Citat:
Ursprungligen postat av
BrunkeMundt
Förvisso stämmer det du skriver. Sen är det viktigt att beakta att det har funnits fall där polisen avskriver misstanke om dödligt våld när det i själva verket har varit ett.
Någon 100% kartläggning av dödligt våld är nästintill omöjligt. Det dyker upp fall där försvunna personer har visats sig varit mördade, vilket kan påverka statistiken men det är rätt sällan att det faktiskt gör.
Denna tråd är nästintill beroende av nyhetsrapportering, existerande trådar och offentliga uttalanden från polis och domstol. Vilket har sina för- och nackdelar beroende på.
Ja klart det händer. Myndingheter missar säkert runt 0-20 procent per år (Beroende på år). Det gäller alla länder.
Försvunna människor är en typ som alltd kan missas. Sen skulle jag säga även att myndigheterna riskerar missa äldre (sjuka) människor, som utsätts för dödligt våld. Sen det klassiska: vissa typer av förgiftningar kan missas. Speciellt läkare, sjuksystrar och apotekare kan vara duktiga mördare.
Sverige har fördelen av att ha register och samhället är relativt litet. Vi pratar inte USA här. Där det är lätt att försvinna om man vill eller inte vill. Men även här har vi fall där personer hittas döda efter flera år i sina lägenheter. Det skulle dock vara omöjligt där jag bor i Sverige. Den sociala kontrollen är mycket hög. Sveriges litenhet gör det också lättare för dig att hitta alla fall. Försök ha samma koll i USA.
BRÅ missar även då man har en brytpunkt året efter. Statistiken brukar ges ut 31 Mars året efter. Det kan finnas fall där man fortfarande ännu inte är säker på. Ta El Salvador, nämnda i en av trådarna, som presenderade sina siffror i början av Jan för föregående år. Då vet man att de måste ha missat några. UK Är speciella de har England och Wales. Skottland har sin egen statistk. Dessutom räknar de inte sina statistiska år Jan-Dec utan April-Mars. Och amerikanerna med sina stater ska vi inte prata om. Tidigare i EU så hade alla länder olika definitioner och olika metoder. Nu ska de vara lika. Men jag är inte helt säker.
Till sist enskilda år ger inte så mycket, då de kan variera mycket från år till år. Jag gillar trendberäkningar.
PS Det finns länder som rapporterar lika siffor varje år. Hur som helst dödligt våld är nog det brottet man ska använda när man jmf olika länder eller över tid. Alla andra brott är mycket svårare att använda. Till ex ett problem dödligt våld kan defenieras olika. Ex Mellan EU och El Salvador.