2024-04-04, 16:14
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruken
Givetvis helt lönlöst att försöka argumentera sig fram till att den ena eller andra hållningen bygger på nån objektiv sanning.
Den objektiva sanningen är att polisen existerar och att de försöker pådyvla samtliga medborgare sina påhittade lagar. Dessa lagar kränker supportrars fullständigt naturliga frihet och det är hjältemodigt att på allvar delta i en kultur som bryter emot lagarna. Så, nej det finns absolut ingenting lönlöst i att argumentera på det sättet. Det är helt enkelt sanningen.

Citat:
Låt folk gå på fotboll av olika anledningar. Vissa gillar att se på fotboll, andra har hittat ett sammanhang där de kan hävda sig och få uppmärksamhet.

Håller med dig helt och hållet om sista stycket, men tycker det är en helt hjärndöd åsikt att den som slåss mest (om du menar fysiskt grobianvåld) ska ha mest att säga till om.
Allt man gör för sin idrottsförening bör vägas in och jag menar på att våldet är viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Man får kanske helt enkelt ta brännandet och teaterapandet som ett nödvändigt ont för att få till resten. Även där finns det såklart de som tycker att flaggor och tifon är fjantigt. Men om allsvenskan ska ha folk som sitter och målar i en lagerlokal i 2 veckor innan match och åker på 10-15 bortaresor per säsong så måste de få betalt. Betalningen är inte pengar. Och för många är inte betalningen "kärleken till laget". Betalningen är uppmärksamhet, stå ut, hitta en nish i ett samhälle där det blir svårare och svårare att få kontakt med det motsatta könet.

Är tifona, ljudnivån och bortföljena i premiären ( som vi borde kunna vara överens om var bra) värda en parningsritual ( bränna bengaler och hetsa mot ordningsmakten) då och då från de som faktiskt till stor del ligger bakom det? Jag skulle nog säga ja. Även om det såklart i sig själv framstår som skitlöjligt och desperat.
Du är inte helt fel på det, men att det skulle vara "skitlöjligt och desperat" att bränna bengaler och hetsa mot ordningsmakten är givetvis felaktigt. Där gör du bort dig.
Citera
2024-04-04, 16:15
Medlem
Citat:
Man får kanske helt enkelt ta brännandet och teaterapandet som ett nödvändigt ont för att få till resten. Även där finns det såklart de som tycker att flaggor och tifon är fjantigt. Men om allsvenskan ska ha folk som sitter och målar i en lagerlokal i 2 veckor innan match och åker på 10-15 bortaresor per säsong så måste de få betalt. Betalningen är inte pengar. Och för många är inte betalningen "kärleken till laget". Betalningen är uppmärksamhet, stå ut, hitta en nish i ett samhälle där det blir svårare och svårare att få kontakt med det motsatta könet.

Är tifona, ljudnivån och bortföljena i premiären ( som vi borde kunna vara överens om var bra) värda en parningsritual ( bränna bengaler och hetsa mot ordningsmakten) då och då från de som faktiskt till stor del ligger bakom det? Jag skulle nog säga ja. Även om det såklart i sig själv framstår som skitlöjligt och desperat.

De allra flesta har nog inget emot att det bränns lite här och där. Problemen är väl de väldigt låsta positionerna, ihopklumpningarna och de lite väl blinda lojaliteterna. Både från supporterhåll och från ordningsmakt/myndighetshåll.

Känner att det lätt blir väldigt många diskussioner på en gång i de här frågorna.
Citera
2024-04-04, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Allt man gör för sin idrottsförening bör vägas in och jag menar på att våldet är viktigt.
Tramsefjams. Din idrottsförening vill ju knappast ha den insatsen av dig. Nä, det där är bara tuffa tuffingars förening som vill brottas med andra tuffingar.
Citera
2024-04-04, 16:30
Medlem
Citat:
....låsta positionerna, ihopklumpningarna och de lite väl blinda lojaliteterna. Både från supporterhåll och från ordningsmakt/myndighetshåll.
Det blir så när bra människor ställs emot dåliga människor. Ena sidan ger sig inte för att man vill leva. Andra sidan ger sig inte eftersom man är 100% beslutsam om att hindra andra människor från att leva som de själva vill. Det är till och med ett yrke att kränka supportrars rättigheter. Svinen tjänar pengar på vad de sysslar med. De är så fast beslutna om att spänna åt tumskruvarna att de ofta glömmer bort att det ska finnas någon form utav mening eller syfte. Det behövs inte för en polis.

