2023-12-28, 01:56
Medlem
Statliga Sveriges Radio hyllar projekt för utländska farmaceuter

https://sverigesradio.se/artikel/utlandska-farmaceuter-viktiga-for-apoteken--2
Nästan var tredje apotekare som fått svensk legitimation de senaste tre åren har en utbildning utanför EU.

”När man går in på apotek märker man att det är många utländska”, säger receptarien Banan Aldabiek

Sveriges radio intervjuar någon från "Projekt Senna" och säger att detta drivs av "bland annat" Sveriges Farmaceuter och Sveriges Apoteksförening, men SR "glömmer" berätta att Senna får bidrag för att tvinga in "nyanlända".

Vad säger ni om detta?

Är svenskar inkompetenta som farmaceuter? Varför i såfall?

Varför är utlänningar viktiga som farmaceuter för svenska apotek?

Gör Sveriges Radio ett bra granskande arbete, eller verkar de snarare okritiskt hylla Sveriges extrema invandringspolitik?
Citera
2023-12-28, 02:35
Avslutad
Nej, svenska farmaceuter är inte inkompetenta, men få svenskar vill utbilda sig till farmaceut. Det är stor brist på farmaceuter. Dålig lön och otacksamt av både apotekskedjorna som arbetsgivare likväl som av kunderna.

Vill ni ha farmaceuter som pratar svenska och förstår samt har samma (i stort sätt) syn på hälsa som oss i Sverige så utbilda er.

Pga bristen behövs det andra farmaceuter. Största problemet- som jag ser det- är icke-befintliga krav på att kunna språket och en ganska ofta tydlig kultur av ”lösa problem” åt auktoritära inom sin kultur. Det blir specialbehandlingar helt enkelt, kommer ge större problem på sikt.
Citera
2023-12-28, 02:38
Bannlyst
Vem fan bryr sig om personalen på apoteket?

Apoteket besöker man för att hämta medicin och annat man fått för förskrivet, vem som hämtar grejjerna åt mig skiter jag i
Citera
2023-12-28, 11:20
Medlem
Nicke08s avatar
Apoteken har förbättrats ordentligt. Utlänningarna som jobbar där tycks trivas riktigt bra och man får ett mycket trevligt bemötande med god service.

Här har andra branscher att ta efter. Elektronik kedjorna kan tas som ett exempel. Usel service, otrevligt bemötande, ofta arrogant personal. Mediamarkt värst.

Sjukvården ofta riktigt usel service med helt otränad utländsk personal på flera platser.
Citera
2023-12-28, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Apoteken har förbättrats ordentligt. Utlänningarna som jobbar där tycks trivas riktigt bra och man får ett mycket trevligt bemötande med god service.

Här har andra branscher att ta efter. Elektronik kedjorna kan tas som ett exempel. Usel service, otrevligt bemötande, ofta arrogant personal. Mediamarkt värst.

Sjukvården ofta riktigt usel service med helt otränad utländsk personal på flera platser.
Ffa så är dom mycket kunniga, men tyvärr framgår det inte alltid pga språket. Det gör också att många inte riktigt förstår kunden. Det är inga skitutbildningar dom kommer med. Läkemedel kan dom.
Citera
2023-12-28, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Ffa så är dom mycket kunniga, men tyvärr framgår det inte alltid pga språket. Det gör också att många inte riktigt förstår kunden. Det är inga skitutbildningar dom kommer med. Läkemedel kan dom.

Vad menar du med "mycket kunniga" och "inga skitutbildningar"? Menar du att utländska farmaceuter står högre i kompetens än svenska? Kan du posta några studier som styrker dina påståenden? Är det den svenska etniciteten eller den svenska utbildningen som begränsar svenska farmaceuters kunnighet/utbildning?

Banan som nämns i trådstarten har enligt sin linkedinprofil studerat vid "Pharmacy Institute syria", som har noll träffar på Google.
Citera
2023-12-28, 18:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Vad menar du med "mycket kunniga" och "inga skitutbildningar"? Menar du att utländska farmaceuter står högre i kompetens än svenska? Kan du posta några studier som styrker dina påståenden? Är det den svenska etniciteten eller den svenska utbildningen som begränsar svenska farmaceuters kunnighet/utbildning?

