Citat:
Ursprungligen postat av
sursel
Jag är idag 36 år, fyllde det strax innan jul.
Har startat ett företag inom naturturism och den täcker tillräckligt för mig för att kunna ta ut en ok lön (kanske 16 000 ish ). Jag trivs bra och media brukar täcka lite nyheter om mitt företag.
Jag har tidigare jobbat inom lager,personlig assistans och så vidare. Tanken var att få jobba på ett destinationsbolag som projektledare eller marknadskoordinator men halkade in på detta i takt med att jag fortsatte gå på CSN och jobbade bredvid (2020-2023 med öppen fribelopp i några år)
Alla andra i min ålder har barn och jag ser dem på skidbacken och det är alltid en massa bilder på nå nycklar där de har köpt en bostad på sociala medier.
Skall jag sluta upp mitt företag och bli en svensson? Det vill säga ställa klockan på 05.45 för att stiga upp och äta frukost och kolla på telefon samt gå till bilparkeringen och köra 20-30 min till någon industrijobb?
Jag känner att jag har tillräckligt med kundbas för att gå runt men önskade att jag kunde få ut mer eller rättare sagt att ha en tryggare anställning, att bara kunna gå till jobbet och göra sitt och sedan invänta semestern på 2-5 veckor under sommaren med betald semester.
Jag vet inte, jag frågar er på flashback.
Driva företag är ofta en bra sak i sig, finns inget övre tak på möjligheterna.
Men på samma sätt finns det inget undre tak heller, så viktigt att man är nykter i läges bedömningen.
Vad händer om du är sjukskriven 3 mån?
Vad händer när motivationen tryter och du slutar lägga in extra timmar?
Kommer du fortfarande få ut en acceptabel lön eller är allt vilkorat med heltidsarbete och arbetstimmar.
Ligger allt på att du är aktiv, om du inte kan vara aktiv längre slutar företaget rulla då?
Jag tycker man ska bedriva företag som sidoverksamhet tills dess man har (eller säkert kan få in) 2x lönen på sitt vanliga jobb. Först då är verksamheten redo för heltid.
Tanken är att du tar ut en vanlig månadslön i handen och lägger lika mycket i företagets kista för sämre tider, då har du en sund ekonomi och kan lita på att verksamheten håller upp.
16 tkr före skatt låter väldigt lite i mina öron.
Skulle säga du bör komma upp i 30 tkr före skatt, vilket betyder att du behöver fakturera 50 tkr med arbetsgivaravgifter varje månad. Dubbelt upp blir 100 tkr/ mån för att tryggt banka.
Klarar du inte det så håll det som sidoverksamhet.