Citat:
Tramsefjams. Din idrottsförening vill ju knappast ha den insatsen av dig. Nä, det där är bara tuffa tuffingars förening som vill brottas med andra tuffingar.
En supporterkultur utan våld saknar tyngd och kvalité. Huliganismen är till stor del essensen och den yttersta kärleksyttringen, som är reserverad för de supportrar som vill ta saker till sin spets.
Senast redigerad av Needs.more.brandy 2024-04-04 kl. 16:41.
Citera
2024-04-04, 16:46
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Den objektiva sanningen är att polisen existerar och att de försöker pådyvla samtliga medborgare sina påhittade lagar. Dessa lagar kränker supportrars fullständigt naturliga frihet och det är hjältemodigt att på allvar delta i en kultur som bryter emot lagarna. Så, nej det finns absolut ingenting lönlöst i att argumentera på det sättet. Det är helt enkelt sanningen.

Du är inte helt fel på det, men att det skulle vara "skitlöjligt och desperat" att bränna bengaler och hetsa mot ordningsmakten är givetvis felaktigt. Där gör du bort dig.
Jag tänker främst på när det är utstuderat för att få uppmärksamhet. Exempelvis när man står på ett räcke och det är så där lite lagom farligt att veva med armarna och skrika något. Eller bränna en bengal 30 sekunder innan avspark i halvtid , endast för att ens lilla grupp i rånarluvor inte har fått tillräckligt med uppmärksamhet senaste tiden.

Ett snyggt organiserat tifo med bengaler innan match eller att försvara sig mot ordningsmakten om de oprovocerat går över gränsen är annorlunda.
Citera
2024-04-04, 16:53
Medlem
Citat:
Jag tänker främst på när det är utstuderat för att få uppmärksamhet. Exempelvis när man står på ett räcke och det är så där lite lagom farligt att veva med armarna och skrika något. Eller bränna en bengal 30 sekunder innan avspark i halvtid , endast för att ens lilla grupp i rånarluvor inte har fått tillräckligt med uppmärksamhet senaste tiden.

Ett snyggt organiserat tifo med bengaler innan match eller att försvara sig mot ordningsmakten om de oprovocerat går över gränsen är annorlunda.
Många bäckar små...

Det är inte precis allting man gör som alltid behöver vara asmäktigt och jättestort. Vissa klubbar har typ fem stycken supportrar och då får man sänka förväntningarna. Att bara se en enda bengal i IFK Värnamos klack, när vi mötte dem för ett par säsonger sedan, tyckte jag t ex gjorde att den klubbens kultur växte i mina ögon.
Citera
2024-04-04, 17:14
Medlem
Citat:
En supporterkultur utan våld saknar tyngd och kvalité. Huliganismen är till stor del essensen och den yttersta kärleksyttringen, som är reserverad för de supportrar som vill ta saker till sin spets.

Och problemet är att ni hävdar att det är så trots att 99%, inklusive idrottsföreningen ni tror att ni gör det för, inte håller med er.
Det är ju bara internrunk och pillesnoppmätning mellan små grupper av likasinnade från andra ställen i landet, har ingenting med fotbollen att göra.
(pratar alltså bara om våldsbiten här nu, för att förtydliga)
Citera
2024-04-04, 18:09
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Med lämpliga menade jag i första hand att de speglar vad som händer på plan. Var gränsen går vad gäller hat och ord är kanske lite flytande,men direkta hot mot spelare är fel tycker jag. Bengalerna tycker jag förstör mycket pga all rök. Inte kul när matchen måste avbrytas.
Tycker själv att det ska va en rå stämning och att ovårdat språk flyger från höger till vänster är en del av spelet. Vräk ut er vadsom mot spelarna på planen för å få dom ur balans ja visst.

Värre är det när stollar går in på deras instagram och skriver att dom ska våldta deras barn å skära halsen av deras fru. Där kan vi snacka över gränsen men att det finns spelare som bölar i media för att dom blev kallade hora av nån random på läktarna är bara kinkigt och överkänsligt.
Citera
2024-04-04, 22:07
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrmurinLange
Fast samtidigt är det just "stämningshöjarna" som motsätter sig borttagandet av 51% regeln; så att riktiga investeringar skulle kunnat göras inom svensk fotboll. Då hade vi säkert haft flera klubbar på Köpenhamns nivå ute i Europa. Ordentliga faciliteter och organisationer som inte kan kuppas av ett gäng huliganer.

Men nej, för det är dåligt för fotbollen. För hellre dålig fotboll på plan än att våldsamma människor på läktaren försvinner. Intresset hade varit mycket högre om fotbollen bara blev mer underhållande. Hjärntvättade vandaler vill dock ha kvar sin maktfaktor över sporten, även om det just innebär sämre fotboll och att unga människor groomas in i en våldsam miljö.
Årets mest idiotiska inlägg?