Banan som nämns i trådstarten har enligt sin linkedinprofil studerat vid "Pharmacy Institute syria", som har noll träffar på Google.
Varför måste det vara motsatsförhållanden?
Nej, jag har inga studier. Ja, folk tillåts fuska, men det betyder inte att alla fuskar. Det är rätt obildat att alltid fråga efter studier och vinkla frågor för att försöka pressa in svar som skall passa i sitt eget narrativ.

Jag jobbar med ett flertal, det får räcka.

Det finns inget motsatsförhållande mellan utbildningarna. Min kommentar gällde att folk tror att MÖ inte kan utbilda folk. Inte att svenska farmaceuter är obildade.

Svenskar vill inte utbilda sig till farmaceuter. Farmaceuter behövs. Räkna ut effekten och kom på en lösning själv.
Citera
2023-12-28, 18:32
Moderator
Strix m/94s avatar
PI -> I&I

Strix/Mod
Citera
2023-12-28, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Statliga Sveriges Radio hyllar projekt för utländska farmaceuter

https://sverigesradio.se/artikel/utlandska-farmaceuter-viktiga-for-apoteken--2
Nästan var tredje apotekare som fått svensk legitimation de senaste tre åren har en utbildning utanför EU.

”När man går in på apotek märker man att det är många utländska”, säger receptarien Banan Aldabiek

Sveriges radio intervjuar någon från "Projekt Senna" och säger att detta drivs av "bland annat" Sveriges Farmaceuter och Sveriges Apoteksförening, men SR "glömmer" berätta att Senna får bidrag för att tvinga in "nyanlända".

Vad säger ni om detta?

Är svenskar inkompetenta som farmaceuter? Varför i såfall?

Varför är utlänningar viktiga som farmaceuter för svenska apotek?

Gör Sveriges Radio ett bra granskande arbete, eller verkar de snarare okritiskt hylla Sveriges extrema invandringspolitik?

Kulturberikarna kvoteras in överallt, spelar ingen roll ifall de kan något eller inte, bara att hänvisa till dou vet va jag va vara utbild i hemlandet, walla halla.
Citera
2023-12-29, 00:01
Medlem
Citat:
Varför måste det vara motsatsförhållanden?

Nej, jag har inga studier. Ja, folk tillåts fuska, men det betyder inte att alla fuskar.

Jag jobbar med ett flertal, det får räcka.

Det finns inget motsatsförhållande mellan utbildningarna. Min kommentar gällde att folk tror att MÖ inte kan utbilda folk. Inte att svenska farmaceuter är obildade.

Svenskar vill inte utbilda sig till farmaceuter. Farmaceuter behövs. Räkna ut effekten och kom på en lösning själv.

Jag vill bara klargöra vad du påstår. Du kommer med ett påstående utan att styrka det med fakta. Det är alltså din personliga uppfattning du berättar om.

Citat:
Det är rätt obildat att alltid fråga efter studier och vinkla frågor för att försöka pressa in svar som skall passa i sitt eget narrativ.
Verkligen. Här basunerar statliga SVT ut budskapet från en intresseorganisation helt utan att redogöra för fakta. Högst beklämmande att statliga SVT med skattepengar försöker skönmåla Sveriges totalhaverarade invandringspolitik och opinionsbilda helt utan att styrka sina påståenden med faktaunderlag som går att granska.
Citera
2023-12-29, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Vem fan bryr sig om personalen på apoteket?

Apoteket besöker man för att hämta medicin och annat man fått för förskrivet, vem som hämtar grejjerna åt mig skiter jag i

Jag har varit med om att jag har varit tvungen att förklara för en utländsk farmaceut vad det faktiskt står i svensk läkemedelslagstiftning.
Citera
2023-12-30, 07:01
Moderator
Ancistruss avatar
Tycker vi borde kunna utbilda våra egna farmaceuter. Att ta dem från andra länder medför ju dessutom att de kommer sakna farmaceuter.

Men i övrigt har jag egentligen inga problem, åtminstone ifall de är väl utbildade och kan språket. Välutbildade människor har jag inga problem med om de vill flytta till Sverige. Det stora probemet med invandring är den stora massan som är väldigt lågutbildade, eller ibland t.o.m. rena analfabeter, som aldrig kommer in i arbete, eller bara med hjälp av stora bidrag. Och i synnerhet om de begår brott. Tror dock inte det i första hand är just farmaceuter som är ute och bråkar på stan och begår brott.

(Jo jag såg att de fått bidrag, vilket jag alltså är emot.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in