• 1
  • 2
2023-12-29, 08:46
Medlem
Från NA 29 dec 2023:
En högre tjänsteman i en kommun i södra länsdelen (Närke)
får sparken med omedelbar verkan.

Detta efter att det uppdagats att denne har fuskat med redovisningen av sjukfrånvaro och ledigheter.

Någon som vet i vilken kommun och vem det är som gjort bort sig?
Citera
2023-12-29, 11:14
Medlem
Är väl lite överstyr?

När man ska göra sin rapport kanske man inte kommer ihåg exakta datum man va borta..

Hänt mig flera gånger, detta då man gör rapporte n i slutet av månaden..
Citera
2023-12-29, 11:21
Medlem
Denne tjänsteman kan vara helt lugn, hen kommer att få ett fett avgångsvederlag.
Citera
2023-12-29, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Denne tjänsteman kan vara helt lugn, hen kommer att få ett fett avgångsvederlag.

Nu spekulerar jag, men det finns exempel på tjänstemän som gjort sig impopulära bland sina folkvalda överordnade eller bland kolleger, av en mängd olika orsaker. I en del fall har man tagit till svepskäl i form av struntförseelser som poppat upp, som en bekväm metod att bli av med dem.
Jag vet givetvis inte om det finns sådana faktorer i bakgrunden här, men fenomenet är något som trots allt existerar.
Citera
2023-12-29, 13:08
Medlem
Citat:
Står i artikeln att hen inte kommer få det, fusket är för omfattande.
Citera
2023-12-29, 15:11
Medlem
Länk:

https://www.na.se/2023-12-29/fuskand...an-far-sparken
Citera
2023-12-29, 15:59
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Till Korruption.

Aktuella brott och kriminalfall --> Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet
/Moderator
Citera
2023-12-29, 16:19
Medlem
pestloppans avatar
Citat:

Inte om det är frågan om ett avskedande. Vid uppsägning kan det däremot vara en annan sak.
Citera
2023-12-29, 17:02
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Omedelbar avgång tyder på ett konsekvent beteende och då ska det nog mycket till att facket ska kunna förhandla fram något sådant.
Citera
2023-12-29, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Omedelbar avgång tyder på ett konsekvent beteende och då ska det nog mycket till att facket ska kunna förhandla fram något sådant.
Jag önskar inget hellre än att personen blir utan avgångsvederlaget. Man kan säga att jag verkligen önskar att jag har fel.
Citera
2023-12-29, 18:34
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Jag önskar inget hellre än att personen blir utan avgångsvederlaget. Man kan säga att jag verkligen önskar att jag har fel.
Är det ett kriminellt beteende brukar det inte resultera i nåt avgångsvederlag mig veterligen.
Citera
2023-12-29, 19:52
Medlem
Finns antagligen enbart ett par rimliga alternativ i detta:

Alternativ 1: Handlingarna är mycket systematiska och uttänkta. T.ex. att personen satt i system att varit ledig 4-5 veckor under sommaren, men enbart rapporterat några få semesterdagar och begärt resten som kontant lön. Eller att personen inte haft en enda sjukskrivningsdag på flera år trots att personen ställt in möten eller andra bokningar pga sjukdom. Är det en välfungerande och omtyckt tjänsteman vi pratar om ska det till rätt mycket för att politiken ska avskeda, alltså inget "jobbar lite hemifrån och passar på att tvätta bilen på arbetstid" eller att personen missat att rapportera några karensdagar. Vi hade nog snarare sett en varning i ett sådant fall. I alla fall så länge handlingarna inte faller under brottsbalkens lagstiftning. Det är riktigt knepigt att hitta kompetenta chefer inom kommunal sektor, särskilt i små kommuner där lönerna är låga trots stort ansvar.

Alternativ 2: Det rör sig om en "högre tjänsteman", dvs. mest troligt på verksamhetschefs- eller förvaltningschefsnivå. Knappast någon handläggare, utredare eller strateg. Mer än ofta skär det sig i gränslandet mellan politik och förvaltning, och kanske särskilt ofta i mindre kommuner där politiken vill gå in och detaljstyra. Om nu politiken uppfattat att tjänstemannen inte lirat på ett bra sätt kan just den här typen av situationer vara fördelaktiga för att bli av med personen från tjänsten, istället för att invänta att chefsförordnande löper ut, att behöva betala ett par årslöner i avgångsvederlag eller att invänta att personen själv lämnar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in