2006-08-08, 21:43
insomnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happy_Seashell
http://home.swipnet.se/~w-57250/kottofaa/pljeskav.html
Som denna?

Är det ajvar relish liknande du menar när du skriver paprika.

Något sådant är det. Hur han gör den exakt vet jag inte. Men hans är den godaste.

Nej det är en röd, stark krydda som man blandar med salt och sen doppar köttet i. Fruktansvärt gott. Jag vet vad ajvar är, käkar det rätt ofta i perioder.
Citera
2006-08-08, 21:46
Medlem
StigAllans avatar
Plockmat i en Holländsk matbutik.
Fan så mycket trevligare att välja ur de goda rätterna som presenterades bakom en glasdisk än att käka hamburgare eller kebab.
Sittplatser fanns så att man kunde tugga i sig och beställa andra varianter.

Räkberg som jag åt i en nordtysk hamnstad för väldigt många år sedan, suveränt gott, har tyvärr letat alldeles för länge efter något liknande recept utan att lyckas.
Citera
2006-08-08, 21:54
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Räkberg som jag åt i en nordtysk hamnstad för väldigt många år sedan, suveränt gott, har tyvärr letat alldeles för länge efter något liknande recept utan att lyckas.
Hette staden möjligtvis Rostock? Ät ett fantastiskt gott räkberg på en restaurang där som låg nere vid hamnen.
Citera
2006-08-08, 21:55
Moderator
Ruskigbusss avatar
Mjaha, lite spridda skurar.

Norge

- Även jag har ätit val, och det smakade inte alls tran. Väldigt saftigt och smakrikt kött, påminde mest om älg. Däremot hade jag lite dåligt samvete, får jag erkänna. Men, har principen att jag äter allt, inom vissa gränser, i alla fall en gång.

- Lappskaus. Nej, inte lappskojs. Detta är baserad på sönderkokta potatisar, morätter, gröna ärtor, brun sås och mycket kött. Blir en brunaktig mosliknande rätt - och är så förbannat god.

Italien

- Pizza. Originalet som inte alls är så gott som våra egna pizzor. Torrt bröd, ketchup i stället för tomatsås och ynkligt med både pålägg och urval, men å andra sidan rikligt med fett och ost.

Iran

- Koko. Omelett/pannkaka men gjord på ägg och spenat. Trots en viss motvilja mot spenat tycker jag detta är väldigt gott.

- Kebab. Nej, inte så som greker och turkar gör, utan motsvarar väl närmast köttfärsbiffar som är formade till avlånga former och grillas. Gott.

- Maast-o-Khiar - vit sås som kan ätas till kyckling, kött eller fisk och ris, består av matgrädde/youghurt/filmjölk där man blandar mynta, salt, peppar, gurka och ibland vitlök.

- Kaviar. Äkta kaviar, från stör. Oerhört gott på rostat bröd och smör.

Tyskland

- Knackwurst. (Tror jag eller liknande) - tjock korv - minst dubbelt så stor som de man köper här. En korv blev man mätt av.

Ungern

- Picksalami - väldigt god, visserligen fet, men smakrik salami. Finns att köpa i Sverige.

Nigeria

- Pepparsoppa. Fisksoppa med äkta stark jalapenopeppar i. Inte en förkylning som överlever detta!

- Oxsvansgryta - smakar inte gott.

- Kofotsgryta - smakar ännu sämre.
Citera
2006-08-08, 22:00
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Hette staden möjligtvis Rostock? Ät ett fantastiskt gott räkberg på en restaurang där som låg nere vid hamnen.

Tror inte jag befunnit mig i Rostock, vill minnas att det var i Nordenham.
Citera
2006-08-08, 22:05
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
- Lappskaus. Nej, inte lappskojs. Detta är baserad på sönderkokta potatisar, morätter, gröna ärtor, brun sås och mycket kött. Blir en brunaktig mosliknande rätt - och är så förbannat god.
Kan bara hålla med!

