Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-01-12, 14:18
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Kvinnor litar sällan på sin egen slutledningsförmåga, men köper okritiskt information som kommer från auktoriteter. Jag har blivit skickad på kurs tillsammans med kvinnliga kollegor hundratals gånger. De antecknar allt, och tror på allt som kursledarna säger, för att de är kursledare och förmodligen vet bäst. De tror att allt som är "tesagt" stämmer.
Kvinnor är ofta tvärsäkra på att de fått korrekt information, utan att egentligen ha kollat om informationen stämmer. För kvinnor brukar det vara helt obegripligt när män förhåller sig skeptiskt till en auktoritet, och framför när män vill kolla upp och testa saker själv.
Redan som små lyder flickorna fröken, medan pojkarna är ute på skolgården och testar om saker och ting stämmer i praktiken.
Ja det är sant. Kan tänka mig att tjejer går på reklamer mycket mer än killar också.
Citera
2024-03-23, 10:27
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, eftersom killgissa betyder att vara säker på att ha rätt utan att ha kollat upp det.
Det är ju dock inte så det används i praktiken. I praktiken används det som "gissning på det som låter rimligast" eller "kvalificerad gissning" vilket är rätt uppenbart om du tittar på hur folk säger det.

"Jag killgissar att affären ligger åt vänster", sen gör den allt som oftast det.
Citera
2024-03-23, 14:19
  #63
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Det är ju dock inte så det används i praktiken. I praktiken används det som "gissning på det som låter rimligast" eller "kvalificerad gissning" vilket är rätt uppenbart om du tittar på hur folk säger det.

"Jag killgissar att affären ligger åt vänster", sen gör den allt som oftast det.

Nu »killgissar« du. Om något i »praktiken« används på ett felaktigt sätt så är det lika fel ändå. Det du beskriver är att människor då tror och gör ordet helt onödigt eftersom det är betydelsen för gissa.
Gissa enligt SO: (försöka) lista ut något som man för tillfället inte kan få säker kunskap om; vanligen genom en kombination av tankearbete och chanstagning.

https://svenska.se/tre/?sok=gissa&pz...t%20n%C3%A5got
Betydelsen är för »killgissa«:
Påstå något på ett sätt som gör att det verkar som om man vet vad man pratar om fast man egentligen bara gissar.

https://www.expressen.se/nyheter/dos...5got%20p%C3%A5
Det är således inte liktydigt med en kvalificerad gissning, snarare tvärtom.
Citera
2024-03-23, 14:51
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu »killgissar« du. Om något i »praktiken« används på ett felaktigt sätt så är det lika fel ändå. Det du beskriver är att människor då tror och gör ordet helt onödigt eftersom det är betydelsen för gissa.
Gissa enligt SO: (försöka) lista ut något som man för tillfället inte kan få säker kunskap om; vanligen genom en kombination av tankearbete och chanstagning.

https://svenska.se/tre/?sok=gissa&pz...t%20n%C3%A5got
Betydelsen är för »killgissa«:
Påstå något på ett sätt som gör att det verkar som om man vet vad man pratar om fast man egentligen bara gissar.

https://www.expressen.se/nyheter/dos...5got%20p%C3%A5
Det är således inte liktydigt med en kvalificerad gissning, snarare tvärtom.
Nu tjejtolkade du ju mitt inlägg. Det jag menade är att betydelsen på papper inte är jättespännande. Speciellt inte då de som skriver det har en agenda. Det är hur det används i praktiken som spelar roll.

Och hur används det i praktiken? Som "kvalificerad gissning", inte som "okvalificerad gissning". Sen finns det undantag såklart, men det är knappast så genomsnittliga svensken på gatan som använder detta PK ord använder det.

Många använder det ju som ordet "gissa", och hur menar du annars det skulle betyda i praktiken att lägga kill- framför det? Gissagissa, är det så du tycker meningar i stil med

"Jag killgissar att påsken är nästa vecka" är?

Skulle du säga att de som använder killgissa på detta sätt är mer eller mindre säkra på det de påstår än när de gissar utan att lägga kill framför?
__________________
Senast redigerad av warsmann 2024-03-23 kl. 15:07.
Citera
2024-03-23, 15:17
  #65
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Nu tjejtolkade du ju mitt inlägg. Det jag menade är att betydelsen på papper inte är jättespännande. Speciellt inte då de som skriver det har en agenda. Det är hur det används i praktiken som spelar roll.

Och hur används det i praktiken? Som "kvalificerad gissning", inte som "okvalificerad gissning". Sen finns det undantag såklart, men det är knappast så genomsnittliga svensken på gatan som använder detta PK ord använder det.

