Citat:
Ursprungligen postat av
RoaringMango
Tack för många intressanta tankar, som svar på din fråga om att exemplifiera så vet jag inte. Jag är fortfarande en förvirrad tonåring som försöker lista ut vad jag vill göra. Därav en av anledningarna till att jag vill läsa brett, samtidigt så vet jag ju vad jag är intresserad av. Jag har också hört att en simultan dubbelexamen inte nödvändigtvis behöver vara positivt, även i ur ett internationellt perspektiv. Eftersom att det är väldigt svårt att bli riktigt vass på de båda delarna. Men när man kollar på personer som läst dubbelt tycker inte jag att det märks.
Vi kan titta på detta schematiskt. Ska du läsa ämne A och funderar på ämne B måste summan av "värdet" bilda en synergi. Det får inte bli att A + B = 1 + 1 = 2. Då har du inte uppnått en synergi. Du måste få 1 + 1 att bli större än 2, Låt säga att du läser företagsekonomi med inriktning på ekonomisk styrning eller operations management. Det får vara A. Sedan lägger du till lite strökurser inom programmering, matematisk optimering och några statistikkurser utöver det obligatoriska, det blir ditt B. Var för sig är A och B värda 1. Men tillsammans kommer de potentiellt vara värda 2.25. Du har alltså nått en synergivinst på 0.25 som du inte hade haft annars.
Det är sådär du måste tänka när du ska läsa saker utanför ditt program. Synergivinster kan vara sånt som näringslivet eller andra delar av samhället skriker efter. Alternativt något du bara verkligen är intresserad av.
Det finns andra varianter också. Du kan t.ex. läsa första året matematik och sedan börja på HHS. Du kommer utklassa de flesta där i logiskt tänkande och beräkningar. Kanske vara den första som fattar grejer när det räknas ut på tavlan? Där får du också en synergieffekt som heter duga men då på ett annat sätt.