• 1
  • 2
2024-01-07, 21:49
Medlem
KillenArCPs avatar
Går man in på dagens nätauktioner så ser man absurda slutpriser på begagnade saker.

Det spelar ingen roll om det är Auktionstorget (Kronofogden), Klaravik, Tradera eller liknade.

Har kikat på lite elektronikgrejer som är ungefär ett år gamla och där slutpriset ligger under 30-40% under bästa pris på prisjakt. Då får man en begagnad vara utan kvitto (har frågat säljarna), ingen garanti och en använd vara.

När man var liten och gick på bondauktion som ung kunde man köpa en hyfsad hylsnyckelsats för en spottstyver och att göra ett fynd var ingen omöjlighet.

Är konkurrensen för hård om objekten, har folk dålig koll på vad saker är värda egentliga och går på ”ordinarie pris 2 500 kr” när man kan hitta skiten för 2 000 kr på prisjakt eller finns det idag företag som tömmer all fynd på marknaden?

Har ni gjort något fynd på sistone? Vart hittade ni det? Prutade ni?
Citera
2024-01-07, 21:55
Medlem
olasvenssons avatar
Jag har fyndat på Tradera. Köpte en nästan ny tapetmaskin för 2900 kronor. Kostar annars 18000 kronor. Visst kan man fynda.
Citera
2024-01-07, 22:01
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har fyndat på Tradera. Köpte en nästan ny tapetmaskin för 2900 kronor. Kostar annars 18000 kronor. Visst kan man fynda.
Hur längesen var det? Hade personen skrivit som en kossa så det var svårt att söka sig fram?
Citera
2024-01-07, 22:15
Ja, det går att fynda typ 1.5-1 vecka innan löning på Tradera då fattiglappar lägger ut saker på antingen auktion eller köp-direkt. Har själv köpt saker på avbetalning sen lagt ut på Tradera för några hundringar under inköpspris.
Citera
2024-01-07, 22:30
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Ja en så jävla udda sak kan jag förstå att man kan fynda, vem i helvetet har bruk för en sådan förutom du förståss?
Citera
2024-01-07, 22:33
Medlem
Tycker priserna på min hobby har gått ner vesäntligt på sista tiden på tradera.
Citera
2024-01-07, 22:48
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Ja, det går att fynda typ 1.5-1 vecka innan löning på Tradera då fattiglappar lägger ut saker på antingen auktion eller köp-direkt. Har själv köpt saker på avbetalning sen lagt ut på Tradera för några hundringar under inköpspris.
Förstår jag det hela rätt. Veckan innan löning så köper du saker för att veckan efter löning sälja det? Går det bra? Ger det några pengar? Vad är det folk vill ha? Är det elektronik? Samlarobjekt? Svensk Tenn?
Citera
2024-01-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Går man in på dagens nätauktioner så ser man absurda slutpriser på begagnade saker.

Det spelar ingen roll om det är Auktionstorget (Kronofogden), Klaravik, Tradera eller liknade.

Har kikat på lite elektronikgrejer som är ungefär ett år gamla och där slutpriset ligger under 30-40% under bästa pris på prisjakt. Då får man en begagnad vara utan kvitto (har frågat säljarna), ingen garanti och en använd vara.

När man var liten och gick på bondauktion som ung kunde man köpa en hyfsad hylsnyckelsats för en spottstyver och att göra ett fynd var ingen omöjlighet.

Är konkurrensen för hård om objekten, har folk dålig koll på vad saker är värda egentliga och går på ”ordinarie pris 2 500 kr” när man kan hitta skiten för 2 000 kr på prisjakt eller finns det idag företag som tömmer all fynd på marknaden?

Har ni gjort något fynd på sistone? Vart hittade ni det? Prutade ni?

Kolla in mindre auktionsfirmors nätauktioner är mitt tips. Kolla noga på bilderna många är dåliga på att beskriva vad som säljs i större poster och du kan göra fynd.

Bondauktioner på småorter går det också att fynda på men vissa grejer blir ju hutlöst dyra.
Citera
2024-01-07, 23:37
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag hade handlade mycket från Auctionet för ett par år sedan, och under ett par år. Men sedan covid, har priserna stigit enormt. Orealistiska.
Citera
2024-01-07, 23:44
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Hur längesen var det? Hade personen skrivit som en kossa så det var svårt att söka sig fram?

Ett år sedan jag köpte den. Det var bara att söka på "tapetmaskin" så kom den upp.
Citera
2024-01-08, 02:36
Medlem
Vill man hitta låga priser på auktionssajter, så gäller det att vara uthållig. Förr eller senare så kommer du att hitta vad du söker, vid en tidpunkt då få andra är där för att bjuda.

Sommaren brukar vara en bra tid att fynda. Då är många bortresta eller utomhus med tankarna på annat.

Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Din hobby kan inte innefatta skrivande då ordet stavas väsentligt och inget annat.

Vesäntligt låter som någon dialekt? På stockholmska hade det nog stavats vesentligt.
Senast redigerad av ViktigSynpunkt 2024-01-08 kl. 02:46.
Citera
2024-01-08, 05:40
Medlem
NyaHenriksss avatar
Jo visst går det att göra fynd.
Precis som de flesta på flashback särskriver många, så att använda särskrivna sökord är ett hett tips på Tradera. Blocket och Auctionet håller ofta höga priser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in