statlig inkomstskatt). Fördel: Du får pengarna direkt.

Har du Däremot löneväxlat 10tkr. Så kommer beloppet att bli
10000+5% (10500)... när du väl tar ur pengarna så är det skatt 33%, och du får då ut ca 6930 kr.
Nackdel: pengarna låsta till en viss ålder

Edit:
Jag är själv inne på att löneväxla. För övrigt så har jag en ganska hög sparkvot. Det jag kommer göra är att jag kmr minska ner min sparkvot motsvarande vad jag skulle fått i handen om jag inte hade löneväxlat.

Ex. Jag sparar 15tkr i månaden av min nettolön
Jag löneväxlar 10tkr. Hade jag inte löneväxlat så hade jag fått ut 5000 kr mer i lön varje månad.
Jag väljer att löneväxla men som "kompensation" så sparar jag nu bara 10 000 i månaden.

Någonstans får jag det bästa av två världar. Jag får ta del av min nya lön OCH jag kan pensionsspara där jag får 5% extra inbetalt plus att det blir lägre skatt när jag väl tar ut. Enda nackdelen är att pengarna blir låsta. Allt beror väl på vad man sparar till.
Senast redigerad av Simpeel 2024-01-09 kl. 12:37.
Citera
2024-01-09, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33

Du ljög lite va?....

Han menar inte att han ska ta tillbaka pengarna, utan minska summan som sätts av de siste månaderna på året
Citera
2024-01-09, 16:16
Medlem
Citat:

Ja, löneväxlar du så kommer arbetsgivaren teckna en tjänstepensionsförsäkring i ett fondbolag så du blir bunden till det utbud dessa har.

Tjänstepension har inget att göra med huruvida du "är med i facket" eller inte. Men om arbetsgivaren inte erbjuder tjänstepension så finns möjligheten att göra avdrag för privat pensionssparande, dock är det inte riktigt lika bra som löneväxling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in