2024-06-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illegal-Advisor
Ja, Arvsfonden, MUCF, kommun, Postkodlotteriet m.fl har varit otroligt naiva i sitt bidragsgivande. Framförallt till Romska ungdomsförbundet(RUF) men även deras andra föreningar som storsvindlaren Erland Kaldaras Nikolizsson styr över med hjälp av övriga familjemedlemmar.
Men efter mycket om och men har det i alla fall börjat slå tillbaka lite, MUCF kräver tillbaka strax över 8 miljoner https://www.mucf.se/om-oss/aktuellt/...band-med-mucfs
Tack för länken! Mycket intressant Inte många medier som tar upp det utan det tystas effektivt. Intressanta ”projekt”
Romska hälsoambassadörer, covid 19 info, Stöd till Ukrainska flyktingar 😀, Romska röster och Sisters in arms

Verkar vara en guldgruva att vara rom ska nog bege mig till centret för att ta dem av lite stöd!
Citera
2024-06-18, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Zigenare saknar någon som helst utbildning och samtidigt är de besatta av dyra lyxbilar, guldsmycken, dyra dyra kläder -de älskar Versace, exklusiva klockor och lyxiga möbler helst Versace som är zigenarnas favorit.

Deras möjligheter att med ett vanligt arbete uppnå alla de här sakerna obefintlig när de dessutom har kulturella begränsningar vad gäller enkla yrken där man inte behöver utbildning tex. städare.

De zigenska män kan inte arbeta som städare eftersom det skulle skada deras självkänsla som män då det är kvinnogöra.
Då kanske ni tänker att de zigenska kvinnor kunde städa?,
Tyvärr så kan de inte det på grund av deras fobi för främmande kroppsvätskor. Det handlar om blod, svett, urin/bajs och saliv. De har speciella regler vad gäller tvätt även inom den egna familjen.
Man skiljer på de kläder som finns under midjan och de ovanför och dessa får ej blandas.
Man får inte blanda mäns och kvinnors underkläder i samma maskin. Barnens kläder för sig.

Det är därför det brukar bli bråk i tvättstugan där det bor zigenare eftersom tvättiden räcker inte till när man ska följa ovanstående regler.

Det är inte ovanligt att yngre zigenare när de är bajsnödiga går ut i trapphuset och lägger en bajskorv där. Man kan tycka att det är underligt när det finns toalett i lägenheten men om toaletten syns från vardagsrummet där andra zigenare sitter då skäms man att öppna dörren till toaletten för då skulle de veta att man vill göra något äckligt där.

PS

Många zigenare får förtidspension i tjugoårsåldern på grund av alkoholmissbruk, narkotikamissbruk och tablettmissbruk.
Är detta sant
Låter som de alla behöver behandling hos psykolog för denna fobi
Hur fasen klarar de vardagen
Citera
2024-06-18, 19:38
Medlem
Man måste fixa gränsdragningen mellan kronofogden/tingsrätt (inte betala faktura) och polisen (bedrägeri där man systematiskt utnyttjar faktura förfarandet och aldrig tänkt betala).

Polisen har gjort fel som vägrat ta i faktura skojare och lämnat naiva företagare i sticket!

Dom har ju rensat hyllorna på småbutiker och säkerligen sålt av grejorna på blocket.

Modus:
- starta en ideell förening som är ”ren”
- byt namn till svenskklingande för och efternamn t.ex Rebecca Johansson (heter egentligen Taikon i efternamn men detta använder hon inte men kommer fram på Swish).
- gå till alla upptänkliga företag och be om att få köpa på faktura. 2/3 kommer neka och 90% kommer dra öronen åt sig när de väl dyker upp. Men kvarvarande blir grundlurade.
Citera
2024-06-18, 19:44
Medlem
Någon som har fuben. Hade den innan på en annan dator
Citera
2024-06-18, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolfdemos
Någon som har fuben. Hade den innan på en annan dator
Testa att titta på trådstarten.

Här en länk dit om du inte hittar själv: (FB) Stort sällskap tog springnota på restaurang Atmosfär i Malmö (2023-12-25)
Citera
2024-06-18, 19:54
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice9mm.
Man måste fixa gränsdragningen mellan kronofogden/tingsrätt (inte betala faktura) och polisen (bedrägeri där man systematiskt utnyttjar faktura förfarandet och aldrig tänkt betala).

Polisen har gjort fel som vägrat ta i faktura skojare och lämnat naiva företagare i sticket!

Dom har ju rensat hyllorna på småbutiker och säkerligen sålt av grejorna på blocket.

Modus:
- starta en ideell förening som är ”ren”
- byt namn till svenskklingande för och efternamn t.ex Rebecca Johansson (heter egentligen Taikon i efternamn men detta använder hon inte men kommer fram på Swish).
- gå till alla upptänkliga företag och be om att få köpa på faktura. 2/3 kommer neka och 90% kommer dra öronen åt sig när de väl dyker upp. Men kvarvarande blir grundlurade.

