2023-12-28, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag har nog haft det ett par gånger och det var inte trevligt Jag hade vaknat typ helt och såg allt framför mig. Men eftersom jag inte kunde röra mig så började jag hallucinera om vad som var bakom mig, det kändes som det var en trappa bakom mig och någon kom sakta upp för den knarrande och prasslandes där bakom.
Jag fick för mig i tanken att det var en häxa eller nåt
Jag var fullkomligt vettskrämd.
Och sen släppte allt precis i scenariot där allt skulle uppdagas sig. Bakom mig var bara en vanlig vägg såklart
Spännande men jävligt skrämmande samtidigt

Jag har vart med om liknande, riktigt otäckt hur min döda mormor bokstavligen slet av mig täcket ner på golvet, hon har även stängt dörrar, skrämt katter riktigt jävla läskigt Det är på riktigt, eller känns fan riktigt. Nån brud jag hade hemma fick täcket slitet också, hon va helt based efter det.
Senast redigerad av bul-11-33 2023-12-28 kl. 04:14.
Citera
2023-12-28, 04:35
Citat:
Ursprungligen postat av piiluu
Jag tror inte du är drabbad av sömnparalys!

"Under episoder av sömnparalys kan personen vara medveten om sin omgivning men är oförmögen att röra på sig eller tala. Detta tillstånd åtföljs ibland av hallucinationer och en känsla av tryck eller tyngd på bröstet. Sömnparalys är vanligtvis kortvarig och avtar av sig själv."

Jag har själv haft sömnparalys och dina symptom liknar inte detta tillstånd....
Du skriver ju själv att personer som har sömnparalys kan ha hallucinationer så det låter verkligen som något som ts har.
Citera
2023-12-28, 04:35
Du har sömnparalys och det du ser är hallucinationer som man ibland kan ha när man lider av sömnparalys.
Citera
2023-12-28, 04:59
Medlem
Room531s avatar
Under en sömnparalys så sjönk sängen ned på en plats vid fotändan på vänster sida som ifall det var någon osynlig som satte sig där. .det var kul...har inte direkt sett så mycket vad jag kommer ihåg, men så får jag inte sp så ofta heller..., men låter lite otrevligt en del av vad ni upplever.
Citera
2023-12-28, 05:03
Medlem
Sover du på rygg? Testa ligga på sidan istället, har själv enbart fått sömnparalyser när jag sovit på ryggen
Citera
2023-12-28, 05:14
Medlem
Man är inte förlamad och man har inte hallucination, ni sover fortfarande fast ögonen har öppnats. Delar av hjärnan har vaknat, ni ser verkligheten men fortsätter drömma.
Citera
2023-12-28, 05:19
Medlem
Sökte och hittade lite som kanske kan hjälpa:

Citat:
Sömnparalys är en naturlig del av din REM-sömn, som är den sömn som inträffar när du drömmer. Hjärnan stänger då av den viljestyrda muskulaturen för att förhindra att du ska göra häftiga rörelser i sömnen. Ibland sker muskelavstängningen i förtid, innan du har somnat ordentligt, och den kan också dröja sig kvar när du börjar vakna till. Detta tillstånd kallas sömnparalys, och innebär att du blir tillfälligt förlamad. Ögonen brukar dock kunna gå att röra som vanligt.

Sömnparalys kan drabba vem som helst och behöver inte vara tecken på någon sjukdom. Däremot verkar det finnas ett samband mellan sömnparalys och:

ökad stress
hög alkoholkonsumtion
sömnunderskott, till exempel i samband med skiftarbete

Sömnparalys kan också vara en del av sjukdomen narkolepsi, som innebär att du har brist på ett ämne som reglerar vakenhet.

Lite som ni själva redan gör:
Citat:
Många med sömnparalys brukar kunna bryta det snabbare genom att fokusera på en liten rörelse, till exempel att försöka röra ett finger.

Citat:
Det finns inget säkert sätt att helt undvika sömnparalys. Du kan dock försöka undvika sömnbrist genom att få till en regelbunden och god sömn, till exempel genom att:

försöka gå och lägga dig och gå upp vid samma tid varje dag
se till att sova i ett mörkt och svalt rum
undvika skärmar sista timmen innan läggdags
slappna av innan sänggåendet med ett bad, genom att läsa en bok eller lyssna på lugn musik
Att försöka undvika stress och ta det försiktigt med alkohol kan också minska risken för sömnparalys.
Citat:
Du bör söka vård på en vårdcentral ifall du känner dig onormalt sömning på dagarna och misstänker att du har narkolepsi. Sök också vård ifall du har återkommande problem med sömnparalys, eller om du har andra stora problem med din sömn.
https://doktor.se/fakta-rad/psykisk-halsa/somnparalys

Det är konstigt att ni inte får några bra svar från er läkare.

Stress och alkohol nämns flera gånger.
Citera
2023-12-28, 05:36
Medlem
Raktinyllets avatar
Sluta knarka så löser det sig ska du se.
Citera
2023-12-28, 05:39
Medlem
Börja knarka så löser det sig.
Citera
2023-12-28, 05:51
Medlem
Hamsterbolls avatar
Låter kanske som ett sjukt tips med det funkar för mig:

Be häxan/demonen våldta dig. Säg (genom tankekraft) till henne att ”okej kom och ta mig då? Vågar du inte? Våldta mig istället!”

Ibland funkar det inte. Men rätt ofta gör hon det och vips har du makten och paralysen övergår i en sexdröm som du kan vakna från.
Citera
2023-12-28, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan199
Sover du på rygg? Testa ligga på sidan istället, har själv enbart fått sömnparalyser när jag sovit på ryggen

Detta stämmer med mina erfarenheter. Inte ofta jag får sömnparalys längre men varje gång som jag minns så har jag legat på rygg.

Jag får oftare sömnparalys när jag är sjuk så se till att hålla dig frisk och hälsosam. Jag har oxå tagit upp detta med läkare/psykolog men ingen har haft några erfarenheter av sömnparalys(knappt hört om det )
Citera
2023-12-28, 07:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanamin
Haha känner igen mig
"Jaha, kom nu och gör er grej så får vi det här överstökat", brukar jag tänka.

Mitt knep var att hyperfokusera på min hand och försöka röra mina fingrar. Det kräver enorm kraft eftersom man är helt förlamad men om jag la all min energi på det så lyckades jag röra lite på mina fingrar och det var tillräckligt för att vakna. Med mycket övning så kunde jag avbryta paralyseringen ganska fort, till och med innan monsterna hade hunnit fram till mig. Sen måste jag vänta minst en kvart innan jag går och lägger mig igen annars kommer de tillbaka fast ännu värre

Du beskriver sömnparalys väldigt bra. Precis så är det med mig. Först när jag lyckas röra lillfingret/lillfingrar kan jag återfå kontrollen över kroppen eller vakna.

Men det är inga häxor och demoner. När man lärt sig känna igen sömnparalys förstår man att det är ett hjärnfenomen. Hela kroppen sover, men någon del av hjärnan är aktiv. Du upplever det som att du sover och är vaken samtidigt.

Jag brukar börja höra blodet rusa i öronen på ett sätt man annars aldrig gör. Och så det där trycket. Och ju mer man spjärnar emot desto mer tryck.

Under djupsömn finns det där trycket för att vi inte ska skada oss själva. Ramla ur sängen eller så.

Sömnparalys = det är inte meningen att du ska vara vaken nu. Somna om.

Jag har lyckats somna om vid mildare sömnparalyser. De kraftigare är dock rätt läskiga men det gäller att tänka logiskt.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-12-28 kl. 07:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in