2023-12-29, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Nej - 16 tum är en vanligt längd för att det är kortaste pipan man får ha relativt enkelt som privatperson i USA.

M4A1 som är ett vanligaste vapnet i USA:s arme har t ex en pipa på 14,5 tum.

https://en.wikipedia.org/wiki/M4_carbine

Nu är det så att 95% av alla jaktvapen inom EU av militär modell är 16 tum och priserna är i flera fall hälften mot för i Sverige. - Därav mina frågor om förlängare som svetsas på och som kostar från 18 dollar och uppåt.

Video från en polsk vapenhandlare som bla säljer begagnade Steyer AUG i semiauto från ca 250-350 dollar
https://youtu.be/6I5Aw00GYLg?si=E2V_x8IBqOGK2LfH&t=949
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-12-29 kl. 11:41.
Citera
2023-12-29, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Nu är det så att 95% av alla jaktvapen inom EU av militär modell är 16 tum och priserna är i flera fall hälften mot för i Sverige. - Därav mina frågor om förlängare som svetsas på och som kostar från 18 dollar och uppåt.

Video från en polsk vapenhandlare som säljer begagnade Steyer AUG i semiauto från ca 250-350 dollar

Jag tror inte på detta.

Skummar lite snabbt och det verkar som att Polen har liknande vapenlagar som vi.

Du kan få tillstånd för antingen sportskytte eller jaktskytte och får du licens för jaktskytte så är det jaktvapen du får köpa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_Poland
Citera
2023-12-29, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag tror inte på detta.

Skummar lite snabbt och det verkar som att Polen har liknande vapenlagar som vi.

Du kan få tillstånd för antingen sportskytte eller jaktskytte och får du licens för jaktskytte så är det jaktvapen du får köpa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_Poland

Jaha
Lagarna i Sverige föreskriver 18 tum. Vi talar pipförlängare nu och svenska lagar. Jag vet att Polens post vägrar skicka vapen så man måste åka och hämta dem på plats eller så har handlare bilar som har fasta rutter och levererar till olika städer i ett schema och att de har byråkrati där med. Jag vet inte vilka blanketter som behövs vare sig i Polen eller Sverige om nån vill hämta där. Men nu tar jag en sak i taget. och börjar med pipförlängare. Sedan importfrågan som antagligen måste gå via en svensk vapenhandlare. Jag vet dock att Polen håller på att luckra upp lagarna efter Ukrainakriget så fler medborgare beväpnar sig och att staten bygger skjutbanor för att öka intresset. Jakt är inte lika stort i Polen som i Sverige. Skall läsa din långa textlänk.

"Holders of sport shooting permits were allowed to carry their weapons concealed."

Du får köpa pistol i Polen i "self defence" under kravet att du bla "vill försvara Polen" sedan 28 juli 2023

Constant, real and higher than average threat to life, health or property.
Willingness to strengthen the defense potential of the Republic of Poland declared by an officer of the Police or other armed governmental agency, professional soldier of the Armed Forces having assigned a service weapon, or Territorial Defense Force soldier serving for at least two years (since 28 July 2023).
"

Under denna lag får du köpa (self defence) följande:
- Centerfire pistols and revolvers 6 to 12 mm in caliber including gas guns and alarm guns, electroshock weapons with mean current exceeding 10 mA, incapacitating gas dispensers (non-handheld) - Protection of persons and property. Same as above, plus flare guns, submachine guns 6 to 12 mm in caliber, 12-gauge non-auto shotguns, full-auto rifles 5.45 to 7.62 mm in caliber.

Samlare får köpa "vad som helst" och om du tex ärver ett vapen även tex full auto eller pistol får du behålla dem efter en psyktest. - Det finns en tabell på sidan att läsa. Polsk lag är ganska olikden svenska alltså.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-12-29 kl. 12:32.
Citera
2023-12-29, 12:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Så här skriver jägarförbundet

""”Många vapenägare verkar tro att det finns ett krav i vapenlagen på piplängd. Vapenlagen har inget krav på piplängder för vapentyper – det fanns ett krav i Vapenförordningen 1949 att det krävdes tillstånd för att ändra piplängden. Detta krav togs bort när 1973 år vapenlag antogs. Det är inget vapenbrott att ha ett vapen med tillstånd för ändamålet jakt som inte uppfyller NV (Naturvårdsverket, reds anmn.) föreskrifter om jaktmedel ¬– om de används för jakt är det ett jaktbrott.”"

