• 1
  • 2
2024-01-06, 13:39
Medlem
Cyprezs avatar
Det vita snuset, som jag själv hävdar inte är något mer än vita nikotinpåsar, tilltalar yngre, inklusive minderåriga. Detta eftersom det betraktas som mer fräscht och att det i princip är godis med nikotin i. Nikotinstyrkan i detta snus tenderar dessutom att vara väldigt hög.

På grund av detta kommer regleringen av snus definitivt att skärpas inom en snar framtid. Det har redan börjat diskuteras. Snus marknadsförs inte längre som en produkt för vuxna utan är riktad mot ungdomar och barn. EU har redan dragit öronen åt sig och vill förbjuda det helt. Ett krav för att Sverige skulle gå med i EU var att vi skulle få behålla snuset. EU, som givetvis hatar snus, kommer troligtvis att använda vitt snus som ett skäl till skärpta regleringar - även av riktigt snus.

För min del bryr jag mig inte om nikotingodis, men risken är att även riktigt snus drabbas. Ettan, General Göteborgs Rapè, Röda Lacket - allt detta kanske inte kommer förbli detsamma som det en gång var eller ännu värre försvinner det på sikt. Läget förvärras av att vi har en svag regering och en stadsminister som vänder kappan efter vinden.

Vad tror ni kommer hända?
Senast redigerad av Cyprez 2024-01-06 kl. 13:42.
Citera
2024-01-06, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyprez
Det vita snuset, som jag själv hävdar inte är något mer än vita nikotinpåsar, tilltalar yngre, inklusive minderåriga. Detta eftersom det betraktas som mer fräscht och att det i princip är godis med nikotin i. Nikotinstyrkan i detta snus tenderar dessutom att vara väldigt hög.

På grund av detta kommer regleringen av snus definitivt att skärpas inom en snar framtid. Det har redan börjat diskuteras. Snus marknadsförs inte längre som en produkt för vuxna utan är riktad mot ungdomar och barn. EU har redan dragit öronen åt sig och vill förbjuda det helt. Ett krav för att Sverige skulle gå med i EU var att vi skulle få behålla snuset.

För min del bryr jag mig inte om nikotingodis, men risken är att även riktigt snus drabbas. Vad tror ni kommer hända?
Förbjuds snus kommer jag att odla egen tobak och koka eget snus av det.
Citera
2024-01-06, 13:41
Medlem
che3s avatar
Om det går riktigt illa har du fått din sista prilla
Citera
2024-01-06, 13:52
Medlem
Något nytt på gång, eller?

*jag hittar inget nytt på riksdagen.se

Jag hittar denna från 2022 men det är "bara" vansinnes beskattning:
Citat:
Regeringen kommer självklart att fortsätta stå upp för det svenska snuset.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...a-snus_ha1192/
Senast redigerad av The13 2024-01-06 kl. 13:57.
Citera
2024-01-06, 13:54
Bannlyst
Det vita snuset har förstört för oss snusare. Portion va ett gränsfall .
Citera
2024-01-06, 14:15
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jag tycker inte att det som nu kallas vitt snus ska få kallas snus öht. Snus är enligt definitionen tobak.

Man får alltså dela upp det i snus och nikotinpåsar eller nikotingodis eller vad man nu vill kalla det och sen skärpa reglerna kring detta då det är produkter som riktar sig mot, och lockar ungdomar.
Citera
2024-01-06, 15:22
Medlem
R5As avatar
Varför tripplar dom nikotininehållet i vita snuset för?
Citera
2024-01-06, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Bra fråga, borde vara liknade intag. (Att en engångs vejp har 20mg mot typ 3 i mech kan jag förstå. Provat 20 mg i mech, höll på storkna. )
Citera
2024-01-06, 20:25
Medlem
Antifa.Hooligans avatar
Vi får om det blir ett förbud göra som i USA under förbudstiden, göra eget och sälja.
Citera
2024-01-06, 22:32
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Förbjuds snus kommer jag att odla egen tobak och koka eget snus av det.

Varför?
Det finns väl inget förslag på att förbjuda råtobak?
Redan idag kan du tex köpa satser av råtobak i alla EU länder och göra ditt eget snus.
Det som blir problematiskt är om de lyckas förbjuda kryddsatserna.
Citera
2024-01-06, 22:52
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A

Det gör dom inte faktum är att nikotinportionerna i många fall innehåller till och med mindre nikotin än vanliga tobaksprillor 2-10 mg/påse brukar de allra flesta nikotinportioner innehålla.

Sen finns de starka från 15mg- 200 mg eller till och med mer. Finns ju siberia tobakssnus med sina 43 mg/g
Citera
2024-05-03, 12:13
Medlem
Det vita snuset kan komma att omfattas av totalförbud i hela EU. Men blir nu en valfråga
för de svenska moderaterna. Vad annat kan man vänta sig ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in