• 3
  • 4
2024-01-05, 20:01
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666
Enbart är nog märkligt att påstå

Du inser väl att bröd lär vart bland det mest vanligaste som människor genom tiderna har käkat?

Ser man lite mögel så kan man bryta av och kasta i komposten, jag är ett levande bevis på att man inte ska behöva operera bort käken
Jo men mögel är väl det som mäniskan undvikit i över 100tusen år med.
Såg ju killen som gjort det på tv.
Förstörde mig lite och flera som såg det.
Visst. Var ju otur men risken finns.
Citera
2024-01-05, 21:17
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag tycker inte om typ prästost som blivit mörkgul och torr i kanterna. Jag tycker överlag inte så mycket om väldigt torr ost till mackan. Parmesan och liknande är så klart en annan sak, men det äter man ju inte riktigt på samma sätt heller.
Jag menar om osten hinner bli torr så äter du för lite ost.
Citera
2024-01-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Köper alltid prästost., ytan blir otrevlig å vaxartad om du exponerar den för syre. vanlig gladpack runt hela är ett måste om du vill ha den go.. skär bort vaxsidan å sen gladpack runt.
Jag älskar prästost nästan ovillkorligen för dess ljuvliga smak, blir lite crazy på smuligheten bara.🤗
För övrigt är ost tåligt ur hållbarhetssynpunkt. Skulle man se mögel är det bara att skära bort det.
Lukta smaka, ser det ut som en god ost, så är det förmodligen en god ost. 😃
Citera
2024-01-05, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Jag älskar prästost nästan ovillkorligen för dess ljuvliga smak, blir lite crazy på smuligheten bara.🤗
För övrigt är ost tåligt ur hållbarhetssynpunkt. Skulle man se mögel är det bara att skära bort det.
Lukta smaka, ser det ut som en god ost, så är det förmodligen en god ost. 😃
Jo men torra kanter är inte gott
Citera
2024-01-06, 01:02
Medlem
Jag har glömt både hushållsost och Port Salut i rumstemperatur många timmar, tex över natten, och det har inte varit några problem alls. Vet dock inte om det är annorlunda med Präst, men verkar den helt ok skulle jag käka den.
Citera
2024-01-06, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Men varför vill man ha osten framme då??? Alla har väl kylskåp.

Förenklat kan det förklaras med att allt smakar mer om det är rumstempererat. Ska du servera ostbricka kommer du tycka alla ostar smakar så mycket mer om de fått stå framme 4+ timmar, mot om de kommer direkt från kylskåpet.
Citera
2024-01-06, 10:15
Medlem
Fuckwindowss avatar
Länge! Du skär bara bort det som blivit torrt, ha gärna vara en enkel duk över eller liknande.
Citera
2024-01-06, 12:11
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag menar om osten hinner bli torr så äter du för lite ost.

Jaha, du menar så. Hemma hos mig är det ingen risk Är väl lite det som stör mig också, mina föräldrar brukar klämma en ost rätt snabbt och ändå får den torra mörkgula kanter i deras ostkupa. Det verkar helt enkelt inte som en särskilt bra lösning.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in