Det har framkommit att ett litet barn ska ha dödats av sin mamma, ett s k utvidgat självmord, förra veckan. Varken polis eller media har rapporterat. Omständigheterna är speciella men det jag vänder mig emot att ett mord på ett 1-2-årigt barn utanför Örebro midsommarveckan "göms". Flickan bör få en plats i mordstatistiken.
Kort: I mars brann ett hus i Kilsmo utanför Örebro. Mannen och sönerna ca 9/10 år omkom (liksom familjens katter vad jag förstått) Svärföräldrarna, mamman och dottern 1-2 år lyckades mirakulöst ta sig ut. Paret hade köpt en gammal skola och lagt ner all tid, pengar och själ i renoveringen. Mamman var utbildad i gammal måleriteknik och hade sitt företag i källarvåningen. Så förutom make och söner förlorade hon sitt hem, arbete mm.
Midsommarveckan hittades mamman och lilla dottern döda på platsen där huset och resten av familjen brann. Hon är registrerad som avliden på ratsit. Media rapporterar inte om suicid om det saknas allmänintresse. I sociala medier uppges att mamman och barnet begick kollektivt självmord. Ett barn kan inte göra det, hävdar jag.
Hur kan en 1-2-åring dödas midsommarveckan i Sverige och det sopas under mattan? Det är egalt att mamman också är avliden, om hon dödade barnet måste det utredas, slås fast och komma med i mordstatistiken.
Jag har berörts djupt av detta tragiska fall. Om man läser tråden om branden så är det många inlägg i mars där personer skriver att de skulle ta sitt liv om de var mamman respektive det omvända (fördömer överlevare som begår suicid) Denna kvinna kunde inte gå vidare utan valde att förenas med familjen som brann inne. Det är sannolikt att hon läste i tråden utifrån "insnöandet" på branden. Det gör hennes död ännu mer tragisk, om hon i sitt sinne uppfattade inläggen som uppmaningar att begå självmord.
(FB) Villabrand utanför Örebro – 3 döda (2024-03-24)
Juni 2024. R*sie T, Kilsmo.