Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Svaret på alla dina frågor är typ "fråga chefen".
För det första är löneväxling ett erbjudande arbetsgivaren kan ge, inte en rättighet du har.
För det andra är det arbetsgivaren som avgör var du får dina pengar placerade. Min arbetsgivare har avtal med Avanza så jag får in min löneväxling där på en KF. Väl där väljer jag själv hur de ska placeras, men då är jag låst till Avanzas utbud.
Om och när du sen byter arbetsgivare finns möjligheter att flytta de sparade medlen.
Gällande nivå så är det årsinkomsten som räknas. Ska man löneväxla ska man vara rätt säker på att man kommer att tjäna mer än 615000 kr (2024) på årsbasis. Blir årsinkomsten lägre kommer din allmänna pension att påverkas negativt mer än vad du tjänat på löneväxlingen.
Sen får man ju fundera på om man är beredd på att avstå pengarna till pensionen. Förmånen du får vid löneväxling (förutom att betala mindre skatt nu) är ca 5% direktavkastning genom att arbetsgivaren ger dig 5% extra (vilket motsvarar de lägre kostnaden arbetsgivaren har för arbetsgivaravgifter). Nackdelen är att pengarna blir låsta.
Du kan ju välja att själv placera dem i t.ex. en ISK. Nu är ju ISK inte lika förmånligt eftersom skatten höjts, men fördelen är att du dels kan ta pengarna när som helst, dels placera dem var som helst.
Hej.
Du kanske har nämnt det (isf har jag missuppfattat din text)
Men det är ju inte bara 5% man tjänar på att löneväxla.
I och med att du kommer plocka ut din tjänstepension när du är äldre (gått i pension) så kommer du ju troligtvis även betala en lägre skatt (typ 33% eller vad det är) istället för 50% som man åker på ifall man väljer att inte löneväxla.
Så 10 000 motsvarar 5000 Netto (om du inte löneväxlar, 50% statlig inkomstskatt). Fördel: Du får pengarna direkt.
Har du Däremot löneväxlat 10tkr. Så kommer beloppet att bli
10000+5% (10500)... när du väl tar ur pengarna så är det skatt 33%, och du får då ut ca 6930 kr.
Nackdel: pengarna låsta till en viss ålder
Edit:
Jag är själv inne på att löneväxla. För övrigt så har jag en ganska hög sparkvot. Det jag kommer göra är att jag kmr minska ner min sparkvot motsvarande vad jag skulle fått i handen om jag inte hade löneväxlat.
Ex. Jag sparar 15tkr i månaden av min nettolön
Jag löneväxlar 10tkr. Hade jag inte löneväxlat så hade jag fått ut 5000 kr mer i lön varje månad.
Jag väljer att löneväxla men som "kompensation" så sparar jag nu bara 10 000 i månaden.
Någonstans får jag det bästa av två världar. Jag får ta del av min nya lön OCH jag kan pensionsspara där jag får 5% extra inbetalt plus att det blir lägre skatt när jag väl tar ut. Enda nackdelen är att pengarna blir låsta. Allt beror väl på vad man sparar till.