• 1
  • 2
2024-01-06, 12:38
Medlem
Jag glömde tre liter takfärg i bilen över natten i förrgår. Den var rejält frusen när jag öppnade den igår. Det har varit runt -20. Idag är den tinad och ser precis ut som färgen brukar. Den har inte skurit sig. Är det värt att prova? Om man målar ett litet område och det ser bra ut… kan man få anta att färgen är ok?
Citera
2024-01-06, 12:50
Medlem
Gubbgissar på att om den får tina ordentligt och att konsistensen efter omröring känns normal är det nog bara att måla på..
Citera
2024-01-06, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ardsallagh
Jag glömde tre liter takfärg i bilen över natten i förrgår. Den var rejält frusen när jag öppnade den igår. Det har varit runt -20. Idag är den tinad och ser precis ut som färgen brukar. Den har inte skurit sig. Är det värt att prova? Om man målar ett litet område och det ser bra ut… kan man få anta att färgen är ok?
Tror det finns risk att den skär sig när den torkar, står det något på burken?
Citera
2024-01-06, 15:31
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xile
Tror det finns risk att den skär sig när den torkar, står det något på burken?
Du märker direkt om frusen färg har frusit!
Citera
2024-01-06, 15:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardsallagh

Alla vattenburna färger har vatten som lösningsmedel. När vattnet i färgen frusit kristalliserar bindemedlet och färgen förstörs då sammansättning och molekylerna i färgen förändras.

Detta går inte att återställa med mer vatten eller genom att röra om.
Citera
2024-01-06, 17:38
Medlem
killawifes avatar
Nej. Släng den.
Citera
2024-01-06, 18:31
Moderator
Tystnads avatar
Nej ! TempeZZ har beskrivet det perfekt vad som sker.

Bara att slänga tyvärr.
Citera
2024-01-06, 19:00
Medlem
Så även fast den ser bra ut så är den körd… jag misstänkte det, men man måste ju fråga. 450 spänn i sjön. Snyft!

Tack för era svar!
Citera
2024-01-06, 22:45
Bannlyst
Hört att om färgen skär sig o blir som vatten så går den inte att använda men om de skär sig o ena delen istället blir som olja så går de bra att blanda ihop o använda igen
Citera
2024-01-06, 22:48
Medlem
Det brukar väl stå på burken om den tål frost.
Citera
2024-01-08, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleper88
Hört att om färgen skär sig o blir som vatten så går den inte att använda men om de skär sig o ena delen istället blir som olja så går de bra att blanda ihop o använda igen

Bra tips! Tack!
Citera
2024-01-08, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det brukar väl stå på burken om den tål frost.

Självklart står det på burken. Som sagt ville jag bara kolla ändå då 500 spänn är rätt mycket pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in