Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative3.0
Korsningar där alla vägar har stopplikt är ovanligt men de finns.
Frågan är vad som egentligen gäller när det kör ihop sig i dessa?
Förr körde jag igenom en i Kristinehamn och det var aldrig någon trafik.
Nu har jag även hittat en på en närliggande ort som jag ofta passerar och just i går fick jag anledning att fundera på vad som gäller då det var mycket trafik.
Stopplikt:
Någon har påstått att man ska stå still i tre sekunder. Om det stämmer eller inte vet jag inte men har fått anledning att göra det i en annan korsning för att vara säker på att inte göra fel. Annars kör jag på principen att, kan jag köra så kör jag oavsett tiden.
Men vad gäller om alla har stått still i 3 sekunder?
Självklart, fräckast kör först men det är ingen trafikregel.
Min killgissning är att högerregeln gäller men vid en olycka lär det ljugas friskt om att den andre inte stannade.
I går löste det sig oavsett då jag låg som nummer två och gubben framför hade keps. När han väl körde hade han lämnat företräde till alla.
Trafikens grundregel om att använda sunt förnuft är väl det som är tillämpningsbart i de få fall det kör ihop sig och i övriga fall stopplikten eller högerregeln. Det gäller givetvis att man är så försiktig som förhållandena kräver och man kan ju inte hävda att man tog något för givet.
Vad det gäller antal sekunder är väl det mest ett sätt att få folk att stanna till ordentligt, rent krasst finns det ju många korsningar man som billist känner att det bara räcker med att sakta in och då är det bra att ha som rutin att räkna dom här tre sekunderna eller vad man nu tycker är lämpligt. Det är just de korsningar där man tar för vara att bara sakta in som jag gissar är de farliga, man saktar in och stannar bilen men man fortsätter köra omgående utan att egentligen se sig omkring.