2025-03-31, 16:32
Medlem
Episk-ur-osts avatar
https://bra.se/nyheter/arkiv/2025-03...ald-under-2024

92
Citera
2025-03-31, 18:16
Medlem
BrunkeMundts avatar
Citat:
År 2024 konstaterades 92 fall av dödligt våld i Sverige, vilket var 29 fall färre än 2023. Under den senaste tioårsperioden 2015–2024, har det totala antalet konstaterade fall av dödligt våld varierat mellan 92 och 124 fall per år.

Källa: https://bra.se/statistik/statistik-o...v-dodligt-vald

Föga förvånande
Citera
2025-04-05, 08:15
Medlem
Nu får vi se om 2024 var ett trendbrott eller bara enskild dal. Men svarta svan eventet i Örebro kommer "förstöra" det hela något 2025. Vi har haft få sådana fall i Sverige. Mest kända är väl sjukhusmördaren 1978/79. De fallen brukar man i bland ta bort eller förklara speciellt. Ungefär som man gör med Breivik.

Citat:
Ursprungligen postat av Barbatus
I ett 100-årigt perspektiv var 1962 det fredligaste året och 1989 det värsta:
https://www.reddit.com/r/sweden/comm...nt_i/#lightbox

Inte hundra år utan cirka 60år. Siffror före 1950 är inte perfekta. Men man brukar säga att 1920-talet hade lägst antal fall av dödligt våld, sedan tutar det långsamt uppåt fram till runt 1990. Sedan neråt till 2012/2014. Sedan upp igen något, stannar av och nu ner.

Det är inte så bra att räkna enskilda år. Det är bättre att räkna trender. Till ex Räkna två år, medeltal men flytta bara serien ett år framåt när man periodiserar. Då slipper man ofta kraftiga bottnar och dalar, som enskilda år kan vara. En annan variant är att räkna i femårsperioder (Medeltal). Alla metoder har sina nackdelar.

Sedan 1990 (2002) så har vi ett utmärkt system att räkna dödligt våld på. Även innan var det bra från runt 1950. (Dödsorsaksregistret)

Här han man finna "bra" data sedan 1750.

https://su.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf

Vi har även stadsstatistik från stockholm från 1500(?)-talet.
Citera
2025-04-05, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunkeMundt
Källa: https://bra.se/statistik/statistik-o...v-dodligt-vald

Föga förvånande

Vad menar du med föga förvånnande?
Citera
2025-04-05, 08:54
Medlem
BrunkeMundts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vad menar du med föga förvånnande?

Har du läst mina tidigare inlägg? Jag är inte förvånad att det blev under 100-spärren och att siffran ligger inom antalet som jag uppskattade
Citera
2025-04-05, 09:10
Medlem
Citat:
Har du läst mina tidigare inlägg? Jag är inte förvånad att det blev under 100-spärren och att siffran ligger inom antalet som jag uppskattade

Endast några, inte alla. Jag misstänkte ochså att det skulle gå under 100.

Lite info. Sedan 1990 har Sverige haft dubbla sätt att räkna antal fall av dödligt våld. Först LGW+och en annan kriminolog samt Socialstyrelsen. Från 2002 tog BRÅ över. Innan från 1950(?) så var det socialstyrelsen (Dödsorsaksregistret). Sverige (BRÅ) använder sig av EUs definition och metoden ska vara numera samma i hela EU*. Så var det inte tidigare. Hur som helst BRÅ och Socialstyrelsens brukar stämma överens ganska bra. men det är viktigt att veta att de inte räknar exakt samma. Och periodiseringen kan skilja något, då man har lite olika brytpunkter i utredningen. Dessutom så kan läkare och rättsvårdande myndigheter komma fram till olika slutsatser.

Tidigare än 1990 ofta kriminologer och med flera endast på anmälningar på dödligt våld. Då det var lätt att få fram. Men det visar helt galna siffror. Då polisen anmäler många som utsatta för dödligt våld, när det egentligen är något annat. Varför? För att få resurser att utreda. 4-6 gånger fler anmälningar brukar det vara.

Massmedia brukar i bland missa, speciellt att tala om att det inte var fall av dödligt våld. Men det händer att de missar även fall av dödligt våld.

*Helt sant vet jag inte. Tyskarna hade till ex ett mycket annorlunda sätt att räkna. Och gör det fortfarande när det gäller sexbrott. Vi i Sverige är extrema åt det andra hållet.
Senast redigerad av SiamGnome 2025-04-05 kl. 09:13.
Citera
2025-04-05, 23:11
Medlem
BrunkeMundts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Endast några, inte alla. Jag misstänkte ochså att det skulle gå under 100.

