2023-12-31, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Vad gäller Kallad genombrott i TdS 07/08 så får man titta lite på vilka som kom på platserna närmast bakom också:

2) Kuitunen född 76
3) Follis född 77
4) Schevchenko född 75
5) Rotcheva född 78
6) Nystad född 78

7) Kowalczyk född 83

14) Johaug född 88

Edit: resonemanget kanske haltar lite, men jag vill påstå att årets TdS håller högre klass än den gjorde 07/08. Men visst, det var väl ändå ett skapligt genombrott. Man får nog konstatera att Kalla var lite ojämn genom sin karriär och inte lyckades så bra i WC men bättre i mästerskapen.

Virpi Kuitunen... borde aldrig ens fått åka TdS... Alla som fuskar bör vara avstängda på livstid fyfan.
2023-12-31, 20:08
Medlem
Asså, jag kanske önsketänker men jag tror att Linn S är bättre än topp tio just nu även på distans i nuvarande form. Vi får se i morgon, kanske inte ideala distansen men men. Hon ska inte föraktas som hängåkare...
2023-12-31, 20:13
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Jag tror dina lungor är ännu mindre topic än åkarnas... men tack för info!

Var vallan avgörnade för resulatten idag tycker du?

Ja det tror jag. Men man kan ju vända på det för några av dem och säga att det som avgjorde var brist på form. Som Ebba och Frida till exempel. Kombon blev ju förödande i alla fall.
2023-12-31, 20:18
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
USA kör också runt med en klart respektabel vallatrailer vad jag vet, så man ska inte tro att dom lallar runt på skoj i världscupen som nån massiv underdog. Samspelet vallare och åkare är nog väldigt bra i USA med den låga åkarrotationen. Men svårt att veta när andra länder bommar eftersom det är sparsmakat med internationella intervjuer, i synnerhet dom det går sämre för.

Sant!! Sen ska man kanske inte underskatta att USA har överlägset flest nobelprisvinnare... jag vet att det är långsökt... men de har smarta jävlar på deras universitet.. och pengar saknas inte direkt..
2023-12-31, 20:26
Medlem
Citat:
USA kör också runt med en klart respektabel vallatrailer vad jag vet, så man ska inte tro att dom lallar runt på skoj i världscupen som nån massiv underdog. Samspelet vallare och åkare är nog väldigt bra i USA med den låga åkarrotationen. Men svårt att veta när andra länder bommar eftersom det är sparsmakat med internationella intervjuer, i synnerhet dom det går sämre för.

Hmm... Det är ju dock svårt att veta hur andra lag har med sina skidor tycker jag själv.
Sällan vi (kommentatorerna) pratar om när andras skidor är "dåliga" (utanför Sverige)
Åker Sverige dåligt så pratar kommentatorerna om skidorna. Men det är sällan dom pratar om andra nationers skidor. (Dock idag nämnde dom ju Norge, Vet att det pratades lite om Finland lite också om det var i Norge när dom körde) i TV.
Då den mesta fokusen ligger på hur Sverige åker.

Önskar att dom Svenska kommentatorerna kunde vara lite mer neutrala när dom kommenterar. (alldeles för blåögda)
Då det alltid är synd om Sverige om det händer något. lol.
2023-12-31, 20:34
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:

USA brukar ha bäst skidor ofta tycker jag, och aldrig några bommar. Summa summarum kanske det bästa teamet av alla.

Vet inte hur pass man kan överföra från alpint på glidsidan.
2023-12-31, 20:39
Medlem
USA hade så sent som 2020-2021 års säsong en väldigt ojämn vallabuss. I synnerhet klassiska skidor misslyckades de med allt som ofta.
Senast redigerad av Lexiania 2023-12-31 kl. 20:42.
2023-12-31, 20:40
Medlem
Linn kör ikapp Carl omgående om hon vill, men det är svårt att sia vilken pace som kommer hållas där. Alternativ två är att bara ta det väldigt piano ut från start och räkna kallt med att Brennantåget kommer tuffande till slut oavsett. För Jonna och Emma är det också bara att hoppa på och hoppas på en bra dag.

Jag är positiv till Fridas chanser att göra en bra jakt, ett bra gäng att gå ut med och åkarna framför känns ojämna i nivå och dragvillighet och får svårt att samarbeta.

Ebba har inlett svagt förut och vänt det, men känns inte som att mirakel kommer ske till imorgon. Åker säkert upp sig en del placeringsmässigt dock.
2023-12-31, 20:50
Medlem
Citat:
Linn kör ikapp Carl omgående om hon vill, men det är svårt att sia vilken pace som kommer hållas där. Alternativ två är att bara ta det väldigt piano ut från start och räkna kallt med att Brennantåget kommer tuffande till slut oavsett. För Jonna och Emma är det också bara att hoppa på och hoppas på en bra dag.

Jag är positiv till Fridas chanser att göra en bra jakt, ett bra gäng att gå ut med och åkarna framför känns ojämna i nivå och dragvillighet och får svårt att samarbeta.

Ebba har inlett svagt förut och vänt det, men känns inte som att mirakel kommer ske till imorgon. Åker säkert upp sig en del placeringsmässigt dock.
Linn kommer bara att försöka hänga på Carl om Carl inte jagar Diggins, i så fall kommer hon att åka långsamt och vänta på att Rosietåget ska hinna ikapp och vinna spurten. Fridas skridskoåkning har varit ett steg över klassiskt denna säsong, hon har några starka åkare runt sig så kanske de kan hinna ikapp Rosietåget?
2023-12-31, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
USA brukar ha bäst skidor ofta tycker jag, och aldrig några bommar. Summa summarum kanske det bästa teamet av alla.

Vet inte hur pass man kan överföra från alpint på glidsidan.

Ja, jag tror Norge och USA har dom bästa vallateamen. Det kommer några bommar då och då men är ändå ganska sällan. Finland är ganska dåliga och har ofta problem med skidorna. Sverige ligger väl nånstans i emellan.

Tyskland tycker jag har blivit bättre till i år. Om det beror på vallateamet, flourförbudet eller om det beror på att dom fått in Fridas tränare får vara osagt.
2023-12-31, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lordbob
Linn kommer bara att försöka hänga på Carl om Carl inte jagar Diggins, i så fall kommer hon att åka långsamt och vänta på att Rosietåget ska hinna ikapp och vinna spurten. Fridas skridskoåkning har varit ett steg över klassiskt denna säsong, hon har några starka åkare runt sig så kanske de kan hinna ikapp Rosietåget?

Det är inte nog inte uteslutet, framförallt utför räknar jag med att större klungor kommer göra tid enkelt och dom framför Fridas klunga går ju ut ganska utspritt. Fridas utmaning blir kanske att inte bli för ivrig och hålla igen första halvan, har man mycket krafter kvar på slutet tror jag det kommer ge väldigt gott utfall tidsmässigt.
2023-12-31, 20:57
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Hyvarinen tar sin första pallplats idag.

Snabb du var å se det

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in