• 1
  • 2
2024-01-08, 23:23
Medlem
Hej
Var hos läkare pga utmattning och depression typ och tog blodprover.
Visade att jag hade för mycket hemoglobin i blodet. Inte mycket över referensintervallet men ändå över. Ska vara mellan 134-170,och jag hade 175. Tog blodprov för en månad sen och då var det 174. Så stigit en punkt.
Sen även evf som jag förstår det som ska visa andelen procent röda blodkroppar i blodet. Den ska vara 0.40-0.50 enligt referensintervallet, jag hade 0.51. För en månad sen 0.50.
Det låter inte så mycket över men när jag läser på nätet om dessa värden så står det på vissa läkarsidor att man kan ha en sjukdom om man har över 167 i Hb som man eller 0.53 eller över i Evf. Eller båda delarna då. Men på andra står det att man ska ha 180 eller högre i Hb för att utredning ska krävas. Oavsett så är jag ju nära 180 och helt klart över 167 och jag går sakta mot 0.53 i Evf med.

Jag ska såklart prata med min läkare om det men jag kan se i journalen på 1177 att han inte vidimerat provsvaren ännu. Tog dem i fredags.
Jag fattar såklart att jag bör prata med honom men tyvärr får man aldrig direktnr längre till läkare så måste väl ringa o boka tid eller nåt skit säkert så tills dess tänkte jag höra här om nån sitter på kunskap om detta? Kanske finns nån läkare här eller läkarstudent? Inte vet jag.. Blir orolig iaf när jag läser vilken sjukdom det kan tyda på med höga hb och evf värden..

Är 38år nu och det enda jag hade att jämföra med var ett provsvar från några år sen och då hade jag 152 i hb värde..
Citera
2024-01-08, 23:41
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holyspirit85
Hej
Visade att jag hade för mycket hemoglobin i blodet. Inte mycket över referensintervallet men ändå över. Ska vara mellan 134-170,och jag hade 175. Tog blodprov för en månad sen och då var det 174. Så stigit en punkt.
Sen även evf som jag förstår det som ska visa andelen procent röda blodkroppar i blodet. Den ska vara 0.40-0.50 enligt referensintervallet, jag hade 0.51. För en månad sen 0.50.
Det låter inte så mycket över men när jag läser på nätet om dessa värden så står det på vissa läkarsidor att man kan ha en sjukdom om man har över 167 i Hb som man eller 0.53 eller över i Evf. Eller båda delarna då. Men på andra står det att man ska ha 180 eller högre i Hb för att utredning ska krävas. Oavsett så är jag ju nära 180 och helt klart över 167 och jag går sakta mot 0.53 i Evf med.

Jag ska såklart prata med min läkare om det men jag kan se i journalen på 1177 att han inte vidimerat provsvaren ännu. Tog dem i fredags.
Jag fattar såklart att jag bör prata med honom men tyvärr får man aldrig direktnr längre till läkare så måste väl ringa o boka tid eller nåt skit säkert så tills dess tänkte jag höra här om nån sitter på kunskap om detta? Kanske finns nån läkare här eller läkarstudent? Inte vet jag.. Blir orolig iaf när jag läser vilken sjukdom det kan tyda på med höga hb och evf värden..

Är 38år nu och det enda jag hade att jämföra med var ett provsvar från några år sen och då hade jag 152 i hb värde..

Du kan skicka ett meddelande via 1177 till "din vårdcentral/läkare/din läkares namn", kryssa i att du inte vill ha svar från någon annan om du vill att det är "din" läkare som svarar. Och be att han förklarar det du funderar på, det kostar inget.
Citera
2024-01-08, 23:54
Medlem
Hur har du det med alkohol, rökning, fysisk aktivitet, övervikt? Har du tagit några andra prov typ kreatinin och cystanin c? Hur är ditt blodtryck? andra sjukdomar?

EVF är som du säger hur stor andel röda blodkroppar ditt blod har. Kan bero på att du var uttorkad vid provtagningstillfället, men då du gjort det x2 är det kanske mindre sannolikt.

Ett referensintervall utgör det som 95% av befolkningen ligger innanför, att du ligger utanför behöver inte alls betyda att det är något farligt, men kan såklart tyda på något.

Bra att du kollar upp det med din läkare, men om proverna inte togs med misstanke på någon särskilld sjukdom skulle jag inte oroa mig. Det är ju som du säger inte alls särskillt mycket över referensen.
Citera
2024-01-09, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du kan skicka ett meddelande via 1177 till "din vårdcentral/läkare/din läkares namn", kryssa i att du inte vill ha svar från någon annan om du vill att det är "din" läkare som svarar. Och be att han förklarar det du funderar på, det kostar inget.

Ah tack det ska jag ta o göra då!
Citera
2024-01-09, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSloth
Hur har du det med alkohol, rökning, fysisk aktivitet, övervikt? Har du tagit några andra prov typ kreatinin och cystanin c? Hur är ditt blodtryck? andra sjukdomar?

EVF är som du säger hur stor andel röda blodkroppar ditt blod har. Kan bero på att du var uttorkad vid provtagningstillfället, men då du gjort det x2 är det kanske mindre sannolikt.

Ett referensintervall utgör det som 95% av befolkningen ligger innanför, att du ligger utanför behöver inte alls betyda att det är något farligt, men kan såklart tyda på något.