En påskruvad rekylbroms, pipvikt eller ljuddämpare är faktiskt inte en fastsvetsad förlängare. Det har ingenting med det att göra på något sätt. Det vet polis och myndigheter redan i andra EU-länder.

Blir förlängaren (för 18 dollar) en del av loppet, efter den svetsats på eller är den bara en bit tomrör utan egentlig funktion? Här har du i så fall en del av problemet - har man ett praktiskt krav på en pipa på minst 45 cm så är det loppet som mäts, inte pipans yttermått med en eventuell proforma-rörstump påsvetsad.

Det kan säkert tänkas att i länder där man enbart värderar vapnets storlek så är detta möjligt. I Sverige handlar det om jaktetik (tillräcklig kraft för aktuellt vilt), ergonomi för skytten, och tillräcklig visirlinje när "järnsikten" används.

Uppgiften att "det handlar om några cm/s i skillnad" är så orimlig att du skulle förstått det själv. Exempelvis är skillnaden för AK5 i sina olika varianter visserligen bara ca 15 % i mynningshastighet mellan den långa A/B och den förkortade C. Här skall man betänka att den kinetiska energin ökar med kvadraten på hastigheten vilket ger (lagom slarvigt räknat) ungefär 20 % mindre energi i projektilen.

Hade det varit enkelt att förlänga en pipa på ett meningsfullt sätt är det ju en annan sak, men att montera en pipförlängning med (1) rätt räffelstigning och (2) rakt i ursprungligt lopp skulle minimum kräva en specialtolk för inriktningen och sedan bearbetning av pipförlängningen för att dels ensa slitaget i mynningen, dels synka räfflingen.

För 18 dollar känns det som ett simpelt rör och noll handarbete.
Citera
2023-12-29, 12:33
Medlem
Citat:
Jaha
Lagarna i Sverige föreskriver 18 tum. Vi talar pipförlängare nu och svenska lagar. Jag vet att Polens post vägrar skicka vapen så man måste åka och hämta dem på plats eller så har handlare bilar som har fasta rutter och levererar till olika städer i ett schema och att de har byråkrati där med. Jag vet inte vilka blanketter som behövs vare sig i Polen eller Sverige om nån vill hämta där. Men nu tar jag en sak i taget. och börjar med pipförlängare. Sedan importfrågan som antagligen måste gå via en svensk vapenhandlare. Jag vet dock att Polen håller på att luckra upp lagarna efter Ukrainakriget så fler medborgare beväpnar sig och att staten bygger skjutbanor för att öka intresset. Jakt är inte lika stort i Polen som i Sverige. Skall läsa din långa textlänk.

"Holders of sport shooting permits were allowed to carry their weapons concealed."

Du får köpa pistol i Polen i "self defence" under kravet att du bla "vill försvara Polen" sedan 28 juli 2023

Constant, real and higher than average threat to life, health or property.
Willingness to strengthen the defense potential of the Republic of Poland declared by an officer of the Police or other armed governmental agency, professional soldier of the Armed Forces having assigned a service weapon, or Territorial Defense Force soldier serving for at least two years (since 28 July 2023).
"

Under denna lag får du köpa (self defence) följande:
- Centerfire pistols and revolvers 6 to 12 mm in caliber including gas guns and alarm guns, electroshock weapons with mean current exceeding 10 mA, incapacitating gas dispensers (non-handheld) - Protection of persons and property. Same as above, plus flare guns, submachine guns 6 to 12 mm in caliber, 12-gauge non-auto shotguns, full-auto rifles 5.45 to 7.62 mm in caliber.

Jag missade att det nu glidit över till generella vapenlagar men du citerar lite konstigt.

