Mjaha, lite spridda skurar.
Norge
- Även jag har ätit val, och det smakade inte alls tran. Väldigt saftigt och smakrikt kött, påminde mest om älg. Däremot hade jag lite dåligt samvete, får jag erkänna. Men, har principen att jag äter allt, inom vissa gränser, i alla fall en gång.
- Lappskaus. Nej, inte lappskojs. Detta är baserad på sönderkokta potatisar, morätter, gröna ärtor, brun sås och mycket kött. Blir en brunaktig mosliknande rätt - och är så förbannat god.
Italien
- Pizza. Originalet som inte alls är så gott som våra egna pizzor. Torrt bröd, ketchup i stället för tomatsås och ynkligt med både pålägg och urval, men å andra sidan rikligt med fett och ost.
Iran
- Koko. Omelett/pannkaka men gjord på ägg och spenat. Trots en viss motvilja mot spenat tycker jag detta är väldigt gott.
- Kebab. Nej, inte så som greker och turkar gör, utan motsvarar väl närmast köttfärsbiffar som är formade till avlånga former och grillas. Gott.
- Maast-o-Khiar - vit sås som kan ätas till kyckling, kött eller fisk och ris, består av matgrädde/youghurt/filmjölk där man blandar mynta, salt, peppar, gurka och ibland vitlök.
- Kaviar. Äkta kaviar, från stör. Oerhört gott på rostat bröd och smör.
Tyskland
- Knackwurst. (Tror jag eller liknande) - tjock korv - minst dubbelt så stor som de man köper här. En korv blev man mätt av.
Ungern
- Picksalami - väldigt god, visserligen fet, men smakrik salami. Finns att köpa i Sverige.
Nigeria
- Pepparsoppa. Fisksoppa med äkta stark jalapenopeppar i. Inte en förkylning som överlever detta!
- Oxsvansgryta - smakar inte gott.
- Kofotsgryta - smakar ännu sämre.