På Norgelistan ska dock Römmegröt läggas till. Troligtvis värdens onyttigaste gröt, men den är förbannat god!
Citera
2006-08-08, 22:08
Medlem
maddalos avatar
Val är okej, inte så ofta man stöter på det dock.

När jag tillbringade en tid i Shanghai käkade jag något slags förvuxen vatten-gråsugga, starkt kryddad med gud vet vad, som var fantastiskt god. Har ingen aning om vad den kan tänkas heta, men den såg alltså ut som en gråsugga, eller en utplattad havskräfta utan klor. Låter inte speciellt gott, men tro mig ... Fan, nu blev jag hungrig.
Citera
2006-08-09, 03:31
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
Val är okej, inte så ofta man stöter på det dock.

När jag tillbringade en tid i Shanghai käkade jag något slags förvuxen vatten-gråsugga, starkt kryddad med gud vet vad, som var fantastiskt god. Har ingen aning om vad den kan tänkas heta, men den såg alltså ut som en gråsugga, eller en utplattad havskräfta utan klor. Låter inte speciellt gott, men tro mig ... Fan, nu blev jag hungrig.

Det kan ha varit en björnkräfta (tack till mysonoxen i en annan tråd för det svenska namnet). I Sydney, där jag käkat den, heter den Balmain Bug. Finns tydligen även i Atlanten.

Bild finns längst ned på denna sida:
http://www.angelfire.com/home/castellarosa/fish3.htm

Lapskaus, lobscouse och lapskojs är för övrigt varianter på samma sak, Ruskigbuss. Ingen vet riktigt om det finns ett original och numer används det väl snarast som samlingsnamn för rotfruktsbaserad görpa. Finns varianter med sill och med kalvsylta!
Citera
2006-08-09, 06:32
Medlem
Bråkmakarns avatar
Åt en vattnig jävla pizza i Portugal för ett antal år sedan. Tvi!
Där åt jag även en väldigt väldigt bra lasagne och smakade piripiri för första gången.
Fanta ananas fanns där då, en av dom godaste drickor jag smakat.

Färsk hummer i usa

När jag var i Thailand första gången -96 så år jag bara biff med oystersauce till middag i två veckor. Mycket gott! Pinfärsk ananas var inte heller helt fel.
Citera
2006-08-09, 10:04
Medlem
maddalos avatar
Björnkräfta kan det ha varit! Tack för namnet och länken.

Nyss kom jag tillbaka från Tjeckien där jag kände mig nödgad att prova den lokala delikatessen grillat grisknä - ett kilo grisknä! Men det var inte så dumt som det låter: utsidan av knäet var baconknaprigt, resten som vilket annat kött som helst. Rejält kryddat var det också.
Citera
2006-08-11, 21:34
Medlem
Fladderfittas avatar
Nej det är en röd, stark krydda som man blandar med salt och sen doppar köttet i. Fruktansvärt gott. Jag vet vad ajvar är, käkar det rätt ofta i perioder.

Det du menar är sambal oelek, krossade chilipeppar med salt som man köper på burk.

Har ätit cevapcici och pljeskavica med krossade chiliflingor ovanpå, jättgott.

Åt en gång på nåt tysk matställe vid autobahn, slags köttfärsbiff som smakade disktrasa och potatis som hade torkat på ytan.
Citera
2006-08-11, 21:37
Medlem
Fladderfittas avatar
[[
Citat:
HTML-kod:
[code][php]QUOTE][quote]QUOTE=Fladderfitta]Nej det är en röd, stark krydda som man blandar med salt och sen doppar köttet i. Fruktansvärt gott. Jag vet vad ajvar är, käkar det rätt ofta i perioder[/php][/code]
HTML-kod:
[code][php][/php][/code]
[/quote][/quote]

Det du menar är sambal oelek, krossade chilipeppar med salt som man köper på burk.

Har ätit cevapcici och pljeskavica med krossade chiliflingor ovanpå, jättgott.

Åt en gång på nåt tysk matställe vid autobahn, slags köttfärsbiff som smakade disktrasa och potatis som hade torkat på ytan.[/quote]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in