Det är inte fritt fram att köpa vapen för självförsvar i Polen - bara du uttrar orden "Jag vill stärka försvaret av Polen eller motsvarande.

Det bedöms precis som i Sverige.

"Constant, real and higher than average threat to life, health or property."

Det som ändrades 2023 var:

Citat:
Officers of the Police and other armed governmental agencies, professional soldiers having a service weapon assigned and soldiers of the Territorial Defense Force serving for at least two years can now easily obtain permits for self defense or protection of persons and property purposes, once they declare "willingness to strengthen the defense potential of the Republic of Poland".

"Lätt" att få vapen för självförsvar ..... så länge du är polis eller anställd soldat och har varit detta i 2 år.
Citera
2023-12-29, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Blir förlängaren (för 18 dollar) en del av loppet, efter den svetsats på eller är den bara en bit tomrör utan egentlig funktion? Här har du i så fall en del av problemet - har man ett praktiskt krav på en pipa på minst 45 cm så är det loppet som mäts, inte pipans yttermått med en eventuell proforma-rörstump påsvetsad.

Det kan säkert tänkas att i länder där man enbart värderar vapnets storlek så är detta möjligt. I Sverige handlar det om jaktetik (tillräcklig kraft för aktuellt vilt), ergonomi för skytten, och tillräcklig visirlinje när "järnsikten" används.

Uppgiften att "det handlar om några cm/s i skillnad" är så orimlig att du skulle förstått det själv. Exempelvis är skillnaden för AK5 i sina olika varianter visserligen bara ca 15 % i mynningshastighet mellan den långa A/B och den förkortade C. Här skall man betänka att den kinetiska energin ökar med kvadraten på hastigheten vilket ger (lagom slarvigt räknat) ungefär 20 % mindre energi i projektilen.

Hade det varit enkelt att förlänga en pipa på ett meningsfullt sätt är det ju en annan sak, men att montera en pipförlängning med (1) rätt räffelstigning och (2) rakt i ursprungligt lopp skulle minimum kräva en specialtolk för inriktningen och sedan bearbetning av pipförlängningen för att dels ensa slitaget i mynningen, dels synka räfflingen.

För 18 dollar känns det som ett simpelt rör och noll handarbete.

Mycket känslor här. Du känner mycket.

Anslagsenergi enligt fysikens lagar är kulans vikt och hastighet = energi. - Piplängden har alltså inget med det att göra rent vetenskapligt inom fysikens lagar. - Om man rör sig inom 4-5 cm förlängning så är förändringarna mediokra. Typ 10 meter snabbare per sekund. 18 tum kan jag begripa om det vore för att man kan gömma den under rocken men lagen föreskriver 60 cm i skjutbart skick och det kan du gömma under rocken. Du kan alltså såga av vapnet bakifrån men inte framifrån. Lagligt.

Du kan uppnå klass 1 energi ur en 15 cm pipa bara laddningen är tillräcklig. Piplängden är alltså irrelevant inom fysikens lagar. En pipförlängare ÖKAR kulans anslagsenergi. Det är absolut ingen försämring av vapnet. Tvärtom - Svenska militären borde kanske fundera på att köpa in några 18 dollars förlängare som kortpipiga soldater kan ha i fickan och skruva på vid skarpt läge istället för att köpa in dyra "olika modeller"
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-12-29 kl. 12:50.
Citera
2023-12-29, 12:54
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Instruktioner ang pipförlängare utomlands. Bara för att påpeka att detta inte är något som "skruvas på"

"they MUST be welded onto your barrel.!"

Inte i USA. Det finns gott om vapen som säljs med t.ex. 14,5"-pipa, där flamdämparen sitter fast med ett stift, vilket ger totalt 16" icke demonterbar längd.

Citat:

Video från en polsk vapenhandlare som bla säljer begagnade Steyer AUG i semiauto från ca 250-350 dollar

Länken visar Steyr AUG med 20"-pipor (standardlängd på Steyr AUG när den kom) och säger ingenting om jakt. Och att gamla utslitna vapen är billiga är ingenting nytt. Det finns gott om gamla och fina vapen i Sverige som går för ett par tusenlappar. Till stor del eftersom jaktvapengarderoben, och förvaringsbegränsningen på 20 poäng, gör samlande av vapen som man inte behöver för jakt eller tävling svårt.

