Resultat: Hängde ni på låset att deklarera eller väntar vi in till det sista?
Hängde på låset
66,67%
316 röster
Väntar in till det sista
27,64%
131 röster
Deklarerar inte alls
5,70%
27 röster
2024-03-06, 09:27
Medlem
8bitrages avatar
Jag behöver fylla i en K4, sålde aktier för totalt 2kr förra året, till en förlust av 1kr.

Känns som att SKV hade kunnat skita i den blanketten 😂😂😂
2024-03-06, 09:28
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför öppnar du inte eget, fakturerar och periodiserar - så slipper du betala statlig skatt?

Kanske spräcker den med några fåtal tusenlappar, då är det ju knappt värt tiden som krävs för en sådan lösning
2024-03-06, 09:30
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokath
Hur ofta kontrollerar staten avdragen för bilkörning till och från arbete?

Har faktiskt hänt mig för typ 15 år sedan.
Jag pendlade till ett jobb dagligen som låg över 10 mil bort. Det saknades tåg/buss-transport för en del tider då jag var tvungen att jobba skift. Annars åkte jag tåg.

Var tvungen att skicka in kvitton på tågbiljetter samt mitt arbetsschema där jag jobbade nätter och tabell på busstider som bevisade att jag inte kunde pendla alla dagar via tåg/buss.

Jag minns att jag t om fick tillbaka mer pengar än det som jag dragit av för.

Nu var det här ganska mycket pengar och jag tvivlar ju på att dom kollar upp om du säger du tar bilen ett par mil om dagen fast du tar bussen eller samåker.
Fast helt säker kan man ju aldrig vara?
2024-03-06, 09:31
Medlem
Har utskicken med sista siffran i personnumret att göra?
2024-03-06, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adblocker
Är det nytt att skatten på ISK ska betalas in och inte dras direkt av innehavet? Eller har det alltid varit så?

När de flesta andra skaffade ISK konto för aktier och dylikt så skaffade jag KF konto istället som har lite av samma förutsättningar som ISK eller i alla fall som ISK hade.

D.v.s. man måste inte deklarera köp och sälj utan det skötas automatiskt.
Får hoppas att det är samma i år som tidigare år för KF...
2024-03-06, 09:37
Medlem
Aldrig någonsin haft restskatt så blev lite förvånad när jag plötsligt ska betala tillbaka 9400.
Betalade av min bostad november 2022, så det är ca 4500 i ränteavdrag som inte gjordes på det förra året, men kan inte förstå det stora beloppet. Kan det bero på skattehöjningen för ISK?
2024-03-06, 10:02
Medlem
smulpajass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detkanvarabildt
Har utskicken med sista siffran i personnumret att göra?

Skulle bli förvånad om det är så, det hade vi fått reda på. Satt på ett möte imorse där alla fått utskick i sin digitala brevlåda, inte jag. Jag har låg siffra som sista siffra i personnumret.
2024-03-06, 10:07
Medlem
p5ys avatar
Kivra går på knäna.
2024-03-06, 10:07
Medlem
Nu finns pdf på skatteverket igen men man kan inte öppna den. Samma meddelande som innan
2024-03-06, 10:13
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Tycker till viss del att mer information borde ges till individer som har antingen fler jobb eller jobbar väldigt mycket. Säg att man kör två jobb , har man normal skattesats på båda så är risken väldigt stor att du kommer få betala restskatt då man kommer över nivån. Jag körde dubellet ett tag och valde då att höja skattesatsen på mitt andra jobb för att täcka . När det kommer till övertid/extratid inom samma jobb så täcks väl sådant automatiskt (eller tänker jag galet här?).

Att jobba 100% efter regelboken i Sverige följer en logaritmisk kurva. Har du väldigt låg inkomst eller ingen så kan du få ut pengar som inte alls är särskilt långt ifrån lågavlönade heltidsanställda. Om du dessutom heter Mohammed så kan du få ut ännu mer.

Om du ligger på medianlönen som heltidare och väljer att jobba mer, så får du tillslut så extremt låg avkastning per extra timme att det blir larvigt. Det är egentligen bara värt att jobba mer om man har en väldigt låg lön eller om man kan få ut den extra inkomsten obeskattad. Hela systemet är uppbyggt på det sättet, driv ska helst inte ge mer pengar till din plånbok, bara pappa staten. Ren modern kommunism.
2024-03-06, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamedon
Då har du lån samt företag?

Omöjligt att få tillbaka så mycket med endast ett jobb
Jag har höga utgifter för räntor kombinerat med statlig inkomstskatt. Skulle jag maxat mina lån så hade jag fått tillbaka 120 000 i år (men riktigt så galna lån har jag inte). Så det går absolut på ett jobb, vi har sinnessjukt hög skatt i Sverige så bara man kan göra avdrag blir det stora belopp tillbaka.

Enda sugiga är att jag kommer få vänta ännu längre på mina pengar då jag behöver justera en del i deklarationen. Irriterande att behöva ligga ut med pengarna såhär länge.
2024-03-06, 10:20
Medlem
15 minuter efter pdf låg på skatteverket är den återigen borta.
Vad håller de på med? Samhall som arbetar där

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in