2024-01-01, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars.brundin
Hej. Har nyligen landat i att frugan kommer lämna mig. Jag är lite känslomässigt störd för tillfället, tänker inte helt klart och behöver råd.
Vi bor i villa värderad till 6,3. (Gått ner från 6,7 på ca 6 mån) belåning ca 4,2samt uppskjutna reavinster som jag inte minns hur mycket just nu.
Vi har 2 tonåringar varav den enas idrott är en motorsport som kräver garage/mekutrymme.
Ränta/amortering ca 20k/mån ( lägg på kanske 2-3k efter ev.utköp?)
Drift ca 4k/mån
Sen tillkommer givetvis underhåll av fastighet som jag inte kalkylerat då behov ej är akut/nödvändigt i dagsläget.
Jag får ut ca 40k/mån.

Skall jag köpa ut frugan, bo kvar och lägga ca 60% av lönen på boendet. Då jag och barnen får bibehålla en stabil punkt.
Eller sälja, flytta till lägenhet ( fått erbjudande om ett litet hus med litet mekskjul) för 12+ca 2k/månaden.
Och börja spara pengar istället?
/villrådig
Sälj. När du kommit över nuvarande och skaffat nytt så kommer ni ändå att vilja köpa något gemensamt.
Citera
2024-01-01, 04:27
Medlem
Skaffa en inneboende som betalar 5000kr i månaden i hyra till dig så har du råd att bo kvar.
Citera
2024-01-01, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -enZym-
Skaffa en inneboende som betalar 5000kr i månaden i hyra till dig så har du råd att bo kvar.
Banken ska godkänna det hela också, räcker inte med din hittepåsiffra.

För att dra ett bolån på 4,2msek själv behöver man tjäna ca 80k, minst. Utöver det ska kalkylen gå ihop, så efter han hyrt ut ett rum för 5k, var ska han få in resterande +20k i månaden?

Då har vi inte ens räknat med vad han måste köpa ut sin exfru för!?

Ergo, enda lösningen är att snabbt skaffa en ny blivande exfru!
Citera
2024-01-01, 05:09
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Hej. Har nyligen landat i att frugan kommer lämna mig. Jag är lite känslomässigt störd för tillfället, tänker inte helt klart och behöver råd.
Vi bor i villa värderad till 6,3. (Gått ner från 6,7 på ca 6 mån) belåning ca 4,2samt uppskjutna reavinster som jag inte minns hur mycket just nu.
Vi har 2 tonåringar varav den enas idrott är en motorsport som kräver garage/mekutrymme.
Drift ca 4k/mån
Sen tillkommer givetvis underhåll av fastighet som jag inte kalkylerat då behov ej är akut/nödvändigt i dagsläget.
Jag får ut ca 40k/mån.

Skall jag köpa ut frugan, bo kvar och lägga ca 60% av lönen på boendet. Då jag och barnen får bibehålla en stabil punkt.
Eller sälja, flytta till lägenhet ( fått erbjudande om ett litet hus med litet mekskjul) för 12+ca 2k/månaden.
/villrådig

För att kalkylera, värde 6.3 miljoner, lån 4.2 miljoner , vinst 2.1 miljoner, efter reavinstskatt ca 1.7 miljoner.

Situationen du måste lösa ut frugan samt hosta upp ca 850.000 kronor. Du måste således kunna axla en skuld på 5 miljoner själv. Din bruttolön är ca 60.000 räknar jag med ca 700.000 årligen. Banker brukar låna ut 5.5 bruttolön, du ligger således över deras kalkyl.

5 miljoner i lån blir en låneskuld på 250.000 i räntor årligen. 2% amortering = 100.000 per år bara skulden och amorteringen ligger på ca 30.000 i månaden eller 75% av din lön. Driftkostnaden i övrigt gör att hela lönen går åt bara för att bo.

Ledsen att säga det men sälj huset och leta efter andra alternativ.
Citera
2024-01-01, 05:12
Medlem
Kolla om det går att lösa ett attefallshus, lägg ut till försäljning och kolla om du kan kan göra en bra affär. Som tur är fixar du att betala för boendet du har. Även om det inte är optimalt kostnadsmässigt just nu så funkar det, om du kör på lite sparlåga. Det är bra livskvalitet att bo i ett hus och har du lite undansparat så kan du lägga pengar då och då på roliga grejer för familjen.
Citera
2024-01-01, 06:48
Medlem
Citat:
Drift ca 4k/mån
Jag får ut ca 40k/mån.

/villrådig

Varför vill hon skiljas? Värderad till 6,3Mkr är inte samma sak som att du har 6,3Mkr i handen. Det är en rätt stor osäkerhet i en värdebedömning ( om du inte bor i ett område med 100 exakt lika hus med en försäljning i månaden). Vid en faktisk försäljning avgår ju också en del transaktionskostnader. Förhandla ned utköpspris, speciellt om det är hennes val att dra.
Citera
2024-01-01, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Banken ska godkänna det hela också, räcker inte med din hittepåsiffra.

