2024-01-07, 15:33
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
nej inte under 750 kg... För i helvete.
Men visst, väger grabben 800 kg förklarar det å andra sidan varför han inte får åka I bilen.

Då får man inte ha’n i takboxen heller.
Hyr släpvagn isåfall.
Citera
2024-01-07, 15:37
Medlem
Vitiss avatar
Hela idén kanske faller beroende på Din och takboxens sammanlagda vikt.
Kolla i bilens regbev vilken tillåten takvikt är.
Ni ska ju inte köra olagligt!
Citera
2024-01-07, 15:52
Medlem
Anktalares avatar
Verkar väl inte den bästa av ideerna, men skulle starkt rekommendera att köpa ett par undulater för att kolla syrehalten i boxen under färden. Eller om du är tråkig så kan du köpa en kolmonoxidmätare för runt tusenlappen.
Citera
2024-01-07, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Akut! Jag och grabbarna ska åka skidor i Åre men kom på att det är en plats för lite i bilen. Då säger de andra att bara för att jag är kortast får jag åka i takboxen om jag vill följa med.

Först skrattade jag bara åt det men nu börjar jag tänka att det kanske kan gå ändå. Har ett par frågor bara.

Tror ni man får upp en okej temp i boxen av ren kroppsvärme? Är det bäst att åka fram- eller bakåtvänd? Tycker ni det här är en bra idé?
Det är inga problem

Om ni åker från Järpen. Kommer ni längre bort ifrån kommer du att frysa ihjäl, alternativt få handikappande frysskador,
Citera
2024-01-07, 16:27
Medlem
Snacka om klaustrofobi att åka en länge sträcka i takbox. Rätt rolig idé, väntar glatt på update!
Citera
2024-01-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Verkar väl inte den bästa av ideerna, men skulle starkt rekommendera att köpa ett par undulater för att kolla syrehalten i boxen under färden. Eller om du är tråkig så kan du köpa en kolmonoxidmätare för runt tusenlappen.
Är det inte enklare att ta upp öppningar för att få in luft? Jag menar undulaterna kanske tuppar av men TS märker inget eftersom det är så jävla mörkt i boxen.
Citera
2024-01-07, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Hela idén kanske faller beroende på Din och takboxens sammanlagda vikt.
Kolla i bilens regbev vilken tillåten takvikt är.
Ni ska ju inte köra olagligt!
Det är olagligt redan från början. En personbil har ett maximalt antal passagerare, det är inget man kommer runt. De ska dessutom sitta bältade på de godkända platserna.

Hela tråden går ju ut på att runda den lagen.
Citera
2024-01-07, 17:39
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det är olagligt redan från början. En personbil har ett maximalt antal passagerare, det är inget man kommer runt. De ska dessutom sitta bältade på de godkända platserna.

Hela tråden går ju ut på att runda den lagen.

🙄
Citera
2024-01-07, 17:57
Medlem
Varför åka I en takbox när du kan få samma känsla I en Tesla..... Minus no grader I kupén 😂
Citera
2024-01-07, 17:59
Medlem
Attityds avatar
Får vi läsa på nyheterna snart?; "kille åkte takbox, frös ihjäl. Föraren åtalad för grovt trafikbrott, vållande till annans död"

Kul trolleritråd förövrigt
Citera
2024-01-07, 18:18
Bannlyst
Den som är förare till bilen kommer förlora körkortet. På visa tidigare SAAB modeller ( Kombi) fanns ett sätet som man kunde fälla upp därbak.. Tro inte dom sätterna ens är lagliga idag pga saknar säkerhetsbältet. Kan vara så där bilen blev typgodkänt, så är det årgången av regler som gällde. Bl a fanns blinkers på taket på visa volvo årsmodeller och sedan är inte var tilllåtet.
Citera
2024-01-07, 18:35
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Borde räknas som bromsat släp. Skidåkaren har ju möjlighet att ”ploga” med skidorna när bilens bromsljus tänds.

Dock finns krav på belysning, blinkers etc för släpet. Kanske skidåkaren kan medföra ficklampor med färgat glas i rött respektive gult för detta ändamål.

Jag skulle bli mäkta imponerad om jag såg en jeppe stå och vifta med färgade ficklampor medan denne blåste på i 80kmh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in