Så Sverige och Allsvenskan hade varit en toppliga om det inte vore för 51%-regeln? Snarare tvärtom. Det vi utmanar med just nu är vår unika särställning där vi medlemmar faktiskt äger klubben. Samtidigt som engelska, österrikiska och grekiska supportrar ser sina klubbar ändra färg, namn och bli våldtagna av utländska riskkapitalister och araber så frodas Allsvenskan under sina medlemsägda klubbar. Vi är inte maktlösa.

Vi har sett till att VAR inte används, vi har inga utländska riskkapitalister som kommer och går. Klubbar som är välskötta klarar sig, man lever inte under en välvillig investerares nåd. Är man missnöjd så kan man gå på årsmötet och påverka i sann demokratisk anda. Det är vi medlemmar som är klubben. I utlandet är de blott kunder som göder saudis sport washing eller amerikanska investerare. Supportrar blir portade, biljettpriser höjs och klubbar drivs som företag. Tacka vet jag 51%-regeln. Allsvenskan är den sista utposten mot den moderna fotbollen.
Citera
2024-04-04, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Årets mest idiotiska inlägg?

Så Sverige och Allsvenskan hade varit en toppliga om det inte vore för 51%-regeln? Snarare tvärtom. Det vi utmanar med just nu är vår unika särställning där vi medlemmar faktiskt äger klubben. Samtidigt som engelska, österrikiska och grekiska supportrar ser sina klubbar ändra färg, namn och bli våldtagna av utländska riskkapitalister och araber så frodas Allsvenskan under sina medlemsägda klubbar. Vi är inte maktlösa.

Vi har sett till att VAR inte används, vi har inga utländska riskkapitalister som kommer och går. Klubbar som är välskötta klarar sig, man lever inte under en välvillig investerares nåd. Är man missnöjd så kan man gå på årsmötet och påverka i sann demokratisk anda. Det är vi medlemmar som är klubben. I utlandet är de blott kunder som göder saudis sport washing eller amerikanska investerare. Supportrar blir portade, biljettpriser höjs och klubbar drivs som företag. Tacka vet jag 51%-regeln. Allsvenskan är den sista utposten mot den moderna fotbollen.
Om jag ska vara helt ärlig så måste jag opponera mig emot det här argumentet. Demokrati är ett värdelöst system och det fungerar nästan lika dåligt inom fotbollen som resten av samhället. Jag är övertygad om att beslutsordningen hade kunnat effektiviseras vid ett eventuellt avskaffande utav 51%-regeln och att det hade kunnat locka kapitalstarka ägare. Det är fullt möjligt att kombinera en traditionsenlig helhet och en stark supporterkultur med rikedom och makt.
Jag har t ex sett hur Union Bears och Rangers FC samarbetar i Glasgow, UK, och det verkar inte som att det spelar så stor roll för RFC's ägare att UB under de senaste säsongerna har varit involverade i ett flertal stora incidenter, både på gatan och relaterade till pyroteknik. Ledordet där är "Together". Union Bears hade full tillgång till de innersta rummen på Ibrox och Edmiston House. De styr i praktiken mycket utav klubben och det är helt utan att det finns någon löjlig demokrati, som bara hade skrämt bort kapital. Liknande kultur finns hos FC København, som är en modern fotbollsklubb.

Om man förespråkar demokrati borde man egentligen älska polisen. De försöker ju lagfästa allt jävla nonsens som demokraterna hittar på. Oavsett om det gäller att driva in skatter eller att förtrycka fotbollssupportrar, så borde ju signaturen Tonyo bara smörja in sin röv och låta sig knullas av ordningsmakten. Eller? Jag förstår inte riktigt hur MDMF-ideologin går ihop. Jag ser den varken som nödvändig inom supporterkulturen eller som värd att försvara.
Citera
2024-04-05, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Tycker själv att det ska va en rå stämning och att ovårdat språk flyger från höger till vänster är en del av spelet. Vräk ut er vadsom mot spelarna på planen för å få dom ur balans ja visst.

Värre är det när stollar går in på deras instagram och skriver att dom ska våldta deras barn å skära halsen av deras fru. Där kan vi snacka över gränsen men att det finns spelare som bölar i media för att dom blev kallade hora av nån random på läktarna är bara kinkigt och överkänsligt.
Ja i privatlivet ska de vara fredade. Absolut ska inte familjen blandas in. De flesta spelare tål nog vad som skriks under match. Tänk dig samma sak till en golf eller tennis-spelare.
Citera
2024-04-05, 08:29
Medlem
QuantumQuills avatar
Många som tror sig sitta på facit och rätten att tala om för andra hur dom skall utöva sitt supporterskap märker jag.

Ni är inte ett dugg bättre än Hedvig Lindahl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in