2024-07-27, 10:42
Kompisen berättade att han blivit tillsammans med en Chilenare förut. Hans farsas reaktion blev aningen bestört/högljudd när han svarade "HAR DU BLIVIT TILLSAMAS MED EN ZIGENARE!"
Citera
2024-07-27, 10:58
Medlem
Proras avatar
Sensmoralen i det hela är två:

Dels att det är sorgligt att folkgruppen zigenare beter sig som de gör: parasiterar på sin omgivning, inte bidrar med någonting, stjäl och svinar ner helt utan något samvete.

Dels att traditionell media ser genom fingrarna. Ständigt dessa snyfthistorier om diskriminering, men när de hamnar i dåligt dager yppas inte ett ord om att de är zigenare.

Ta Soraya Post, tidigare representant i EU-parlamentet för FI (hur skötte hon det jobbet förresten?). Hon fuskade till sig tillstånd att driva kiosk i Slottsskogen i Göteborg. Det var tänkt att kiosken skulle drivas av någon med lätt funktionshinder, psykisk eller fysiskt, men det tillståndet kapade Post åt sig och lejde sedan ut i andra hand. Hennes dotter satt i fängelse för åldringsrån, hennes man och son satt i fängelse för misshandel av man som påpekade att de inte kunde parkera på handikapplats på Landvetter flygplats.
Citera
2024-07-27, 11:05
Medlem
Sinraths avatar
Måste kostat enorma summor pengar för samhället att utreda detta för att sen komma med en dom 7 månader senare för ynka två års fängelse. Pengarna dom "stal" för krogen kommer aldrig återbetalas heller. Är det bara för det hela blev så pass uppmärksammat eller tar många liknande brott med smitning samma tidslängd att komma till en dom?
Citera
2024-07-27, 11:16
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Måste kostat enorma summor pengar för samhället att utreda detta för att sen komma med en dom 7 månader senare för ynka två års fängelse. Pengarna dom "stal" för krogen kommer aldrig återbetalas heller. Är det bara för det hela blev så pass uppmärksammat eller tar många liknande brott med smitning samma tidslängd att komma till en dom?
Två års fängelse är ju ganska saftigt ändå. Att det tog tid var ju för att en hel rad andra bedrägerier rullades upp.

Detta fall lades ju först ner men fick därefter stor uppmärksamhet i media och då tog det hus i helvete. Åklageriet vaknade och förundersökningen återupptogs och härvan nystades upp.

Frågan är hur stort mörkertalet är? Dvs hur många såna här brott som har lagts ner av polisen, eller inte ens anmäls?
Citera
2024-07-27, 11:22
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Två års fängelse är ju ganska saftigt ändå. Att det tog tid var ju för att en hel rad andra bedrägerier rullades upp.

Detta fall lades ju först ner men fick därefter stor uppmärksamhet i media och då tog det hus i helvete. Åklageriet vaknade och förundersökningen återupptogs och härvan nystades upp.

Frågan är hur stort mörkertalet är? Dvs hur många såna här brott som har lagts ner av polisen, eller inte ens anmäls?

Så klart massor i mörkertalet. Polisen utreder nog inte en 500 kronors smitning lika väl som detta. Hade man lagt ner tiden att kolla kameror dit GM sprang och systematiskt sökt vittnen hade ju kostnaden blivit astronomisk i jämförelse med brottets grovhet. Så "borde" det inte vara men jag undrar om det hade varit värt det.
Citera
2024-07-27, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice9mm.
Förstår ej:
Hävdes dvs återlämnas beslagtagna möbler?

Skadestånd: Inget företag kommer få en spänn men ziggisarna får regelbundna besök av kronofogden?

Som handlare måste det kännas hopplöst att stå med en skuldsedel utfärdat på en rom som aldrig vill betala. Kronofogden är väl tandlös när det finns barn med i bilden?

Läget är väl oförändrat förutom att jag måste betala för fängelse-hotellet också?

När tar handlarna lite hjälp av bandidos eller hells? Blir lite mer valuta för pengarna är ett menlöst hembesök av kronkalle…
Citera
2024-07-27, 13:06
Medlem
Citat:
Som handlare måste det kännas hopplöst att stå med en skuldsedel utfärdat på en rom som aldrig vill betala. Kronofogden är väl tandlös när det finns barn med i bilden?

Läget är väl oförändrat förutom att jag måste betala för fängelse-hotellet också?

När tar handlarna lite hjälp av bandidos eller hells? Blir lite mer valuta för pengarna är ett menlöst hembesök av kronkalle…

Av insides källa vet jag att ingen av de båda klubbarna ger sig på zigenare! Det kostar mer än det smakar.

Ziggisarna är oberörbara.

