2024-01-02, 23:45
Medlem
Pinkuss avatar
Är skriven och jobbar utomlands, utanför EU och är därmed befriad från inkomstskatt i sverige.
Innebär det att jag är befriad från skatt för tex ränta på kapital (utländsk bank), aktievinster, etc
Citera
2024-01-02, 23:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Är skriven och jobbar utomlands, utanför EU och är därmed befriad från inkomstskatt i sverige.
Innebär det att jag är befriad från skatt för tex ränta på kapital (utländsk bank), aktievinster, etc

Det beror väl på var du är skattskriven? Norge eller Cayman öarna.
Citera
2024-01-02, 23:52
Medlem
Pinkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det beror väl på var du är skattskriven? Norge eller Cayman öarna.
Jag är som sagt skriven utomlands. Betalar skatt i landet jag bor och jobbar i.
Citera
2024-01-02, 23:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jag är som sagt skriven utomlands. Betalar skatt i landet jag bor och jobbar i.

Ja men det är milsvid skillnad på Norge och Lichtenstein så det går inte att ge svar på din fråga.
Citera
2024-01-03, 01:14
Medlem
Det korta svaret är: Det beror på...

Det långa svaret får du från att titta på skatteavtalet mellan Sverige och landet du bor i, och genom att ta reda på om du är begränsat eller obegränsat skattskyldig i Sverige. Om skatteavtal finns så hitter du det här: https://www4.skatteverket.se/rattsli...ing/15311.html
Citera
2024-01-03, 02:17
Medlem
Pinkuss avatar
OK, tack. Ja jag är obegränsat skattskyldig. Är fullt skattepliktig i landet jag är skriven i och betalar ingen inkomstskatt i sverige. Skillnaden är att i sverige skattar man för ovan nämda saker, i landet jag bor i är dessa saker ej skattepliktiga.
Citera
2024-01-03, 02:25
Medlem
Citat:
OK, tack. Ja jag är obegränsat skattskyldig. Är fullt skattepliktig i landet jag är skriven i och betalar ingen inkomstskatt i sverige. Skillnaden är att i sverige skattar man för ovan nämda saker, i landet jag bor i är dessa saker ej skattepliktiga.

Aktievinster skattar du I Sverige 10år efter utflytt registreras (plus ev innevarande osäker)

Ränta brukar banken dra 30% automatiskt. Men där kan du ju begära återbetalning om du är begränsat skattskyldig.
Är du obegränsat skattskyldig är det bara,att betala,och beroende på skatteavtal kvitta mot skatt du skulle betalat I ditt nuvarande land
Citera
2024-01-03, 04:43
Medlem
Pinkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Aktievinster skattar du I Sverige 10år efter utflytt registreras (plus ev innevarande osäker)

Ränta brukar banken dra 30% automatiskt. Men där kan du ju begära återbetalning om du är begränsat skattskyldig.
Är du obegränsat skattskyldig är det bara,att betala,och beroende på skatteavtal kvitta mot skatt du skulle betalat I ditt nuvarande land

Pengarna och räntan är i en utländsk bank. Men om jag förstår dig rätt så är det inte skattepliktigt då jag är begränsat skatteskyldig...
Citera
2024-01-03, 05:25
Medlem
Citat:
Pengarna och räntan är i en utländsk bank. Men om jag förstår dig rätt så är det inte skattepliktigt då jag är begränsat skatteskyldig...

Korrekt.
Är du begränsat skattskyldig I Sverige så skattar du enbart där du har skatterättslig hemvist (Tax Resident)

Och 10årsregeln är för aktier I svensk depå ska jag tillägga.
Citera
2024-01-03, 05:34
Medlem
Pinkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Korrekt.
Är du begränsat skattskyldig I Sverige så skattar du enbart där du har skatterättslig hemvist (Tax Resident)

Och 10årsregeln är för aktier I svensk depå ska jag tillägga.
Tack
Citera
2024-01-03, 15:33
Medlem
Citat:
Tack

Håll isär begreppen obegränsat/begränsat skattskyldig och hemvist/resident enligt ett eventuellt skatteavtal.

Du kan vara obegränsat skattskyldig i två länder samtidigt och därmed avgörs hemvisten/resident enligt ett ev. skatteavtal. Är du begränsat skattskyldig i Sverige kan du aldrig ha hemvist här enligt ett skatteavtal.
Citera
2024-01-03, 23:36
Medlem
Pinkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Anonymous
Håll isär begreppen obegränsat/begränsat skattskyldig och hemvist/resident enligt ett eventuellt skatteavtal.

Du kan vara obegränsat skattskyldig i två länder samtidigt och därmed avgörs hemvisten/resident enligt ett ev. skatteavtal. Är du begränsat skattskyldig i Sverige kan du aldrig ha hemvist här enligt ett skatteavtal.

Ja, man får väl bara vistas i sverige 72 dar per år tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in