Jag har sett allt när det kommer till svensk krim. Nivån har gått ner i alla år med några få undantag och när jag skulle slå på denna så var inte förväntningarna speciellt höga.
Sofia Helin i ännu en roll som komplicerad kriminalkommisarie? Nja.
Till min stora förvåning så imponerar serien från start! Konversationerna, skådespeleriet och storyn är bra och genomtänkt. Lite nya ansikten. Sjyssta miljöer i Ystad med omnejd. Wallander-vibbar.
Min favorit i serien är Sofias(Iris som hon heter i serien) kollega Jens som spelas utav Håkan Bengtsson. Ingen Gunvald på något sätt - tvärtom.
Han spelar en lugn, trygg och proffesionell polis i sina bästa år.
Han spelar även polis i Jakten på en mördare som gick på SVT för några år sen.
Han är min nya favorit!
Visst, det är drama och tv men den enda saken jag tyckte var lite orealistisk var antal kriminaltekniker och hur avancerat fyndplatsen var avspärrad på så kort tid(med skolelever fortf. på plats). En petitess kanske i sammanhanget.
Jag har sett allt när det kommer till svensk krim. Nivån har gått ner i alla år med några få undantag och när jag skulle slå på denna så var inte förväntningarna speciellt höga.
Sofia Helin i ännu en roll som komplicerad kriminalkommisarie? Nja.
Till min stora förvåning så imponerar serien från start! Konversationerna, skådespeleriet och storyn är bra och genomtänkt. Lite nya ansikten. Sjyssta miljöer i Ystad med omnejd. Wallander-vibbar.
Min favorit i serien är Sofias(Iris som hon heter i serien) kollega Jens som spelas utav Håkan Bengtsson. Ingen Gunvald på något sätt - tvärtom.
Han spelar en lugn, trygg och proffesionell polis i sina bästa år.
Han spelar även polis i Jakten på en mördare som gick på SVT för några år sen.
Han är min nya favorit!
Visst, det är drama och tv men den enda saken jag tyckte var lite orealistisk var antal kriminaltekniker och hur avancerat fyndplatsen var avspärrad på så kort tid(med skolelever fortf. på plats). En petitess kanske i sammanhanget.
Nå, vad tycks?
Tja, tråkigt att det kostar pengar, annars så är både Sofia Helin och Hedda Stiernstedt två av mina favoriter... Så jag får väl vänta lite, men den som väntar på något gott.
Själva mordgåtorna lämnar mig tyvärr ganska oberörd och spänningsfaktorn är låg. Annars är det bra skådespeleri och foto. Tycker att Kajsa Ernst är klart bäst som bekväm pärmvändare. Mycket kaffe o bulle där.
Apdålig.
Överdriven skånska.
Fula och intetsägande dialoger.
Tråkigt polisfall.
Karaktärer som lika gärna kunde bli mördade själva utan att man skulle bry sig mer.
Sverige suger på att göra täta och spännande serier. Helt värdelösa.
Det är svårt att inte tänka på Saga Norén är man ser Sofia Helin i en krimserie som utspelar sig i södra Skåne, tyvärr!
Tycker allt att de kunde sett till att karaktären stått längre ifrån den i Bron, både vad det gäller personlighet och utseende.
Stör mig också otroligt mycket på Hedda Stiernstedt, som jag tycker är en rätt kass skådis. Hon känns för ung för att vara mamma till de barnen, och franskan de talar är bara ytterligare ett störningsmoment. Speciellt som det inte automatiskt textas när man kör utan textning, och man måste spola tillbaka och slå på texten för att förstå dialogen (valde tyska som andraspråk).
Efter 3 avsnitt känns serien överlag ganska meh, men jag kommer nog att se klart för att få reda på om tjommen som jobbar på PostNord är en MÖRRRRDARE eller ante.
Första avsnittet var inget vidare, trögt och ointressant. Fallet fångar inte ens uppmärksamhet, samspelet mellan karaktärerna är ljummet, karaktärerna också.
Kalla fall är inte prioriterat säger de, ok men när man hittar ett kranie tar man väldigt snart ett tandprov.
Och varför följer de enbart upp ett enda spår? För att grabben var den enda som försvann i området?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!