2023-12-30, 13:25
Medlem
LiberalGuys avatar
Om man släppte ut skallerormar som hör hemma i norra Usa och Kanada, skulle dessa överleva i Sveriges klimat och fauna?
Citera
2023-12-30, 13:29
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Om man släppte ut skallerormar som hör hemma i norra Usa och Kanada, skulle dessa överleva i Sveriges klimat och fauna?

Som du säger så trivs de i norra usa men även i söder så de klarar nog av kyla samt värme. De kanske inte gillar snö, det kan jag inte uttrycka mig om.. äh lika bra jag håller käft.
Citera
2023-12-30, 13:29
Medlem
Room531s avatar
Hoppas inte det, men troligt, ja...hoppas verkligen ingen provar..

Försöker någon hoppas jag det upptäcks på något sätt och straffas. Tror det är väldigt svårt att hitta ormbon även med tränad hund om de skulle ta sig.

en riktigt bra sak med Sverige är att vi inte har så mycket farliga smådjur i vår natur ... Låt det vara så...
Senast redigerad av Room531 2023-12-30 kl. 13:43.
Citera
2023-12-30, 13:37
Medlem
Livssynslurks avatar
Ja, de borde klara sig ganska bra då de nu befinner sig i samma klimat och natur som det vi har här.
Citera
2023-12-30, 13:46
Medlem
SmegmaFris avatar
De skulle garanterat kunna överleva under sommarhalvåret.
Vintern tror jag däremot blir slutet för dem, lite beroende på hur kallt det blir iof.
Men en vinter som denna skulle bli kämpig.
Citera
2023-12-30, 13:54
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
De skulle garanterat kunna överleva under sommarhalvåret.
Vintern tror jag däremot blir slutet för dem, lite beroende på hur kallt det blir iof.
Men en vinter som denna skulle bli kämpig.

I Kanada har de ungefär lika stränga vintrar som de vi har här, så om de överlever där bör de ha samma chans här. Vi har huggorm i Sverige redan och de huggormar som finns i Kanada är väl Massausaga, som är en skallerorm. Så de skulle nog klara sig här.
Citera
2023-12-30, 13:59
Medlem
SmegmaFris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
I Kanada har de ungefär lika stränga vintrar som de vi har här, så om de överlever där bör de ha samma chans här. Vi har huggorm i Sverige redan och de huggormar som finns i Kanada är väl Massausaga, som är en skallerorm. Så de skulle nog klara sig här.

Intressant input.
De sydligare arterna lär ju inte klara sig, men kanske arter som den.
Vore en minst sagt läskig invasiv art.
Citera
2023-12-30, 14:13
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
Intressant input.
De sydligare arterna lär ju inte klara sig, men kanske arter som den.
Vore en minst sagt läskig invasiv art.

Ja det skulle den vara, det är en giftig orm, så skulle definitivt vara en art vi inte skulle vilja ha etablerad här.
Men den håller sig i central- och nordamerika i nuläget och då godtycklig till vårt klimat. Ungefär samma storlek som vår huggorm, vipera berus, så är inte heller en enorm orm, men farlig.
Citera
2023-12-30, 14:50
Medlem
Vad jag vet finns det väl typ två (2!) skallerormsarter som lever på motsvarande breddgrad som ens sydligaste Skåne. Och ingen av dem är särskilt mycket giftigare än den inhemska huggormen.
Citera
2023-12-30, 15:27
Medlem
Liberationfronts avatar
Ormar har ju förmågan att anpassa kroppstemperatur efter klimatet, så det är inte omöjligt, men enda skulle nog inte påverka faunan. Kanske ha ihjäl ngra smådjur sen får en igelkott fatt på den och det är kört.

För att dra en parallell, det funkar ju att ta hit Araber som bor i öknen, vissa fungerar med oss vissa dör
Citera
2023-12-30, 15:38
Medlem
Kanske fungerar i Skåne.

Dock

https://www.google.com/url?sa=t&sour...24GOg-nD6F1rsd

Citat:
"Mortaliteten är densamma för skallerorms- och huggormsbett, 1–2 promille, och för bägge ormarna gäller att cirka tio procent av de bitna bedömts som allvarliga fall. Det visar den här genomgången av sammanlagt tolv studier, från båda sidor av Atlanten, av nordamerikanska skallerormsbett respektive europeiska huggormsbett. Någon tidigare jämförande studie av dessa material finns inte
."
Senast redigerad av rawjudge 2023-12-30 kl. 15:42.
Citera
2023-12-30, 21:56
Medlem
Skallerormar varnar ju om man kommer för nära, så även om de skulle komma till Sverige så är de ingen större fara för människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in