Bara tanken på att "bjuda" in ett trettiotal vänner på krogen med öppen bar utan att ha för avsikt att någonsin betala kan bara detta folk göra. Flotta Vicke bjöd på bästa champagnen till hövdingen!

Och lön från Malmö stad har några. Man tar sig för pannan!
Citera
2024-07-27, 13:19
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Förstår ej:
Hävdes dvs återlämnas beslagtagna möbler?

Skadestånd: Inget företag kommer få en spänn men ziggisarna får regelbundna besök av kronofogden?

Möbler etc tas i beslag av polis men slängs troligen sedan. Tror du affärerna vill ta emot och sälja vidare möbler som Ziggisarna begagnat?
Citera
2024-07-27, 13:21
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
En fördom är en ogrundad uppfattning. Här i tråden ser vi återigen ett fall där romer som grupp ägnat sig åt grova bedrägerier, och personerna som förekommer i förundersökningen är extremt överrepresenterade i brott. Det finns mängder av liknande fall.

Om romer som grupp vill slippa påståenden om fördomar, är det bästa de kan göra att be om att få en djupgående utredning som går att granska. I en sådan utredning behöver man studera brottslighet, bidragsberoende och antal personer som på pappret är i arbete, men som arbetar på skattefinansierade jobb inom sådant som har med romsk kultur eller integration eller antidiskriminering på att göra. Eller för den delen en djupgående granskning av bakgrunden till vad som faktiskt hänt i alla DO-anmälningar de ligger bakom. Och publicera både rådata och resultatet av undersökningen, så det faktiskt går att granska för tredje part.

Jag tror dock få romer är intresserade av en sådan granskning, då det skulle bevisa att de påstådda fördomarna inte alls är fördomar. Vänstern är genuint ointresserade av att granska samhällsproblem.

Det är uppenbart att romer är överrepresenterade i denna typ av brottslighet, och det vet säkerligen JeffDavis om. Vill man på allvar hjälpa romer ur brottsligheten, är det en björntjänst att låta dem fortsätta med brottslighet, bidragsberoende och påstådd diskriminering. Varför vänsterliberaler vill ha romer i ett utanförskap år efter år är för mig oklart.

Jag välkomnar en sådan utredning.
Citera
2024-07-27, 13:26
Medlem
DARYLs avatar
Citat:

OM jag minns rätt ur FUP så hade han Oredsson flera miljoner hos kronkalle redan, så några pengar kommer nog ingen att få. Skadestånden är solidariska på fem(?) av dem, så man kan ju trösta sig med att ingen av dem kan få en normal ekonomi förrän skulderna är betalda.

Har kompisar som blivit blåsta av privatpersoner som har fått rätt mot dem via kronofogden och som varje år förnyar dessa krav och sover gott om natten att svinen aldrig kan få ett lån, mobilabb, hyreslägenhet etc etc förrän dom betalat skulden, inkl alla avgifter plus ränta.

Var man kan göra sitt för att göra livet surt för ziggisar. Ge inte tiggare pengar, gör aldrig affärer med dem, ge dem sämsta tänkbara service, anmäl allt till snuten och tänk på att du har rätt att göra envarsingripanden och skydda din egendom (tänker nu på bonden som sprejade ner romernas husvagnar med gödselspridaren).
Citera
2024-07-27, 13:31
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Vad som är intressant att det fortfarande finns gammel-pk typer som du kvar i cirkulation.
Spelar ingen roll hur många bevisen blir för att vissa grupper som tex zigenare är extremt överrepresenterade i brottslighet, pk-åsikterna ändras inte.
Det finns en anledning till att zigenare får ta mer skit än andra och den är att det knappt finns en enda hederlig zigenare i det här landet.
Kom gärna med exempel på zigenare som har normala vita jobb, betalar skatt och som inte håller på med något kriminellt överhuvudtaget.

Så vitt jag förstår finns det ingen statistik över alla romer i Sverige och deras inblandning i brottslig verksamhet. Men om du sitter på sån statistik får du gärna visa upp den.
Citera
2024-07-27, 13:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Den är blind i förnekelse som inte fattar att just zigenare är annorlunda mot alla andra folkgrupper i Europa, med det enkla beviset att enbart zigenare är runt om i hela Europa och tigger pengar. Alla andra folkslag har resning stolthet och principer och söker jobb, de tigger inte.

Det ironiska är att zigenare anser sig vara en extra stolt kultur. Som tigger. Den har lika stor förnekelse som zigenar-kramarna.

Jag ställer mig tveksam till att alla tiggare i Europa skulle vara just romer. Jag stöter ofta på tiggare i kollektivtrafiken som jag uppfattar som etniskt svenska och inte hemmahörande inom romsk kultur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in