2023-12-30, 17:03
Medlem
Craiggs avatar
Genom historien har älgen varit symbol för storhet och pondus i norra halvklotet. Detta går att tolka som att jakten mot älgen är rasideologisk. En tråd jag skapat kan ni se här: (FB) Det är rasistiskt att jaga älg!

Visst är det så att älgen symboliserar pannationalismen? Samt inom en meritokrati är det inte konstigt att mindre individer än älgen strävar efter att besegra den. Att jaga älg är därmed rasistiskt.

Men jag vill främst veta vad mer älgen har symobliserat genom historien? Visst är det nordlighet (nationalism)?
Citera
2023-12-30, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Genom historien har älgen varit symbol för storhet och pondus i norra halvklotet. Detta går att tolka som att jakten mot älgen är rasideologisk. En tråd jag skapat kan ni se här: (FB) Det är rasistiskt att jaga älg!

Visst är det så att älgen symboliserar pannationalismen? Samt inom en meritokrati är det inte konstigt att mindre individer än älgen strävar efter att besegra den. Att jaga älg är därmed rasistiskt.

Men jag vill främst veta vad mer älgen har symobliserat genom historien? Visst är det nordlighet (nationalism)?

Skogsägare vill ju utrota älgen vilket fått TOM jägare som jagar på deras mark ( som älskar att döda djur) att gå i strejk, det säger fan en hel del.

Men å andra sidan, om man frågar sig själv rent hypotetiskt, du får 1 miljon i år, eller du får 37 miljoner om vi skjuter alla älgar. Även den största naturälskaren skulle självmant döda varenda älg den fick syn på. Även under smärta och med gråtande kalv brevid, tro inte gott om människor.
Senast redigerad av bul-11-33 2023-12-30 kl. 17:13.
Citera
2023-12-30, 19:40
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Skogsägare vill ju utrota älgen vilket fått TOM jägare som jagar på deras mark ( som älskar att döda djur) att gå i strejk, det säger fan en hel del.

Men å andra sidan, om man frågar sig själv rent hypotetiskt, du får 1 miljon i år, eller du får 37 miljoner om vi skjuter alla älgar. Även den största naturälskaren skulle självmant döda varenda älg den fick syn på. Även under smärta och med gråtande kalv brevid, tro inte gott om människor.
Nej, tror inte att precis alla skulle vara villiga att sälja sin själ på det sättet. Jag hade inte gjort det iallafall.
Citera
2023-12-30, 19:42
Medlem
Citat:

Trams och vilda fantasier.

Nästa!
Citera
2023-12-31, 00:44
Medlem
PartyPittochPungs avatar
Då valde han sin egen väg
Erik Olof Älg

K. Höglund sjunger historien om Erik Olof Älg
Citera
2023-12-31, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Nej, tror inte att precis alla skulle vara villiga att sälja sin själ på det sättet. Jag hade inte gjort det iallafall.

Bullshit, kunde du tjäna en extra miljon skulle du utrota varenda djur. Är du redan rik så är det en annan sak.
Citera
2023-12-31, 17:29
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Ordet "Älg" kommer av grekiskans Alces, som betyder kraftfull.

I mellersta Norrland förekom för drygt 4000 är sedan en regelrätt älgkult. Älgen gav människorna mat, kläder och redskap. Därför vördades älgen. Nästan alla bruksföremål dekorerades med älghuvuden och hällristningar visar hur människor bugar inför älgen, inte sällan med kraftigt erigerad penis. Älgen verkar alltså även ha varit en manlighetssymbol.

Älgen är ett skogsdjur och utrotades därför allt eftersom Centraleuropa avskogades under tidig medeltid. Älghorn kom att betraktas som något exklusivt och tärningar, kammar, skedar och liknande tillverkade av älghorn kom att bli dyra statussymboler nere på kontinenten. Hornen kom bl a. från Skandinavien. Älghorn blev en exportartikel.

Under 17- 1800 talen hade vi i Sverige en kraftig befolkningsökning. Torp och utmarksbruk möjliggjorde även for fattiga människor att bilda familj. Framför allt ett omfattande utmarksbruk, men även inforandet av effektivare skjutvapen gjorde att älgen ett stycke in på 1800-talet var nära nog utrotad, men hade genom skyddsåtgärder hämtat sig vid mitten av 1900-talet.

När man sedan började med ett omfattande trakthyggesbruk fullkomligt exploderade älgpopulationen och älgjakten blev den stora utomhussporten for folk på landsbygden. Symboliserar mer byagemenskap än nationalism.

Eftersom Sverige (tillsammans med Lettland och Litauen) har älgen i andra européers ogon att bli en symbol för Sverige.
Senast redigerad av ekerilar 2023-12-31 kl. 17:45.
Citera
2023-12-31, 17:49
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Bullshit, kunde du tjäna en extra miljon skulle du utrota varenda djur. Är du redan rik så är det en annan sak.
Jag är inte rik. O skulle hellre utrota 80% av människan framför att döda djur om det inte berodde på extrem svält eller att djuret är skadad då.

Din kommentar säger mer om dig än om mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in