2023-12-30, 01:23
Medlem
Hur funkar det för er yrkesförare som kör med digitalt förarkort, om ni fastnar i långsamtgående /stillastående köer och ni håller på att köra slut på körtid före 45 min rasten, eller har kört slut på dagens totala körtid ?
Ni risker feta böter och kan iu inte parkera på exv motorvägen.
Citera
2023-12-30, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Hur funkar det för er yrkesförare som kör med digitalt förarkort, om ni fastnar i långsamtgående /stillastående köer och ni håller på att köra slut på körtid före 45 min rasten, eller har kört slut på dagens totala körtid ?

Ja vad tror du….
Klart de riskerar feta böter, om inte så skulle ju förare och speditörer skita helt i dessa regler för körtider.
Citera
2023-12-30, 08:23
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Tja är väll bars att lösa in och ställa sig på första nästa parkering. Skulle det bli något tjôt så styrker ju färdskrivare att det varit kö.
Citera
2023-12-30, 09:16
Citat:
Ursprungligen postat av transportstyrelsen
Om något oväntat skulle inträffa, till exempel en stor trafikolycka eller extrema väderförhållanden, får du som förare avvika från reglerna om maximal körtid och minimal vilotid för att nå fram till en lämplig plats att stanna på förutsatt att det inte äventyrar trafiksäkerheten.
För trafikfrågor har Transportstyrelsen svar på det mesta vad gäller lagar och regler, på Flashback svarar vi mest som vi själva tycker och tror

https://www.transportstyrelsen.se/sv...och-vilotider/
Citera
2023-12-30, 10:12
Medlem
Fastnade en gång på väg in mot Stockholm söderifrån i köerna och jag drog över tiden 10-15 minuter innan jag kunde stanna. Det hände inget mer än en reprimand från arbetsgivaren.
Citera
2023-12-30, 11:15
Medlem
godboys avatar
Citat:
Vi särskilda förhållanden, som t ex stor trafikolycka eller något annat som inte går att förutse så får man avvika från kör och vilotider.

Om något oväntat skulle inträffa, till exempel en stor trafikolycka eller extrema väderförhållanden, får du som förare avvika från reglerna om maximal körtid och minimal vilotid för att nå fram till en lämplig plats att stanna på förutsatt att det inte äventyrar trafiksäkerheten. https://www.transportstyrelsen.se/sv...och-vilotider/ Första delen på sista stycket på den sidan.

Självklart så är det ju inget som får förekomma dagligdags eller löpande och det ska dokumenteras varför avsteget görs.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja vad tror du….
Klart de riskerar feta böter, om inte så skulle ju förare och speditörer skita helt i dessa regler för körtider.
Det blir INTE böter om avvikelsen gäller ovan nämnda och inte återkommande. Saker händer som inte alltid går att förutse och det finns även regler kring hur det då ska hanteras.
Citera
2023-12-30, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det blir INTE böter om avvikelsen gäller ovan nämnda och inte återkommande. Saker händer som inte alltid går att förutse och det finns även regler kring hur det då ska hanteras.

Och det var därför jag skrev ”de riskerar” vilket säger just det (och som du borde förstått kan man tycka…) att de riskerar böter vilket de gör. Det bedöms från fall till fall och de kan slippa påföljd om det bedöms och kan styrkas att överskridandet var utanför deras ansvar etc.
Citera
2023-12-30, 11:30
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och det var därför jag skrev ”de riskerar” vilket säger just det (och som du borde förstått kan man tycka…) att de riskerar böter vilket de gör. Det bedöms från fall till fall och de kan slippa påföljd om det bedöms och kan styrkas att överskridandet var utanför deras ansvar etc.
Du är lika trevlig som alltid. Hur som haver kunde du då begripit att du borde försett TS med en relevant länk och inte ett påstående.
Citera
2023-12-30, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Du är lika trevlig som alltid. Hur som haver kunde du då begripit att du borde försett TS med en relevant länk och inte ett påstående.

Du har sannerligen känsliga tår om du tog det jag skrev för att vara otrevlig…
Jag bedömde att folk borde ha (fast jag var väl dum av mig då det är Flashback vi är på….) en liten dos logiskt tänkande och sunt förnuft, och själva kunna förstå att det finns situationer och händelser som man som förare omöjligt kan styra över och därför heller inte lär bli bötfälld för sådant som påverkas av sådant man själv inte kan påverka.

T ex har jag själv ”kört” mot rött ljus mitt framför näsan på två poliser i en polisbil, och slapp påföljd, av logiska skäl.
Citera
2023-12-30, 12:35
Medlem
goofers avatar
Om körtiden (totala) på 10 timmar eller omloppet på 15 rinner ut skall arbetsgivaren skicka ut en ny förare att lösa av den förare som fastnat.

Handlar det om mindre försening kör man "hem" och tar ut en remsa där man förklara vad som hänt, annars om man tex blev fast långt hemifrån och inget avbyte så tar man in på hotell och ser till att få 9 timmar.

Man har dock alltid rätt att köra vidare till närmsta säkra ställa att parkera på. En remsa tas ut och skrivs på.

Detta händer de flesta nu när vintern ställer till det och är inget ovanligt.

Det som inte fungerar är att köra mer än 15 timmar återkommande och sedan hänvisa till köer, då blir det otroligt dyra böter och sanktionsavgifter.
Citera
2023-12-30, 14:15
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Det har hänt mig. Efter en månad typ fick jag ett papper med ”överträdelser” som jag fick signera. Sedan hände inget mer. Händer det inte ofta händer det säkert inte mer än så. Däremot kan polisen ha synpunkter om man blir stoppad och de kollar färdskrivarkortet inom en månad.

Edit: ”Överträdelsepappret” var från arbetsgivaren, inte från någon myndighet.
Senast redigerad av Trakesson 2023-12-30 kl. 14:17. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in