Citat:
Ursprungligen postat av
poiuy1298
Jag tror inte på detta.
Skummar lite snabbt och det verkar som att Polen har liknande vapenlagar som vi.
Du kan få tillstånd för antingen sportskytte eller jaktskytte och får du licens för jaktskytte så är det jaktvapen du får köpa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_Poland
Jaha
Lagarna i Sverige föreskriver 18 tum. Vi talar pipförlängare nu och svenska lagar. Jag vet att Polens post vägrar skicka vapen så man måste åka och hämta dem på plats eller så har handlare bilar som har fasta rutter och levererar till olika städer i ett schema och att de har byråkrati där med. Jag vet inte vilka blanketter som behövs vare sig i Polen eller Sverige om nån vill hämta där. Men nu tar jag en sak i taget. och börjar med pipförlängare. Sedan importfrågan som antagligen måste gå via en svensk vapenhandlare. Jag vet dock att Polen håller på att luckra upp lagarna efter Ukrainakriget så fler medborgare beväpnar sig och att staten bygger skjutbanor för att öka intresset. Jakt är inte lika stort i Polen som i Sverige. Skall läsa din långa textlänk.
"Holders of sport shooting permits were allowed to carry their weapons concealed."
Du får köpa pistol i Polen i "self defence" under kravet att du bla "vill försvara Polen" sedan 28 juli 2023
Constant, real and higher than average threat to life, health or property.
Willingness to strengthen the defense potential of the Republic of Poland declared by an officer of the Police or other armed governmental agency, professional soldier of the Armed Forces having assigned a service weapon, or Territorial Defense Force soldier serving for at least two years (since 28 July 2023).
"
Under denna lag får du köpa (self defence) följande:
- Centerfire pistols and revolvers 6 to 12 mm in caliber including gas guns and alarm guns, electroshock weapons with mean current exceeding 10 mA, incapacitating gas dispensers (non-handheld) - Protection of persons and property. Same as above, plus flare guns, submachine guns 6 to 12 mm in caliber, 12-gauge non-auto shotguns,
full-auto rifles 5.45 to 7.62 mm in caliber.
Samlare får köpa "vad som helst" och om du tex ärver ett vapen även tex full auto eller pistol får du behålla dem efter en psyktest. - Det finns en tabell på sidan att läsa. Polsk lag är ganska olikden svenska alltså.