Många använder det ju som ordet "gissa", och hur menar du annars det skulle betyda i praktiken att lägga kill- framför det? Gissagissa, är det så du tycker meningar i stil med

"Jag killgissar att påsken är nästa vecka" är?

Skulle du säga att de som använder killgissa på detta sätt är mer eller mindre säkra på det de påstår än när de gissar utan att lägga kill framför?

Jag gjorde ingen tolkning. Vad skulle »killgissa« ha för praktisk betydelse om det är som du försöker beskriva det?

Folk är ofta inte så smarta och många begriper inte innebörden i »killgissa«, men använder det och tror att det som synonym till »när jag som är kille gissar«.

Jag använder inte ordet alls eftersom tillkomsten är precis det du skriver i din första mening att det kommit ur en »agenda«. Dessa personer kommer att fortsätta använda det med den innebörden (att killar tar plats, men vet lite fast de tror att de vet mycket). Varför någon ska använda det som en lång och otymplig synonym till gissa är helt ologiskt. Varje person som använder ordet kommer att spela »agendan« i händerna. Det är precis som med »hen«, kommet ur samma »agenda«.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2024-03-23 kl. 15:19.
Citera
2024-03-23, 15:42
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag gjorde ingen tolkning. Vad skulle »killgissa« ha för praktisk betydelse om det är som du försöker beskriva det?
Det jag menar är att killgissa som fenomen och killgissar som verb har två olika praktiska betydelser.

Det är påsk imorgon
∆ killgissning

Jag killgissar att det är påsk nästa vecka
∆ gissning på det som låter vettigast baserat på vad du vet. Det är ju en anledning till att ordet förknippas med just killar och eftersom killar är mer självsäkra generellt så är det ju logiskt att säga "jag killgissar att..." då är en självsäker gissning. Och vad är en självsäker gissning om inte på det som låter vettigast?

Citat:
Folk är ofta inte så smarta och många begriper inte innebörden i »killgissa«, men använder det och tror att det som synonym till »när jag som är kille gissar«.
Jag har stött på det beteendet med. Absolut. Men som jag nämnt innan har jag mött på folk som använder det som "jag killgissar att det kommer regna då det är svarta moln ute" och jag ser ingen annan tolkning för dessa än att killgissa också kan användas för att betyda kvalificerad gissning.

Citat:
Jag använder inte ordet alls eftersom tillkomsten är precis det du skriver i din första mening att det kommit ur en »agenda«. Dessa personer kommer att fortsätta använda det med den innebörden (att killar tar plats, men vet lite fast de tror att de vet mycket). Varför någon ska använda det som en lång och otymplig synonym till gissa är helt ologiskt. Varje person som använder ordet kommer att spela »agendan« i händerna. Det är precis som med »hen«, kommet ur samma »agenda«.
Jag är helt på din sida broder. Det är vad jag menar, att många människor tycks använda orden bara för att använda dem. Det är ju trendigt att trycka ner män och jag tror inte många som säger "jag killgissar att bolaget är öppet idag då det är måndag" inte själva fattar vad de egentligen säger med det.
Citera
2024-03-23, 16:27
  #67
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Det jag menar är att killgissa som fenomen och killgissar som verb har två olika praktiska betydelser.

Det är påsk imorgon
∆ killgissning

Nej det är inte påsk i morgon så det är ingen gissning. Det är en felaktig information och faktiskt bara bludder. Att du försöker ge ordet en praktisk betydelse innebär att du tjänar agendan.
Citera
2024-03-23, 17:06
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej det är inte påsk i morgon så det är ingen gissning. Det är en felaktig information och faktiskt bara bludder. Att du försöker ge ordet en praktisk betydelse innebär att du tjänar agendan.
Om du gissar på att påsk är imorgon och du säger det som en sanning, vad är det då annars menar du?
Citera
2024-03-23, 17:34
  #69
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Om du gissar på att påsk är imorgon och du säger det som en sanning, vad är det då annars menar du?

En lögn, ett skämt eller en missuppfattning.
Citera
2024-03-23, 17:35
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En lögn, ett skämt eller en missuppfattning.
Ja, men nu pratar vi från PK-människornas PoV. Jag är som sagt med dig till 100%.
Citera
2024-03-23, 17:58
  #71
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Ja, men nu pratar vi från PK-människornas PoV. Jag är som sagt med dig till 100%.

Jag kan ju inte ansvara för andra människors felaktigheter. Jag berättar bara vad det är.
Citera
2024-03-23, 18:16
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag kan ju inte ansvara för andra människors felaktigheter. Jag berättar bara vad det är.
Ja och min poäng är att när det gäller efterblivna ord är det inte alla som använder dem på samma sätt.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback