2024-01-06, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Det är skandal att polisen bara väljer att lägga ner förundersökningen. En av signalerna det sänder ut är att det helt enkelt lönar sig att begå brott och att man har stor möjlighet att komma undan. Desto fräckare man är desto enklare verkar det vara att komma undan.

Totalt lågvattenmärke från polisens sida.

Sällskapet som tog springnotan slipper betala:
https://www.expressen.se/nyheter/sve...slipper-betala

HELT OBEGRIPLIGT.

Samtidigt JAGAR MAN folk som skriver negativt om utlänningar på nätet och drar dom inför rätta och lägger ner resurser på "hets mot folkgrupp"

Eller ännu bättre, Jägaren som blev dömd för Vapenbrott efter att ha slaktat ett djur, hölstrat sin slaktkniv i jägarbrallorna, åkt och hämtat sin unge på Dagis och blir stoppad av polisen som bötfäller honom 35 papp.

Sveriges poliser behöver omorganiseras. Vi behöver stävja brottslighet som är systemhotande inte vad som är enkelt att lösa.
Citera
2024-01-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St..appvipan
Gissar att det polisen lagt ned ärendet då de anser att det är ett civilrättsligt ärende och inte straffrättsligt? Mest rimliga jag kunde komma på på rak arm.

Någon annan med en rimligare teori?

Kanske. Men jag tycker ändå såna här bedragare borde dra till sig intresset hos varje polisman, lite som blod för en vithaj. Hade jag varit snut hade jag jagat såna här bedragare tills skorna gick sönder och givetvis går det att klämma fast dom om de bemöda sig.

I USA hade man skickat ut en patrull och konfiskerat kamera tillbehör etc och sedan korsförhört anställda och på så vis klämt till dom.

De har dessutom erkänt handlingen så känns helt solklart enligt mig, men jag är ju ingen polis och inte heller juridisk sakkunnig
Citera
2024-01-06, 21:29
Medlem
lyktstolpes avatar
Hade varit intressant att höra hela historian då restaurangägare verkar vara likgiltig till beslutet och Polisen lägger ner. Vad är twisten.
Citera
2024-01-06, 21:30
Medlem
Citat:
Gissar att det polisen lagt ned ärendet då de anser att det är ett civilrättsligt ärende och inte straffrättsligt? Mest rimliga jag kunde komma på på rak arm.

Jag tror att du är rätt ute tyvärr. Man har gott om bevis för de faktiska omständigheterna, men ord står mot ord huruvida det fanns en överenskommelse om att betala på faktura eller inte. Det är inte polisen det är fel på, utan hur lagen är uppbyggd.
Citera
2024-01-06, 21:31
Medlem
Harry_s avatar
det är nog restaurang ägaren som inte säger hela sanningen
Citera
2024-01-06, 21:33
Medlem
St..appvipans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Kanske. Men jag tycker ändå såna här bedragare borde dra till sig intresset hos varje polisman, lite som blod för en vithaj. Hade jag varit snut hade jag jagat såna här bedragare tills skorna gick sönder och givetvis går det att klämma fast dom om de bemöda sig.

I USA hade man skickat ut en patrull och konfiskerat kamera tillbehör etc och sedan korsförhört anställda och på så vis klämt till dom.

De har dessutom erkänt handlingen så känns helt solklart enligt mig, men jag är ju ingen polis och inte heller juridisk sakkunnig

Yes, jag är helt enig. Detta är som att strunta i att rulla in en boll som ligger på mållinjen. Om det nu är ett tvistemål polis och åklagare vill få det till så har jag lite svårt att se varför. Det rör sig om grov stöld och begrägeri i mina ögon.
Citera
Helt jävla otroligt, hur fan kan de lägga ner ärendet när de vet vilka parasiterna är?
Citera
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:

Ja, har hört om likande fall. Något avtal om kostnad har väll inte gjorts (kotymt är ju att ta betalt efteråt). Rent juridiskt är det nog svårt att döma för något brott
Citera
2024-01-06, 21:34
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Förundersökningen läggs ner och sällskapet slipper betala. Vad fan?!

Förundersökningen gällande brottet bedrägeri läggs ner, ja. Men krogen kan ju driva ärendet vidare till inkasso, och vid behov kronofogden. Precis som vilken obetald hyresfaktura som helst, bara som ett exempel. Men det låter som att de inte tänker göra det, konstigt nog.
Och även om den misstänkte blivit fälld för bedrägeri så är det ju ingen garanti för att restaurangen skulle ha fått betalt!
Citera
2024-01-06, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Sverige är ett skämtland. Kriminellas paradis. Enda sättet att skydda sig är att göra det själv eller att ha kontakter.

Jag kan säga såhär.

I ett sånt här medialt intresserat fall hade ansvarig chef fått avgå. Det hade aldrig accepterat att man släpper en utredning såhär.

Men i Sverige händer inget när folk gör fel. Nu börjar man dock ändra så att vi straffar kriminella och belastande människor, men tjänstemannaansvar behövs också.
Citera
2024-01-06, 21:35
Medlem
Harry_s avatar
ännu värre när man läser

Han är tidigare dömd till fängelse för bland annat 87 bedrägerier mellan 2011 och 2017
Citera
2024-01-06, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Sverige ett nötskal. Vittne, underlag och begånget brott.

Men, krogen kan överklaga åklagarens beslut.

Det är nog ingen åklagare som lagt ner - det är nog vanliga poliser som är fu ledare vilket blivit vanligt numera - visar ju att när brottslingarna är sveriges adel hänger rättsväsendet inte med utan lägger sig platt på rygg.

Malmö ZiggeROM registret som fick på näbben - kan flatheten ha med detta att göra - man blir trots allt åtalad för tjyåkning på allmänna kommuniktionsmedel - hur man nu kan kalla dessa allmänna då de den allmänhet som inte betalar inte får åka

Nu skrattar alla zigenare i landet åt die dummen schweden - dumme gadjos o vet exakt hur de skall göra för att sniiika fest på krog - o berättar för sina stamfränder i andra länder som tävlar i skratt med dessa
Senast redigerad av SisterJones 2024-01-06 kl. 21:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in