• 1
  • 2
2024-01-08, 09:38
Medlem
måste vara båg, känns som matpriserna minst gått upp 50-100% senaste 2 åren
vad tycker ni ?
Citera
2024-01-08, 09:50
Medlem
Fuckwindowss avatar
Ja det känns definitivt som mer än 20% iaf, det har du helt rätt i. Gissar på 3-60% beroende på vara.
Citera
2024-01-08, 10:01
Medlem
Vansterpartiets avatar
Man höjer priset på basvaror som alla handlar för att ta igen tappet på delikatesser när folk börjar hålla i pengarna.
Citera
2024-01-08, 10:06
Medlem
Inte bara priserna som går upp men sakerna man köper blir mindre också. Jag blir lurad två gånger.
Citera
2024-01-08, 10:17
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
vad tycker ni ?

Svårt att veta om det är "båg" då man inte har tillgång till undersökningen eller dess underlag. Enskilda livsmedel har ökat mycket i pris medan annat legat still. Men oavsett tar maten mer av plånboksutrymmet än den gjorde nyss, men mycket mindre än vad den gjorde på 1980-talet för att inte tala om på 1950-talet.
Citera
2024-01-08, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Svårt att veta om det är "båg" då man inte har tillgång till undersökningen eller dess underlag. Enskilda livsmedel har ökat mycket i pris medan annat legat still. Men oavsett tar maten mer av plånboksutrymmet än den gjorde nyss, men mycket mindre än vad den gjorde på 1980-talet för att inte tala om på 1950-talet.

japp fram till för 2 år sen hade väl maten blivit billigare de ca 25 åren före

på 50 talet gick halva lönen till maten för en familj men brukade nog vara bara gubben som jobbade
Citera
2024-01-08, 10:30
Medlem
Nachoalistens avatar
Skulle säga minst 20% i många fall det dubbla om inte mer.
Citera
2024-01-08, 10:46
Medlem
FreddyKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
vad tycker ni ?
Vi tycker inte, vi vet.
En enskild produkt kan gå upp 100% i ett perfekt kaos (elpriser, krig och dålig skörd osv) medans vissa varor har klarat sig bra (billig framställning med god skörd, låg efterfrågan, effektiv lagerhantering), så snittet stämmer alldeles utmärkt.
Citera
2024-01-08, 11:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Jag ser till att öka mina inkomster mer än inflationen varje år så andelen av min inkomst som jag lägger på mat blir mindre och mindre för varje år trots att jag köper samma eller bättre livsmedel år för år.

Så borde fler göra, att tro att man kommer ur detta långsiktigt genom att jaga röda prislappar och gnälla är naivt.
Citera
2024-01-08, 12:41
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag ser till att öka mina inkomster mer än inflationen varje år ... Så borde fler göra...

Utmärkt förslag! Ge alla en årlig löneökning som är högre än inflationen! Det är vad jag kallar effektiv inflationsbekämpning!

Bra för dig, men du vet inte riktigt hur det här med pengamängd och inflation fungerar va?
Citera
2024-01-08, 12:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Utmärkt förslag! Ge alla en årlig löneökning som är högre än inflationen! Det är vad jag kallar effektiv inflationsbekämpning!

Bra för dig, men du vet inte riktigt hur det här med pengamängd och inflation fungerar va?

Du märkte inte att din köpkraft ökade med 70% 1995-2021? Ökad köpkraft behöver inte vara kopplat till hög inflation.

Men skit i att öka dina inkomster då, sitt och gnäll och jaga röda prislappar istället! Puss!
Citera
2024-01-08, 13:21
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Du märkte inte att din köpkraft ökade med 70% 1995-2021? Ökad köpkraft behöver inte vara kopplat till hög inflation.

Men skit i att öka dina inkomster då, sitt och gnäll och jaga röda prislappar istället! Puss!

Nej, men hög inflation påverkar köpkraften. Och att ge folk i allmänhet mer pengar utan att de arbetar längre eller effektivare är inflationsdrivande. För det var väl så du gjorde? Du höjde väl inte bara din timdebitering/dina priser?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in