2026-08-07, 19:41
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Varför skulle inte det funka i Kiruna? Idag går solen upp 03:23 och ner 22:03 i Kiruna. Man kan alltså ladda batterier med solel i 18 timmar och 39 minuter idag.
För att det gäller under halva året. Tbh, mindre än det, eftersom solkurva är en sinuskurva. Den topp du vill ha - är kortlivad.
Solenergi är bra, men det e för t.ex Sahara. En liten del av det dedikerad för detta kunde lösa massa.

Men det e inte det vi gör, vi låter Norrlands vattenkraft förse finland och tyskland md energi, och *vi svenskar får betala för det*.
Citera
2026-08-07, 20:23
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
För att det gäller under halva året. Tbh, mindre än det, eftersom solkurva är en sinuskurva. Den topp du vill ha - är kortlivad.
Solenergi är bra, men det e för t.ex Sahara. En liten del av det dedikerad för detta kunde lösa massa.

Men det e inte det vi gör, vi låter Norrlands vattenkraft förse finland och tyskland md energi, och *vi svenskar får betala för det*.

Ja och i december när vi behöver elen som mest så är det tvärtom.

Så spara i vattenmagasinen till vintern.
Citera
2026-08-07, 20:35
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ja och i december när vi behöver elen som mest så är det tvärtom.

Så spara i vattenmagasinen till vintern.
Absolut, det är var vi borde göra. Se till sverige först. Men politikerna som vill ha flashiga poster i Bryssel tänker inte som vi. Så vi får betala inte det elpris VI borde, utan det som blir kvar efter vi skickat kärnkraft och vattenkraft till halva europa, och ingen reagerar.

Vansinne.
Citera
2026-08-07, 20:40
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Absolut, det är var vi borde göra. Se till sverige först. Men politikerna som vill ha flashiga poster i Bryssel tänker inte som vi. Så vi får betala inte det elpris VI borde, utan det som blir kvar efter vi skickat kärnkraft och vattenkraft till halva europa, och ingen reagerar.

Vansinne.

Fast jag är rätt nöjd med mitt elpris. Just i skrivande stund är det 5,67 öre/KWh. Men om Google får bygga sin Ai-datacenter som dom vill så lär det bli rejält dyrare.
Citera
2026-08-07, 20:51
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Fast jag är rätt nöjd med mitt elpris. Just i skrivande stund är det 5,67 öre/KWh. Men om Google får bygga sin Ai-datacenter som dom vill så lär det bli rejält dyrare.
Det är ju för at politiker har slutat ha dig som primär klient, deras intresse är företagen som betalar dom.

Att vattenfall, som via sin politiskt tillsatta lednig gör vad som kan för att undvika kärnkraft och *sen* påsttår 100 miljlarder plus i kostnad - allt detta är politik, det är inte verklighet.

Det kostar inte 100 miljarder att köpa o bygga Rolls Royce variant av et minikärnktaftverk. Vi är alla fetlurade - av de politiiker som ska värna våra intressen.
Citera
2026-08-22, 17:12
Medlem
Då ser jag att Helion tagit fram en mindre uppställning de kallar TinyMerge med föregivet syfte plasmastudier och optimering av magnetfält.

Ett riktigt dåligt tecken i mina ögon. Sådant borde vara solklart innan man går vidare i den skala man gjort.
Citera
2026-08-26, 17:48
Medlem
Citat:

Vansinne.
Hur tänker du där???

Är Scania lastbilar dyrare i Sverige för att Scania exporterar??

Det är en strikt konsekvens av det du påstår. Men någon sanning lär du inte hitta i det.

Tänker du att producenterna av el är skyldiga att sälja med förlust till dig?

---------------------------------------
Jag kollade priset på Tritum. Ca 300 kSEK/gram

Och med fusion kan man få ut ca 50 MWh från ett gram tritium. Dvs bara där har vi 600 öre/kWh. Sedan tillkommer en massa kostnader.

Billigt verkar det inte bli.
Senast redigerad av ekbo251 2026-08-26 kl. 17:56.
Citera
2026-08-26, 23:37
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jag kollade priset på Tritum. Ca 300 kSEK/gram

Och med fusion kan man få ut ca 50 MWh från ett gram tritium. Dvs bara där har vi 600 öre/kWh. Sedan tillkommer en massa kostnader.

Billigt verkar det inte bli.
Vid storskalig produktion skulle kostnaden sjunka, men framför allt är tanken att kraftverken ska producera och återvinna sitt eget tritium ur litium.
Citera
2026-08-27, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vid storskalig produktion skulle kostnaden sjunka, men framför allt är tanken att kraftverken ska producera och återvinna sitt eget tritium ur litium.
Ja, det finns ju en from förhoppning att kunna få ned bränslekostnaden.

Dock är strävan att komma ned till en total kostand på ca $100/MWh. Dvs ungefär 1 kr/kWh. Det verkar man tro blir ganska svettigt och kan ta ett bra tag att nå.

Samtidigt ligger solpaneler på ca 30 öre/kWh. Och priset är fallande.

Att fusion blir 3 ggr dyrare än solel är ju allt annat än gratis el.
Citera
2026-08-27, 07:29
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ja, det finns ju en from förhoppning att kunna få ned bränslekostnaden.

Dock är strävan att komma ned till en total kostand på ca $100/MWh. Dvs ungefär 1 kr/kWh. Det verkar man tro blir ganska svettigt och kan ta ett bra tag att nå.

Samtidigt ligger solpaneler på ca 30 öre/kWh. Och priset är fallande.

Att fusion blir 3 ggr dyrare än solel är ju allt annat än gratis el.
Ett fusionskraftverk är tänkt att producera tillbaka sitt tritium ur litium och sedan återvinna det tritium som inte förbränns. Under idealiska förhållanden blir själva litiumförbrukningen värd långt under ett öre per kWh.
Citera
2026-08-27, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ett fusionskraftverk är tänkt att producera tillbaka sitt tritium ur litium och sedan återvinna det tritium som inte förbränns. Under idealiska förhållanden blir själva litiumförbrukningen värd långt under ett öre per kWh.
Jo, jag känner till tankegångarna. Sedan får vi se hur bra det går att genomföra.

Eller rättare sagt. Mina barnbarn kanske får se hur det gick.
Citera
2026-08-27, 08:09
Medlem
Även om bränslekostnaden för ett fusionskraftverk blir så gott som 0, så blir ju inte elen gratis för det. Man kommer ändå inte ifrån att betala ränta, amortering, underhåll, driftpersonal mm för fusionskraftverket, och kostnaderna för att hålla elnätet i ett säkert och fungerande skick minskar inte heller.
Jag vågar påstå att slutkunden, med nätavgifter och allt, knappast kommer undan billigare än ca 1 kr/kWh även om elen är praktiskt taget gratis i frågan om rörliga produktionskostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in