2024-01-06, 16:37
Medlem
Kuddkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Man betalar för eventuella tillägg själv till den som utför stambytet man förändrar inte andelstalen.

Det sa jag inte heller. I föreningen där jag bodde kunde man i samband med stambyte höra tillval i badrummet som, istället för att jag själv stod för notan, betalades av först föreningen i samband med renoveringen och sen jag i min tur i form av höjd månadsavgift.
Citera
2024-01-06, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuddkrigare
Det sa jag inte heller. I föreningen där jag bodde kunde man i samband med stambyte höra tillval i badrummet som, istället för att jag själv stod för notan, betalades av först föreningen i samband med renoveringen och sen jag i min tur i form av höjd månadsavgift.
Skulle snarare kalla det amortering (extra avgift) och jag skulle inte godkänna att föreningen beviljar "lån" (risk) till medlemmar....
Senast redigerad av tjanska 2024-01-06 kl. 16:43.
Citera
2024-01-06, 17:03
Medlem
LiKaShings avatar
Det låter som att några i styrelsen vill sko sig på dig och andra. Andelstal ska inte ändras, man köper in sig i en förening enligt ett andelstal och det är det som gäller. Det kan vara stora pengar det är frågan om, och jag menar inte avgifterna utan värdet på din bostad sjunker medan andra i huset får en ökning. Som påpekats försök få med medlemmar som missgynnas och säg nej.

Om du ändå tvingas på en värdesänkning på din bostadsrätt tror jag du kan få hjälp av domstol/hyresnämnd. Mycket svårt att tro att någon kan förändra andelstalet mot din vilja.
Citera
2024-01-06, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Bostadsrätterna rekommenderar generellt att man inte ska ändra andelstalen.

https://www.bostadsratterna.se/aemnen/a/andelstal

Andelstalen skiljer sig så gott som alltifrån mellan lika stora lägenheter i samma hus, det är så det är tänkt att fungera. Våningsplan, ljusinsläpp, väderstreck och annat vägs in. Ifall det är väldigt stora skillnader i andelstalen som kan verka svårmotiverade kan en mindre justering vara rimligt.

Skulle en 2/3-majoritet på stämman (och hyresnämnden) godkänna en förändring av andelstalen så finns det inget du kan göra.
Så är det, är väl någon som vill gå endast efter storlek och inte övriga parametrar du nämner, handlar ju även om att ju högre upp mer kapital- underhållskostnader/infrastruktur i form av hiss, trappor mm som inte nyttjas lika frekvent av dom som bor på BV.
Även balkong är en parameter.
Senast redigerad av tjanska 2024-01-06 kl. 17:33.
Citera
2024-01-06, 17:14
Medlem
Kuddkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Skulle snarare kalla det amortering (extra avgift) och jag skulle inte godkänna att föreningen beviljar "lån" (risk) till medlemmar....

Du får tycka det om du vill. För mig var det en grymt bra affär - fick en grymt bra uppgradering utan att behöva betala kalaset. Sålde lgh strax efteråt och fick extra bra betalt pga högre standard som jag ej behövt pröjsa för.
Citera
2024-01-06, 17:16
Bannlyst
Det är anledningen till att man ska masa sig iväg till årsstämman.

10% på vadå?

Kan inte röra sig om en jättemånga hundralappar och som sagt, masa dig iväg till årsstämman så slipper du grina i efterhand kring besluten som tas
Citera
2024-01-06, 17:21
Medlem
Utan att veta så tror jag inte heller det är helt enkelt att fördela detta mer "rättvist" dvs ändra ägarandelen i föreningen. Då det är den som bestämmer hur mycket man betalar i avgift.

Det finns jue avtal hur mycket respektive ägare äger av föreningen. Att ändra detta är absolut möjligt, men krångligt.

Dock är enda övriga motargument jag kan komma på att alla som flyttade in/var med när föreningen bildades visste exakt vilken ägarandel dem köpte av föreningen när dem köpte den, och hade enkelt kunnat ta reda på hur hög andel övriga lägenheter ägde av samma typ. och på så sätt välja att betala mindre för sitt köp av andelen än din andel kostade då ens nyttjanderätt (storlek på lägenhet) är samma till ett högre pris än din = lägre värde på andelen.

Dvs detta kommer innebära att värdet på din andel förändras negativt, och deras positivt.
Citera
2024-01-06, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antisvenskaflocken
bra hoppas höjningen smakar förbannade jävla idiot

Citat:
Ursprungligen postat av Kataplex
Hur menar du?

Skaplig urspårning låter det som.
😅
Citera
2024-01-06, 21:26
Medlem
xavi8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kataplex
Det är svårt att argumentera mot rättviseargumentet <...>

Klart att du ska betala mindre än de andra i föreningen! Det tycker jag. Stå upp och stå på!!
Citera
2024-01-06, 21:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det är mycket som kan räknas in i andelstalen. Hur många våningar upp man är, ifall det finns balkong, vilket väderstreck man har fönster i, solläge, m.m.
Sedan tycker jag absolut att man kan diskutera ifall kostnadsfördelningen enbart ska ske efter andelstalen. En lägenhet som har bättre ljusinsläpp och bättre planlösning ger inte högre kostnader för föreningen.
Varför ska väderstreck, solläge och balkong räknas in i andelstalen? Andelstalet är väl enbart till för att fördela kostnader som konsumeras gemensamt? Som jag ser det är yta det enda relevanta.
Citera
2024-01-07, 00:09
Medlem
1) prata ihop dig med de andra som skulle bli drabbade
2) kontakta en jurist tillsammans
3) försök sätta stop för denna galenskap innan det röstas igenom

det handlar såklart inte bara om höjd avgift utan en värdeminskning på era lägenheter (som redan påpekats av några andra i en tråd som annars vittnar om hur dålig koll folk har på vad en bostadsrätt är). det kan gälla en förlust på allt från tiotusentals kronor till miljoner, beroende på värdena idag. denna värdeminskning ska ni såklart kräva ersättning för av bostadsrättsföreningen om det skulle gå så långt.

om jag inte missminner mig är en tvist av det här slaget oprövad i svensk rätt. fråga de som driver frågan om varför de tror att det är så? kanske för att det är en helt idiotisk åtgärd. fråga sen resten av årsstämman om de är sugna på att betala båda sidors advokatkostnader för att få frågan utredd.

om förslaget kommer från styrelsen eller från personer som verkar ha ambitioner på att öka sitt inflytande i föreningen så skulle jag flytta. detta är exakta motsatsen till saker man vill att en bostadsrättsförening ska hålla på med.
Citera
2024-01-07, 00:54
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Varför ska väderstreck, solläge och balkong räknas in i andelstalen? Andelstalet är väl enbart till för att fördela kostnader som konsumeras gemensamt? Som jag ser det är yta det enda relevanta.

Andelen handlar ju i grund och botten om hur stor del av föreningen man äger, och när föreningen grundades så är det ju den första ägaren som lagt in den delen av kapitalet. En lägenhet med bra läge, utsikt och sol nyttjar ju en större andel av det gemensamma värdet för fastigheten, och om en större del av värdeökningen tillfaller dem, så är det också rimligt att en större andel av kostnaderna gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in