Citat:
Ursprungligen postat av
Retsina
Känner en som jobbar i köket. Han berättade det för mig, ökänd klan.
Vidrigt beteende.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
Bara massa gissningar här.
EN som sa sig ha info.
Kände en i köket som sa att det var en ”klan”.
Det kan vara mycket, men ofta används det för att beteckna arabsläkter.
Jag gissar på:
1. Araber eller Somalier. Tror dock mest på araber.
2. Zigenare De drar ju också runt i klaner och skulle mycket väl kunna hitta på något sånt här.
Självklart skall samtliga, inklusive alla i deras släkt, utvisas för en sån här grej, men det lär ju inte hända.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kammadaj
Det där med att betala efter maten är faktiskt en gammal tradition som hänger kvar sedan ja hur många år som helst och är baserat på att man förr serverade notan hopvikt på ett fat och sedan lade man också lika diskret pengar under notan, där det faktiskt var rätt flexibelt med vad man betalade och mer var baserat på hur nöjd man kände sig, så egentligen är det ingen självklarhet att kunder ska betala efteråt, fastän det fortfarande är så på alla bättre ställen.
Råkade själv ut för en springnota när jag jobbade inom restaurang för massa år sedan, där det var några sportkillar som rusade ut koordinerat och på några sekunder, så hade de redan sprungit flera hundra meter nerför gatan. Efteråt fick alla med gympadojor och som såg kvicka ut i benen betala i förskott i typ ett halvår framåt. Allt handlar om att anpassa sig och man ska inte ha kunder som smiter från notan. Sådan kan gärna få gå till konkurrenterna istället.
Misstänker att det kommer bli mer och mer sånt här. Det har självklart inte enbart med invandringen att göra men den snabbar på förfallet ordentligt kan man ju ändå konstatera.
Nu föredrar jag personligen att gå på en pub och äta där än på en vanlig restaurang. Vanliga restauranger tilltalar mig inte nämnvärt, ofta för dyrt mot vad man får, risk för barnfamiljer osv. Pubarna brukar ofta ha bra käk till vettigt pris, det är sällan jag blir besviken på pubkäket i jämförelse med restaurangmat.
På kedja Bishop Arms så har det sen minst tio år tillbaka funnits små skyltar på borden och i baren där det står något i stil med:
"Enligt brittiskt pubtradition betalar man i baren i samband med beställning" Dels sant, och dels praktiskt. John Scott kör samma princip och även många andra pubar.
Tror det finns en viss tröghet för klassiska restauranger att införa detta betalningssystem, dels förväntar sig folk att få betala efteråt, dels för att man förväntar sig att beställa vid bordet - en rätt taget - man kanske inte vet vilken och om man vill ha efterrätt, man vet inte hur mycket öl o vin man vill dricka. Då blir det ju flera transaktioner om man nu betalar löpande. Men å andra sidan så funkar det ju på pubarna - men det är ju en liten annan sak.
Tror det kommer komma, men ingen vill vara först med införandet.