Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Diskussionen handlar om vem som kan, eller kanske snarare bör, ta sig ton och tala om läktarkultur, och där skulle jag vilja tveklöst hävda att de som är involverad i den är de enda med rätten att öppna käften.
Detta inkluderar naturligtvis även sittplatspublik, och de som är motståndare till eldandet, men jag tror att vi som flyttat från ståplats till sittplats med åldern även får acceptera det faktum att facklan och ansvaret för att skapa stämning runt matcherna har lämnats över till en ny generation med nya värderingar och nya perspektiv på saker, och att det nu är denna nya generationen som måste få bestämma vilken typ av läktare dom vill ha.
Inom rimliga gränser dvs.
Jag antar att vi är eniga, även om jag tycker du lindar in det i oödan.
För att ta två extremer på ett spektrum:
Hedvig Lindahl har inte mer rätt att berätta för någon valfri ultras hur han skall agera, lika lite som valfri ultras har rätt att berätta för Hedvig hur hon skall agera.
Båda kan ha åsikter (my god vad Lindahl har åsikter...), men ingen har mer mandat än den andra.
Läktarkulturen är en decentraliserad organism utan facit, styrman eller överordnad.
Sedan kan det finnas regelverk för att vara med i olika grupperingar, men då är ju det något helt annat än läktarkulturen i sin helhet.