2024-01-06, 14:18
Medlem
Core.s avatar
Sätt inte igång mig om snusen nu, då slutar jag aldrig.
Usch!
Revolution, någon?
Citera
2024-01-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Då är du nog inte så gammal! Chips var alltid 200g, sedan fanns stora påsen, som var 300g, men den sålde nästan aldrig.

1978 lanserade OLW familjepåsen. Den skulle räcka till alls och var på 150 g
Citera
2024-01-06, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Man rättar munnen efter massäcken. De flesta i samhället är överviktiga och bör äta mindre mat.

Men istället ska det gnällas över att deras frosseri nu kostar lite mer.

Men om vi tar ett varv till och frågar oss om det allmänna betalningsmedlet som består av ränteskulder kan ha med saken att göra? Är det då konsumenten som är problemet eller privata vinstintressen?
Citera
2024-01-06, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hood4life
Men om vi tar ett varv till och frågar oss om det allmänna betalningsmedlet som består av ränteskulder kan ha med saken att göra? Är det då konsumenten som är problemet eller privata vinstintressen?

Någons problem i det här fallet verkar vara någon annans "lycka"?
Citera
2024-01-06, 15:35
Medlem
idiamindadas avatar
Ett gyllene tillfälle för de företag som inte krympt sina förpackningar att gå ut med det.
Citera
2024-01-06, 15:36
Medlem
Kött och kyckling är mycket blötare idag än för 2 år sedan.
Steker man färs idag tar det bra mycket längre tid innan vätskan är borta än för två år sedan.
Citera
2024-01-06, 16:00
Medlem
Målarfärg. En 10-liters spann är inte 10 liter utan har gått från typ 9,6, 9,4, 9,2. Svindyra dessutom.
Citera
2024-01-06, 20:17
Medlem
3Godisars avatar
Har bregott-askarna krympt?

Eller är det bara jag som fått en större käft.
Citera
2024-01-07, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludde flash
1978 lanserade OLW familjepåsen. Den skulle räcka till alls och var på 150 g

Precis, jävlar vilken skillnad i konsumtion från förr alltså. Inte undra på att folk har lite problem med vikten. Som du sa, en familjepåse. Och den var väldigt stor då som den uppfattades. Minns att det fanns småpåsar med chips eller ostkrokar som kanske innehöll 20g eller liknande, helt normalt att peta i sig.
Eller när man var på konditori, små kakor eller muffins och kaffe (i en kopp, inte mugg). Nu är det makalöst stora chockladmuffins o dyl, som egentligen gör en tvärmätt.
Citera
2024-01-08, 11:13
Medlem
CC75s avatar
Har två exempel.

1) Philadelfiaost. Står på förpackningen 200 gram. Det stämmer men det är inklusive förpackningen på 20 gram, dvs 10%. Hade jag varit tillverkare hade jag gjort förpackningen ännu tyngre.

2) Vin på krogen. Idag är ett vinglas på krogen 12,5 cl. Dvs de får ut 6 glas per flaska. Tidigare låg standarden på runt 15 cl för ett glas. Dvs en krympning på c:a 15%. Upplever idag att ett glas vin på krogen är det minst prisvärda idag. Betala 120-150 kr för 12,5 cl är, enligt mig, inte värt det. Men det är förstås min åsikt.

// CC
Citera
2024-01-08, 11:40
Medlem
Var det inte snack för några år sen om tandkrämsföretagen som förstorade hålen på tuben så att det tog slut snabbare så att folk blev tvungna att köpa mer frekvent? Garanterar att samma fenomen existerar på alla tubrelaterade artiklar numera. Kalles kaviar exempelvis. Finns ingen vits med ett så stort hål för en kaviar som fullständigt slaktar smaklökarna oavsett mängd.

Men det absolut senaste var väl kaffeförpackningarna som krympte från 500g till 450g men fortsatt kostade lika mycket. Poäng till arvid nordquist här dock som förtfarande säljer 500g förpackningar. Alla borde köpa deras kaffe just av denna anledningen...
Citera
2024-01-08, 22:53
Medlem
Kom på ett till exempel!
Alla kinabuffeer har slutat med lax och räksushi!
Det är endast tråkiga jävla rullar som finns numer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in