Lite info. Sedan 1990 har Sverige haft dubbla sätt att räkna antal fall av dödligt våld. Först LGW+och en annan kriminolog samt Socialstyrelsen. Från 2002 tog BRÅ över. Innan från 1950(?) så var det socialstyrelsen (Dödsorsaksregistret). Sverige (BRÅ) använder sig av EUs definition och metoden ska vara numera samma i hela EU*. Så var det inte tidigare. Hur som helst BRÅ och Socialstyrelsens brukar stämma överens ganska bra. men det är viktigt att veta att de inte räknar exakt samma. Och periodiseringen kan skilja något, då man har lite olika brytpunkter i utredningen. Dessutom så kan läkare och rättsvårdande myndigheter komma fram till olika slutsatser.

Tidigare än 1990 ofta kriminologer och med flera endast på anmälningar på dödligt våld. Då det var lätt att få fram. Men det visar helt galna siffror. Då polisen anmäler många som utsatta för dödligt våld, när det egentligen är något annat. Varför? För att få resurser att utreda. 4-6 gånger fler anmälningar brukar det vara.

Massmedia brukar i bland missa, speciellt att tala om att det inte var fall av dödligt våld. Men det händer att de missar även fall av dödligt våld.

*Helt sant vet jag inte. Tyskarna hade till ex ett mycket annorlunda sätt att räkna. Och gör det fortfarande när det gäller sexbrott. Vi i Sverige är extrema åt det andra hållet.

Förvisso stämmer det du skriver. Sen är det viktigt att beakta att det har funnits fall där polisen avskriver misstanke om dödligt våld när det i själva verket har varit ett.

Någon 100% kartläggning av dödligt våld är nästintill omöjligt. Det dyker upp fall där försvunna personer har visats sig varit mördade, vilket kan påverka statistiken men det är rätt sällan att det faktiskt gör.

Denna tråd är nästintill beroende av nyhetsrapportering, existerande trådar och offentliga uttalanden från polis och domstol. Vilket har sina för- och nackdelar beroende på.
Citera
2025-04-06, 10:24
Medlem
Citat:
Förvisso stämmer det du skriver. Sen är det viktigt att beakta att det har funnits fall där polisen avskriver misstanke om dödligt våld när det i själva verket har varit ett.

Någon 100% kartläggning av dödligt våld är nästintill omöjligt. Det dyker upp fall där försvunna personer har visats sig varit mördade, vilket kan påverka statistiken men det är rätt sällan att det faktiskt gör.

Denna tråd är nästintill beroende av nyhetsrapportering, existerande trådar och offentliga uttalanden från polis och domstol. Vilket har sina för- och nackdelar beroende på.

Ja klart det händer. Myndingheter missar säkert runt 0-20 procent per år (Beroende på år). Det gäller alla länder.

Försvunna människor är en typ som alltd kan missas. Sen skulle jag säga även att myndigheterna riskerar missa äldre (sjuka) människor, som utsätts för dödligt våld. Sen det klassiska: vissa typer av förgiftningar kan missas. Speciellt läkare, sjuksystrar och apotekare kan vara duktiga mördare.

Sverige har fördelen av att ha register och samhället är relativt litet. Vi pratar inte USA här. Där det är lätt att försvinna om man vill eller inte vill. Men även här har vi fall där personer hittas döda efter flera år i sina lägenheter. Det skulle dock vara omöjligt där jag bor i Sverige. Den sociala kontrollen är mycket hög. Sveriges litenhet gör det också lättare för dig att hitta alla fall. Försök ha samma koll i USA.

BRÅ missar även då man har en brytpunkt året efter. Statistiken brukar ges ut 31 Mars året efter. Det kan finnas fall där man fortfarande ännu inte är säker på. Ta El Salvador, nämnda i en av trådarna, som presenderade sina siffror i början av Jan för föregående år. Då vet man att de måste ha missat några. UK Är speciella de har England och Wales. Skottland har sin egen statistk. Dessutom räknar de inte sina statistiska år Jan-Dec utan April-Mars. Och amerikanerna med sina stater ska vi inte prata om. Tidigare i EU så hade alla länder olika definitioner och olika metoder. Nu ska de vara lika. Men jag är inte helt säker.

Till sist enskilda år ger inte så mycket, då de kan variera mycket från år till år. Jag gillar trendberäkningar.

PS Det finns länder som rapporterar lika siffor varje år. Hur som helst dödligt våld är nog det brottet man ska använda när man jmf olika länder eller över tid. Alla andra brott är mycket svårare att använda. Till ex ett problem dödligt våld kan defenieras olika. Ex Mellan EU och El Salvador.
Citera
2025-07-13, 22:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
2024-08-01
Göteborg
Tillvägagångsätt: Avliden efter kollision mellan båtar, polisen misstänker brott
BO: Man
GM: En person anhållen, på sannolika skäl misstänkt för något brott
OSÄKERT FALL

(FB) Två personer i sjöolycka tre mil väster om GBG. (2024-08-01)

Tveksamt om den här ska räknas. Mordet skedde på internationellt vatten. MGM åtalas i Berlin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in