2024-01-01, 02:09
Medlem
Makrill i tomatsås är ju extremt hypat på Flashback. Men makrillen har en värdig motståndare: sardiner i tomatsås.

Sardinen är en underdog som mycket möjligt spöar makrillen med knockout första rundan.

Hur ser ni på sardiner vs makrill sett till smak, pris, användningsområden mm?

Personligen föredrar jag sardiner och har hittat en riktigt billig källa, ca 10kr per burk. Mitt tips är att ni köper märket 555 från filippinerna, deras sardines in hot tomato sauce.

Här kan man lära sig om sardiner: https://www.youtube.com/watch?v=Dk_7uDj67DY
Citera
2024-01-01, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Makrill i tomatsås är ju extremt hypat på Flashback. Men makrillen har en värdig motståndare: sardiner i tomatsås.

Sardinen är en underdog som mycket möjligt spöar makrillen med knockout första rundan.

Hur ser ni på sardiner vs makrill sett till smak, pris, användningsområden mm?

Personligen föredrar jag sardiner och har hittat en riktigt billig källa, ca 10kr per burk. Mitt tips är att ni köper märket 555 från filippinerna, deras sardines in hot tomato sauce.

Här kan man lära sig om sardiner: https://www.youtube.com/watch?v=Dk_7uDj67DY

Har du testat flera olika tillverkare? Är isf skillnaden så liten att det är givet att köpa det billigaste man kan hitta?
Citera
2024-01-01, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeypikey
Har du testat flera olika tillverkare? Är isf skillnaden så liten att det är givet att köpa det billigaste man kan hitta?

har provat ett annat märke med bara olja, var ok. youtube-kanalen jag länkade har recenserat hundratals märken.

på reddit finns även massor med diskussioner. https://old.reddit.com/r/CannedSardines/

prova att söka på 555, de har fått bra recensioner. iom att de är från filippinerna är de bland de billigaste. se om ni kan hitta dessa.
Citera
2024-01-01, 06:14
Medlem
kungens sardiner i tomatsas var standard nar jag bodde i sverige, riktigt delikata.
Senast redigerad av Kirev 2024-01-01 kl. 06:16.
Citera
2024-01-01, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
kungens sardiner i tomatsas var standard nar jag bodde i sverige, riktigt delikata.

finns även utomlands.
Citera
2024-01-01, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
finns även utomlands.
Den klassiska Svenska - Kung Gustav ?
Den Norska - Kung Oskar finns har o var har jag forstatt.
De ar nastan identiska till forpackning och smak.
Och faktiskt bada.grundade av Norrman
Citera
2024-01-13, 09:42
Medlem
3Godisars avatar
Sardiner är okej, men fattar inte varför det är mkt dyrare än makrill... så det blir ju att man tar makrill eftersom de alltid ligger brevid varandra i hyllan. Inga 2-pack heller.
Citera
2024-01-13, 11:39
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Sardiner är okej, men fattar inte varför det är mkt dyrare än makrill... så det blir ju att man tar makrill eftersom de alltid ligger brevid varandra i hyllan. Inga 2-pack heller.

Sardiner är mycket nyttigare än makrill iaf ang fetter och näringsinnehåll mineraler
Många tycker det är mycket godare ochså i smak än makrill, jag gillar båda beroende på märke.

Kan nog hålla med om att Makrillen fått för stort utrymme i smaksensation relativt Sardinen som är mycket god ochså. Makrillen kan ochså upplevas järnig och besk hos vissa märken. Var ett tag sen nu jag köpte nån av dem utan det har blivit alldeles för mycket lax, sik och torsk istället i några månader

Dax å köpa en plåtburk budgetmakrill i tomatsås och en plåtburk budgetsardiner i tomatsås
Sen en konserv dyr makrill i tomatsås och en dyr konserv sardin i tomatsås och jämföra.
Jag har bara inte tänkt i dom banorna att jämföra dom konserverna med varann ang vad som passar mig bäst och vad jag tycker är godast.. Får kila förbi affären sen idag

Smaka av dom först och sen göra nån trevlig pasta av det
Senast redigerad av Sladdaren 2024-01-13 kl. 11:43.
Citera
2024-01-13, 11:57
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Arabaffärer brukar hålla bra pris på sardiner, ibland t o m billigare än makrill. Fråga mig inte varför.

F ö är den lilla firren superföda. Däremot har jag inte testat sardiner i tomatsås, det har alltid varit i olja. Dags för ändring!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in