2024-07-03, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Årets bästa bil enligt ägarna https://carup.se/detta-ar-basta-bile...20hem%20segern. Sen har du såklart rätt till din åsikt! Jag tror att en del av framgångssagan för Dacia är att de lyckats skapa en snygg, praktisk bil till rätt pris. Det är över 2miljoner Dusters tillverkade nu.

Har du kört den? Jag tror inte de som köper en dacia har så stor erfarenhet av andra bilar så de vet inte vad de jämför med.

Den kom först för att den är billig, precis det jag skrev också 'billigaste skräpet'. Är man den typen av köpare så är den säkert jättebra, att många har sålts är inte konstigt då många värderar pris mycket högre än kvalitet
Citera
2024-07-03, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Har du kört den? Jag tror inte de som köper en dacia har så stor erfarenhet av andra bilar så de vet inte vad de jämför med.

Den kom först för att den är billig, precis det jag skrev också 'billigaste skräpet'. Är man den typen av köpare så är den säkert jättebra, att många har sålts är inte konstigt då många värderar pris mycket högre än kvalitet

Jag har kört Duster II 4x4 med dieselmotor många gånger, den är suverän sett till vad man får. Inget under av kvalitet men absolut inte dålig heller. Sämsta skräpet enligt mig är överprisade bilar med dyra försäkringar ,allvarliga fel och svindyra reservdelar.
Citera
2024-07-03, 22:59
Medlem
Citat:
Sämsta skräpet enligt mig är överprisade bilar med dyra försäkringar ,allvarliga fel och svindyra reservdelar.

Känns som du har mycket felaktiga fördomar mot nya normala moderna bilar i snittprisnivå. Men det är väl en psykologiskt bra ventil att ta till kan jag tänka mig om man inte har råd med det.
Citera
2024-07-04, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Känns som du har mycket felaktiga fördomar mot nya normala moderna bilar i snittprisnivå. Men det är väl en psykologiskt bra ventil att ta till kan jag tänka mig om man inte har råd med det.

Nej, det är ingen fördom bara min åsikt. Jag kör inte jättemycket bil, ca 2500mil om året. Stortrivs i Dustern med fyrhjulsdrift så vill inte lägga dubbla pengen eller mer för något annat märke. Vi håller diskussionen till Dacia Duster, en framgång av stora mått!

Levereras av den nya modellen beräknas till senhösten i Sverige. Ungefär samtidigt påbörjas tillverkningen av Dacia Bigster, en fläskigare SUV med 7 sittplatser för leverans 2025.
Senast redigerad av flat7 2024-07-04 kl. 07:39.
Citera
2024-07-04, 09:07
Medlem
zoombos avatar
Det finns ett kinesiskt ordspråk som säger "köper du en billig skjorta så får du en billig skjorta".

Alla bilar är fräscha som nya. Alla! Allt funkar, inget skrammel och allt blänker. Men visst, finishen och känslan är givetvis högre i en bil som kostar 800' jämfört med en som kostar 200' men det var inte riktigt det saken gällde. Så: efter smekmånaden börjar sen förfallet och det är här man skiljer agnarna från vetet.

Min erfarenhet (inte fördomen) säger att märken som Opel, Ford, Renault, VW m fl är fräscha och fina i 3-5 år. Gäller även samtliga amerikanska bilar. När 10 år har gått är dom riktigt sunkiga och såna detaljer som bör hålla betydligt längre (drivknutar, hjullager, packboxar, styrleder, strålkastare mm) kan vara föremål för byte. Finns märken där detta inte gäller men dom tänker jag inte rapa upp här men en hint är att många av dessa tillverkare finns i några mindre länder i Asien....Leasingbilar, taxi och hyrbilar är sällan äldre än 3 år för då är bilarna fortfarande rätt OK och felen har inte börjat hopa sig - än. Dessutom kan fabriksgarantin fortfarande gälla.

Dacia är verkligen inget undantag från detta och här har man dessutom haft ett lågt pris som huvudmål. Ja men ska man skära på kostnaderna så är det nästan ofrånkomligt att man måste välja billigare materiel som inte är premiumkvalitet. Det märks inte lika påtagligt när det är nytt men då åren har gått så märks det.... Om du ska köpa t ex en styrled från en tillverkare så har man som inköpare ett val där högre pris betyder högre precision, bättre stål och fler kvalitetskontroller under tillverkningen och givetvis gäller sen det omvända. Har man piskan i ryggen när det gäller priset så är det nog lätt hänt att man väljer en styrled för $50 i stället för en identisk för $60 som då har denna högre kvalitet. Inget konstigt - men det återspeglar sig med tiden i bilens förfall.

För mera dolda saker som rostskydd, krocksäkerhet och om ljuddämpande materiel kan absorbera fukt eller inte är det ännu enklare att gena i kurvorna.

Köpa billig skjorta - få billig skjorta.
Enkelt!
Senast redigerad av zoombo 2024-07-04 kl. 09:41.
Citera
2024-07-04, 10:54
Medlem
Kvaliteten på slitdelar som styrleder och andra framvagnsdelar som du nämner ser jag inte som problem, de är både lätta och billiga att byta själv. Ta en styrled till Dacia Duster tex , den kostar 100kr på trodo. Något som man får ta i beräkning när man köper bil att styrleder behöver bytas oftare, är bilen mycket billigare? Kan jag serva den själv och byta slitdelar? Är det värt det? Såna frågor måste man svara på. Ja, för mig är det värt det. Med det sagt så rullar en Dacia Duster med dieselmotor 30 000mil, så kvaliteten är det inga större fel på. Ta dieselmotorn 1.5cdi som sitter i Renault,Dacia,Mercedes och anses ganska ofta vara en av de mest pålitliga motorerna på marknaden. Hållbar, beprövad.
Citera
2024-07-04, 14:51
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Går bilen att köpa/titta på/provköra nånstans än?
Citera
2024-07-04, 14:53
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Dacia mest bil för pengarna.
Så kan det nog vara, men nej tack, vill inte att vänner, andra bilister skrattar åt en när man tuffar runt med en Dacia
Ännu roligare att tuffa runt med en Merca som har en Dacia-motor
Citera
2024-07-04, 14:55
Medlem
Dacia har verkligen steppat upp. Jag hade gärna kikat på den nyaste. Verkar väldigt lovande!
Citera
2024-07-04, 22:55
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Ännu roligare att tuffa runt med en Merca som har en Dacia-motor
Jag har ingen Merca.
Men jag tutar när jag ser dig står vid vägkanten med huvudet stirrandes i en öppen motorhuv

Lycka till
Citera
2024-07-04, 23:15
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Nej, det är ingen fördom bara min åsikt. Jag kör inte jättemycket bil, ca 2500mil om året. Stortrivs i Dustern med fyrhjulsdrift så vill inte lägga dubbla pengen eller mer för något annat märke. Vi håller diskussionen till Dacia Duster, en framgång av stora mått!

Levereras av den nya modellen beräknas till senhösten i Sverige. Ungefär samtidigt påbörjas tillverkningen av Dacia Bigster, en fläskigare SUV med 7 sittplatser för leverans 2025.
Dacia är en väldigt populär bil i trakterna där jag bor , ger mycket bil för pengen och verkar av någon anledning hålla ihop bättre än många andra , betydligt dyrare , bilar på våra usla vägar .
Citera
2024-07-05, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Jag har ingen Merca.
Men jag tutar när jag ser dig står vid vägkanten med huvudet stirrandes i en öppen motorhuv

Lycka till
Oroa dig inte. Lexus går aldrig sönder så du lär aldrig se mig på vägkanten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in