För att dra ett bolån på 4,2msek själv behöver man tjäna ca 80k, minst. Utöver det ska kalkylen gå ihop, så efter han hyrt ut ett rum för 5k, var ska han få in resterande +20k i månaden?

Då har vi inte ens räknat med vad han måste köpa ut sin exfru för!?

Ergo, enda lösningen är att snabbt skaffa en ny blivande exfru!

Var i samma sits som TS. Behövde tjäna 70 tusen i månaden för att ha råd med bolån på 2,9 men då finns ett barn i bilden. Sålde.

Bestämde mig för att bara sälja om jag fick bra betalt. Satte ett mentalt pris i huvudet. Andra vändan gick det.
Citera
2024-01-01, 09:24
Medlem
Citat:
Drift ca 4k/mån
Jag får ut ca 40k/mån.

/villrådig

Du måste skilja på ränta och amorteringar. Kan du fortsätta att amortera på huset efter att du köpt ut hustrun är det ju just ett sätt att spara. Kontakta jurist för bodelningen så det blir rätt.
Citera
2024-01-01, 10:10
Medlem
Skribentminimums avatar
Äsch världen har aldrig varit så oförändrad och förutsägbar. Sälj och bli en seriemördare som hitchhikar i ett otroligt land kanske? Det lär bli subway och läsk i resten av ditt liv sen, samt en sista måltid? 😸
Citera
2024-01-01, 14:04
Medlem
Jag får väl addera lite info för att göra det hela mer förståeligt.
Huslånet är på 4,1 vi har drygt 100k i privat skuld till mina föräldrar som således saknar ränta. Frugan har även en skuld till mig från tidigare bostad på drygt 700k
Därav tänker jag att utköpet ändå är möjligt.
Jag har en bruttolön strax söder om 70k och har tjänstebil så inga utgifter där då förmånen läggs uppepå lönen.

Jag har själv vart inne på att lägga ner motorsporten, dock så är det de enda min son brinner för, och frugan menar på att det är otänkbart att han skall sluta (lätt för henne att säga &#128527
Om man skall vara helt krass så är det hon som sätter mig i denna situationen och jag borde egentligen bara sätta mig i en lägenhet och låta henne reda i eländet. Men då blir den stora förloraren barnen.
Och det kan jag inte med riktigt, det är inte deras fel.
Och att vända barnen mot frugan tänker jag inte ens fundera på, jag vänder andra kinden till, vill hon inte ha mig så är det så, ingen mår bättre av att man är ovänner.
Citera
2024-01-01, 15:25
Medlem
Citat:
Jag får väl addera lite info för att göra det hela mer förståeligt.
Huslånet är på 4,1 vi har drygt 100k i privat skuld till mina föräldrar som således saknar ränta. Frugan har även en skuld till mig från tidigare bostad på drygt 700k
Därav tänker jag att utköpet ändå är möjligt.
Jag har en bruttolön strax söder om 70k och har tjänstebil så inga utgifter där då förmånen läggs uppepå lönen.

Jag har själv vart inne på att lägga ner motorsporten, dock så är det de enda min son brinner för, och frugan menar på att det är otänkbart att han skall sluta (lätt för henne att säga &#128527
Om man skall vara helt krass så är det hon som sätter mig i denna situationen och jag borde egentligen bara sätta mig i en lägenhet och låta henne reda i eländet. Men då blir den stora förloraren barnen.
Och det kan jag inte med riktigt, det är inte deras fel.
Och att vända barnen mot frugan tänker jag inte ens fundera på, jag vänder andra kinden till, vill hon inte ha mig så är det så, ingen mår bättre av att man är ovänner.

Bra att du tar och sätter barnen i första rummet här. Har du pratat med frugan om hur hon vill att en lösning ska se ut? Hur gamla är barnen och hur blir det med deras skola och kompisar i framtiden? Beroende på var frugan bosätter sig så kanske barnen flyttar dit och då står du med ett dyrt hus i onödan som endast fylls varannan helg.
Huset som du kan hyra låter lite lockande i och med låg kostnad och med ett meksjul. Duger meksjulet? Ligger huset bra till för skola och kompisar?

Att frugan är skyldig dig pengar kan underlätta övertagandet av huset. Gör matten och räkna ut hur pengarna ska flyttas mellan er för att det ska bli rättvist. Eventuellt så kanske du kan få ett bättre pris på huset för att barnen ska kunna bo kvar.

Ni har fortfarande barn ihop så se till att ni är vänner och samarbetar i framtiden för barnens skull.

Som sagt räkna ordentligt på kostnader och marginaler. Just nu är det dyrt att vara varannanveckaspappa och då har jag bara lite lån i förhållande till vad du har men samtidigt lägre lön. Lev smart så borde du kunna behålla huset men det kommer att krävas en redig insats.
Citera
2024-01-01, 16:39
Medlem
Citat:
/villrådig
Om man ser till ekonomin så sälj. Med 60% i bara boendekostnader blir det inte mycket över för övriga utgifter. Har ni ens råd att fortsätta med motorsport när allt annat är betalt? Och med bara en inkomst vad händer om du blir arbetslös?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in