Bra att du kollar upp det med din läkare, men om proverna inte togs med misstanke på någon särskilld sjukdom skulle jag inte oroa mig. Det är ju som du säger inte alls särskillt mycket över referensen.

Jag är inte överviktig, röker inte, dricker inte alkohol. Rör mig för lite gör jag.
Blodtrycket var normalt. Har tagit prover för kreatinin o cystanin med och de var också utanför referensintervallet.. Men jag har också lite nedsatta njurar som påverkar just de värdena.. Föddes tydligen med lite nedsatta njurar så har 50% på ena och 80% på dem andra. Men behöver varken medicin eller behandling för njurarna. Det är allt jag vet om det typ. Det jag fått höra hela livet.

Nej men det som är läskigt är ju att marginalerna är väldigt små mellan vad jag har och vad som brukar kräva utredning.. Bara 0.02 till i evf (0.51, utredning för 0.53no högre), samt 175 i hb o man bör utreda vid 180... Så är ju nära ändå liksom...
Citera
2024-01-09, 02:06
Medlem
Min syrra har liknande. Hon är runt 35 och har rökt i snart 20 år. Ingen annan i släkten har samma, så rökning ska man helt klart undvika. Förjävligt rent utsagt.

Hon vet inte heller vad det beror på, men vi alls tror det är rökningen. Hennes värden sticker verkligen ut. Men är nog andra faktorer inblandat.

Är du gravid kan det påverka det med.
Citera
2024-01-09, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av botnet
Min syrra har liknande. Hon är runt 35 och har rökt i snart 20 år. Ingen annan i släkten har samma, så rökning ska man helt klart undvika. Förjävligt rent utsagt.

Hon vet inte heller vad det beror på, men vi alls tror det är rökningen. Hennes värden sticker verkligen ut. Men är nog andra faktorer inblandat.

Är du gravid kan det påverka det med.

Ja läkaren frågade både om rökning, alkohol och även anabola steroider men jag varken dricker, röker eller tar anabola så... Det gör det hela ännu mer läskigt..
I minsta fall vill man väl iaf ta blodprov igen om en månad för o kolla läget.. Hoppas läkaren tycker det med annars får jag väl kräva det typ..
Citera
2024-01-09, 11:22
Medlem
Vad gör det om det är högt då?
Citera
2024-01-09, 11:24
Medlem
Roidberts avatar
Dessa värden är ingenting att oroa sig för. Det finns folk som ligger högre än så (naturligt) utan problem.
Citera
2024-01-09, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Dessa värden är ingenting att oroa sig för. Det finns folk som ligger högre än så (naturligt) utan problem.

Ok. Det är dock inte vad man får ut av att läsa om detta. Om man har 180 och över i hb ELLER 0.52 och över i evf så ska mam utredas. Jag har nu 0.51. Så att säga att många har mycket högre och att det inte gör något låter väldigt fel. Risken för blodproppar o stroke ökar i takt med att blodet blir mer trögflytande. Man kan även ha polycytemi, en blodsjukdom, med höga såna värden.
Citera
2024-01-09, 15:02
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ok. Det är dock inte vad man får ut av att läsa om detta. Om man har 180 och över i hb ELLER 0.52 och över i evf så ska mam utredas. Jag har nu 0.51. Så att säga att många har mycket högre och att det inte gör något låter väldigt fel. Risken för blodproppar o stroke ökar i takt med att blodet blir mer trögflytande. Man kan även ha polycytemi, en blodsjukdom, med höga såna värden.

Men nu har du inte 180 i HB och 0.52 i EVF utan du antar bara (med stor sannolikhet felaktigt) att du kommer hamna där. Visst håller jag med om att dina naturliga värden är höga, men det finns som sagt folk som har värden över referens naturligt utan att de blir negativt påverkade.

Känner du dig orolig är det bara att fortsätta hålla koll på värdena.
Citera
2024-01-09, 15:53
Medlem
Citat:
Hej

Jag har samma som dig. Hade 172 i HB och 0.50 evf. Jag har haft 164 i hb tidigare, sen gått upp till 170,172, nu senast köpte jag en 2 liters vattenflaska som jag dricker noga efter.

Senast var mitt HB 162

2023-10-13 09:05
B—Hemoglobin (Hb): 162
2022-11-01 10:25
B—Hemoglobin (Hb): 165
2021-03-22 10:57
B—Hemoglobin (Hb): 169
2020-07-29 11:21
B—Hemoglobin (Hb): 166
2020-07-13 13:16
B—Hemoglobin (Hb): 173*
2020-05-28 09:44
B—Hemoglobin (Hb): 172*
2019-12-10 10:14
B—Hemoglobin (Hb): 168
2019-11-22 08:33
B—Hemoglobin (Hb): 172*
2019-11-21 16:49
B—Hemoglobin (Hb): 171*
2019-11-18 09:39
B—Hemoglobin (Hb): 171*
2017-09-15 11:10
B—Hemoglobin (Hb): 166
2017-08-10 09:34
2016-06-08 08:55
B—Hemoglobin (Hb): 164
2015-12-28 15:22

Som du ser kan man få HB att gå ner, jag hade ändå 170 i 1 år

Och den sjukdomen du pratar om är PV polycyemi Vera, jag är utredd för den också pga högt hemoglobin. Drick mer vatten i 2 månader och ta nya tester.

Kliar det på dig efter du duschat?
Senast redigerad av KallemedMos 2024-01-09 kl. 15:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in