2023-12-31, 17:53
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
De dryga 6 miljonerna är ju knappast vad som finns att lägga på nytt boende. De har lån på 4,2. Så kanske 2 miljoner i vinst. Skatt på det + uppskjutna reavinster och det är kanske bara miljonen kvar. Hälften är frugans. Lägg till stämpelskatt på nytt hus och dessutom får han sannolikt lägre lån av banken som ensam sökande.

Boendesituationen kan lätt bli ett helvete vid separation även om man har helt ok ekonomi. Är ju inte ens säkert att han får lån för att köpa ut frugan.

Det billigaste är dock troligen att lyckas få ett lån på vad det nu kostar att köpa ut frugan (runt 500k?), OM ts bedömer det långsiktigt hållbart att ta lån- och driftskostnaderna ensam. Men det gäller så som sagt att banken är ok med att han står ensam på ett så stort lån som tar 60% av disponibel inkomst. Tveksamt faktiskt.

Vettigaste inlägget idag.
Citera
2023-12-31, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars.brundin
Hej. Har nyligen landat i att frugan kommer lämna mig. Jag är lite känslomässigt störd för tillfället, tänker inte helt klart och behöver råd.
Vi bor i villa värderad till 6,3. (Gått ner från 6,7 på ca 6 mån) belåning ca 4,2samt uppskjutna reavinster som jag inte minns hur mycket just nu.
Vi har 2 tonåringar varav den enas idrott är en motorsport som kräver garage/mekutrymme.
Ränta/amortering ca 20k/mån ( lägg på kanske 2-3k efter ev.utköp?)
Drift ca 4k/mån
Sen tillkommer givetvis underhåll av fastighet som jag inte kalkylerat då behov ej är akut/nödvändigt i dagsläget.
Jag får ut ca 40k/mån.

Skall jag köpa ut frugan, bo kvar och lägga ca 60% av lönen på boendet. Då jag och barnen får bibehålla en stabil punkt.
Eller sälja, flytta till lägenhet ( fått erbjudande om ett litet hus med litet mekskjul) för 12+ca 2k/månaden.
Och börja spara pengar istället?
/villrådig

Glöm inte kalkylera in att bolånet kommer öka om du köper ut frugan. (dvs, med den summan du köper ut henne för).
Citera
2023-12-31, 18:09
Medlem
Fördelen om ni säljer är ju att ni får dela på eventuell förlust. Om du ska köpa ut henne till vilket pris?
Får ju tillbaks några procent av förlusten på skatten också, eller kvitta mot gamla vinsten.

Skönt med nystart också.. att köpa något som du har råd med i längden. Barnen borde ha lite förståelse till detta. Hade varit annat om de var yngre kanske.
Citera
2023-12-31, 18:10
Medlem
En räntetermin för reporäntan för fjärde kvartalet 2025 handlas till 2% idag. Så det är var marknaden tror reporäntan kommer ligga på om 2 år. Om 1 år tror den 2,75%. Och den första räntesänkningen kommer nog redan om 3 månader. Idag ligger Riksbankens reporänta på 4%.

Så 1-2%-enheter lägre rörlig bolåneränta mot idag kanske man kan tänka sig inom 2 år

Dock kämpigt ändå med så hög skuldkvot om banken ens godkänner det.

Men om man inte måste sälja varför ha panik, man kan alltid sälja senare. Räntan är antagligen påväg ner, inflationen påväg ner, huspriser återhämtar sig något, elpriser är redan tillbaka på mer normala nivåer efter kriget
Citera
2023-12-31, 18:35
Citat:
Ursprungligen postat av dcim2
En räntetermin för reporäntan för fjärde kvartalet 2025 handlas till 2% idag. Så det är var marknaden tror reporäntan kommer ligga på om 2 år. Om 1 år tror den 2,75%. Och den första räntesänkningen kommer nog redan om 3 månader. Idag ligger Riksbankens reporänta på 4%.