Ser vi till priser så kostar en ny AR-15 på den aktuella butiken 11kkr och de billigaste som jag hittar i Sverige kostar 16kkr. Men då är det ett betydligt bättre märke i Sverige (Armalite) än i Polen (Anderson). I USA så är MSRP för samma Anderson 681$ vs. 924$ för Armelite. Så ingen större skillnad där mellan Sverige och Polen med andra ord, annat än att polackerna väljer billigare modeller när det gäller vapen, vilket så klart stämmer med alla andra produktgrupper.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Sedan så är frågan hur man svetsar runt pipan, utan att pipan kommer upp i rekristallisationstemperatur, ned de problem som det kan ge med att eventuell värmebehandling förstört och att pipan slår sig.
Citera
2023-12-29, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Sedan så är frågan hur man svetsar runt pipan, utan att pipan kommer upp i rekristallisationstemperatur, ned de problem som det kan ge med att eventuell värmebehandling förstört och att pipan slår sig.

Bra tanke där då jag inte vet nåt om svetsning. Däremot har jag pillat med silverlod på rostfritt. Där räckte det med en gaslåga.

Kanske räcker med 2-4 svetsloppor och lite superlim eller bara superlim för att det skall bli godkänt? Eller bara att den är pågängad vid jakt. Its up to byråkratin.

I Sverige kostar beg (surplus) Steyer AUG 20 000 skr.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-12-29 kl. 13:03.
Citera
2023-12-29, 14:25
Medlem
franges avatar
Citat:
Bra tanke där då jag inte vet nåt om svetsning. Däremot har jag pillat med silverlod på rostfritt. Där räckte det med en gaslåga.
Och det är väl det som är en del av problemet. Det är så in i helvete långt ifrån att "bara ta den där gamla svetsen som står i garaget och sätta igång".
Citat:
Kanske räcker med 2-4 svetsloppor och lite superlim eller bara superlim för att det skall bli godkänt? Eller bara att den är pågängad vid jakt. Its up to byråkratin.
Snälla du. Ordna fram ett vapen och gör ett försök! Se dock till att ha ordentligt med heltäckande skyddsutrustning och gör det inte i närheten av någon annan person. Filma gärna så du kan visa upp resultatet här i tråden!!
Citera
2023-12-29, 14:47
Medlem
Citat:

I Sverige kostar beg (surplus) Steyer AUG 20 000 skr.

Nej.

Det finns nya Steyer Aug för 20-25.000 kr.

Kollade - de är visst något dyrare nu när alla jägare dammsugit marknaden.

För 1-2 år sedan kostade de 20-25.000 kr.
Senast redigerad av poiuy1298 2023-12-29 kl. 14:51.
Citera
2023-12-29, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och det är väl det som är en del av problemet. Det är så in i helvete långt ifrån att "bara ta den där gamla svetsen som står i garaget och sätta igång".

Snälla du. Ordna fram ett vapen och gör ett försök! Se dock till att ha ordentligt med heltäckande skyddsutrustning och gör det inte i närheten av någon annan person. Filma gärna så du kan visa upp resultatet här i tråden!!

Finns säkert redan en massa på youtube. Varför letar du inte där? - De säljs i tusentals årligen i decennier och är godkända och lagliga av polis och myndigheter i många länder. Menar du att dessa inte vet vad de gör?
Citera
2023-12-29, 15:21
Medlem
franges avatar
Citat:
Finns säkert redan en massa på youtube. Varför letar du inte där? - De säljs i tusentals årligen i decennier och är godkända och lagliga av polis och myndigheter i många länder. Menar du att dessa inte vet vad de gör?
Det är du som frågar, det är du som undrar. Så nu när du har en så superb lösning som alla dumma vapenkunniga inte tror på - varför motbevisar du inte bara Ormen och alla andra tråkiga gubbar nu när du har löst problemet själv?

Varför startade du ens den här tråden när du redan vet bättre än alla andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in