2023-12-28, 19:50
Medlem
Kan man ta ut all lön för 2023 i december, men bara betala soc o skatt som om de var fördelade på hela året?
Eller måste man anmäla jämkning till skattemyndigheten?

Alternativet är kanske att ändra alla inrapporterade månader för 2023, men det känns enklare att ta allt i dec.
Citera
2023-12-28, 19:54
Medlem
HubertOlssons avatar
Beror på vad du arbetar med , går inte svara på med den knapphändiga informationen.
Citera
2023-12-28, 19:55
Medlem
Det är preliminär skatt du betalar slutgiltig kommer till våren och räknas på helår så det spelar ingen roll.
Blir hög skatt i december men får tillbaka i vår.
Senast redigerad av tjanska 2023-12-28 kl. 20:00.
Citera
2023-12-28, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Beror på vad du arbetar med , går inte svara på med den knapphändiga informationen.

It konsult.
Fakturerar månadsvis.
Citera
2023-12-28, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är preliminär skatt du betalar slutgiltig kommer till våren och räknas på helår så det spelar ingen roll.
Blir hög skatt i december men får tillbaka i vår.

Tanken var att jag bara betalar in skatt så jag får +-0 i restskatt för hela året. Behöver pengarna nu, kan inte vänta till våren.

Frågan är om detta är tillåtet, eller om jag måste ansöka om jämkning hos skatteverket?
Citera
2023-12-28, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nxp
Tanken var att jag bara betalar in skatt så jag får +-0 i restskatt för hela året. Behöver pengarna nu, kan inte vänta till våren.

Frågan är om detta är tillåtet, eller om jag måste ansöka om jämkning hos skatteverket?
Vet inte hur snabbt jämkning går nu via hemsidan, har bara sökt på "papperstiden".
Citera
2023-12-28, 20:35
Medlem
Inga problem, jag har gjort det flera gånger, vem orkar hålla på med månadslöner hela tiden.
Du behöver inte göra någonting, skicka in en lämplig mängd skatt bara.
Citera
2023-12-28, 22:35
Medlem
Citat:
Kan man ta ut all lön för 2023 i december, men bara betala soc o skatt som om de var fördelade på hela året?
Eller måste man anmäla jämkning till skattemyndigheten?

Alternativet är kanske att ändra alla inrapporterade månader för 2023, men det känns enklare att ta allt i dec.
2023 snart slut - har ingen lön tagit ut ännu, eller hur ser statusen ut just nu?
Citera
2023-12-29, 09:07
Medlem
Citat:

Något jämkningsbeslut för 2023 kommer du inte hinna få.
Arbetsgivare ska enligt skatteförfarandelagen dra av skatt enligt tabell eller jämkningsbeslut.
Om arbetsgivaren inte gör det finns bestämmelser i skatteförfarandelagen att Skatteverket får besluta att skatt ska betalas in med rätt belopp (tabell eller jämkning).
Dock är skyldigheten inte större än att löntagarens slutliga skatt täcks.

Så om inbetalningen av skatt innebär som du tänker att restskatt blir noll så tycker jag att det inte bör bli nån risk för efterverkningar.
Citera
2023-12-29, 19:05
Medlem
Tack för alla svar.
Jag tar ut all lön i december, betalar skatt så jag får +-0 i restskatt.
Uppdaterar om jag skulle få problem med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in