Så 1-2%-enheter lägre rörlig bolåneränta mot idag kanske man kan tänka sig inom 2 år

Dock kämpigt ändå med så hög skuldkvot om banken ens godkänner det.

Men om man inte måste sälja varför ha panik, man kan alltid sälja senare. Räntan är antagligen påväg ner, inflationen påväg ner, huspriser återhämtar sig något, elpriser är redan tillbaka på mer normala nivåer efter kriget
Det finns ingen reporänta. Den försvann 2022-06-08 och ersattes av styrränta eftersom instrumentet penningpolitiska repor inte hade använts sedan 2008. Kan ju vara bra att veta, särskilt om man vill framstå som kunnig inom området.
Citera
2023-12-31, 18:44
Medlem
Till sonen - för miljöns skulle måste du sluta med motorhobbyn - o så skaffar du en hyrestvåa o'
börjar spara igen.

Hur är det med frun-har hon schmakat extern schabel - då kan hon väl flytta hem till den nya dåren
o låta dig casha in hela huset ensam
Citera
2023-12-31, 19:14
Medlem
fittslems avatar
Som många har sagt lyssna på barnen. Det är tufft men det kommer bli bättre snart.
Citera
2023-12-31, 20:29
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Hej. Har nyligen landat i att frugan kommer lämna mig. Jag är lite känslomässigt störd för tillfället, tänker inte helt klart och behöver råd.
Vi bor i villa värderad till 6,3. (Gått ner från 6,7 på ca 6 mån) belåning ca 4,2samt uppskjutna reavinster som jag inte minns hur mycket just nu.
Vi har 2 tonåringar varav den enas idrott är en motorsport som kräver garage/mekutrymme.
Drift ca 4k/mån
Sen tillkommer givetvis underhåll av fastighet som jag inte kalkylerat då behov ej är akut/nödvändigt i dagsläget.
Jag får ut ca 40k/mån.

Skall jag köpa ut frugan, bo kvar och lägga ca 60% av lönen på boendet. Då jag och barnen får bibehålla en stabil punkt.
Eller sälja, flytta till lägenhet ( fått erbjudande om ett litet hus med litet mekskjul) för 12+ca 2k/månaden.
/villrådig

Jag får inte ihop din kalkyl riktigt på en inkomst, men visst går det väl. Det låter som att du kommer ha oh kostnader på 30tkr i månaden och sedan har 10tkr att leva på.

Du bör vara helt säker på att du behåller jobbet den tid som kommer. Likaså att det inte kommer plötsliga kostnader rörande huset som du inte kommer parera, för jag antar att du inte har någon buffert.

Satsa på att behålla huset det låter viktigt det är nog rätt med barnen också.
Citera
2023-12-31, 21:54
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Drift ca 4k/mån
Jag får ut ca 40k/mån.

/villrådig

Ekonomiskt tror jag du klarar bägge alternativen

Men personligt/känslomässigt tror jag det är bäst sälja. Lätt att fastna i gamla minnen med gamla huset. Frun kanske tror hon kan komma och gå som hon vill i sitt gamla hus.

Sälj, röj ut, klipp av, börja om. Blir det dåligt, börja om igen senare
Citera
2023-12-31, 23:21
Medlem
Citat:
Drift ca 4k/mån
Jag får ut ca 40k/mån.

/villrådig
Köp ut frun, bo kvar med ungarna och få de att hata morsan resten av livet är mycket värt
Citera
2023-12-31, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Köp ut frun, bo kvar med ungarna och få de att hata morsan resten av livet är mycket värt

Med min lösning - slut på motorhobbyn - papzen skaffar hyrestvåa huset säljs o mamzen får göra vad hon vill men måste ta hand om barnen - då kommer barnen att hata mamzen
Citera
2024-01-01, 00:20
Medlem
Bo kvar men se till att ditt ex låter dig köpa loss till under marknadspris. Hänvisa till att det är bra för barnen. Du tar även över reavinsten från henne så det ska dras av. Du tar över lånen så det blir inte mycket du ska lösa ut henne med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in