Ja vi får hoppas att det dras någon lärdom av det här fallet även om jag inte är optimist.

Det mest skrämmande med hela den här affären är att trots vidden av bedrägerierna var det tydligen bara en hårsmån från att läggas ner helt. Sverige har blivit en lekplats för samvetslösa psykopater.
Citera
2024-06-18, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Atmosfär är ett jäkla luffarställe, en av mina värsta resturangupplevelser. Fick de samma service och mat som jag fick är det inte konstigt att de drar utan att betala. Värre skitstället får man leta efter. Eloge till dem som drog.

Du är säkert en av Malmös luffare som går ut i ett sällskap på 8 personer och beställer en kaffe och checkar in på sociala medier för att få status. Kan tänka mig att det är det som gjort att ni fått dålig service.
Citera
2024-06-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Av det jag läst så hävdar de att de fått ok på att betala på faktura med kredit. Dessutom fick de uppenbart en sådan faktura.

Och då det inte är olagligt att inte betala en faktura, så kanske det kan bli vissa problem med att få det till bedrägeri.

Du verkar tro att jag på något sätt är på ätarnas sida, och att jag anser att det är okej att ta springnota. Så är det absolut inte. Jag tror heller inte på att de någonsin tänkt att betala.

Ni verkar ha missat hela grejen. De bokade bord och de drog innan notan kom. I efterhand sa ägaren att han inte tänker göra en anmälan om de betalar den fakturan som han skickade i efterhand - han gav de alltså en chans att göra rätt för sig. I efterhand.

Brottet är alltså att de bokade bord och stack innan de betalade. Faktura-diskussionen är deras argument för att slippa stöld. Comprende, papi?
Citera
2024-06-18, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freethenipples
Ni verkar ha missat hela grejen. De bokade bord och de drog innan notan kom. I efterhand sa ägaren att han inte tänker göra en anmälan om de betalar den fakturan som han skickade i efterhand - han gav de alltså en chans att göra rätt för sig. I efterhand.

Brottet är alltså att de bokade bord och stack innan de betalade. Faktura-diskussionen är deras argument för att slippa stöld. Comprende, papi?
Nu har jag som sagt inte läst allt, men jag tolkade det som att de berättade för personalen att de i samband med bordsbokningen kommit överens med ägaren att notan skulle faktureras/ges på kredit.

Och här menar jag att ord står mot ord.

Uppenbart skickade även restaurangen en faktura med en kredittid på en dag, som inte betalades i tid.

Men det är inget brott att inte betala en faktura. Så nu ska rätten komma fram till att det handlade om ett bedrägeri.
Citera
2024-06-18, 22:35
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Nu har jag som sagt inte läst allt, men jag tolkade det som att de berättade för personalen att de i samband med bordsbokningen kommit överens med ägaren att notan skulle faktureras/ges på kredit.

Och här menar jag att ord står mot ord.

Uppenbart skickade även restaurangen en faktura med en kredittid på en dag, som inte betalades i tid.

Men det är inget brott att inte betala en faktura. Så nu ska rätten komma fram till att det handlade om ett bedrägeri.

Vilket rätten bör komma fram till utan större problem. Det går att leda i bevis att betalningsvilja helt saknades.
Citera
2024-06-18, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Vilket rätten bör komma fram till utan större problem. Det går att leda i bevis att betalningsvilja helt saknades.
Jo, kanske.

Men det är lite kul att av det jag läste, där påpekar de hela tiden att de hade för avsikt att betala. Väldigt tydligt. Det kanske kan rädda dem från i alla fall något?

(med tanke på att vissa i tråden verkar tro att jag tror att de haft tanken att betala - det tror jag alltså inte - jag fattar väl för fan att de tänkt blåsa krogen)
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-18 kl. 22:44.
Citera
2024-06-18, 23:53
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Jo, kanske.

Men det är lite kul att av det jag läste, där påpekar de hela tiden att de hade för avsikt att betala. Väldigt tydligt. Det kanske kan rädda dem från i alla fall något?

(med tanke på att vissa i tråden verkar tro att jag tror att de haft tanken att betala - det tror jag alltså inte - jag fattar väl för fan att de tänkt blåsa krogen)

Ja, förhören är inte utan (tragi)komiska inslag.
Medlemmarna skulle skramla ihop pengarna mellan sig och betala. Efter att dom skaffat sig jobb och inkomst.
Och 4 designerstolar inköpta för 150 000 kr var till behövande familjer, och hur det kom sig att dom stod hemma hos någon i "föreningsstyrelsen" visste ingen riktigt.

Osv, osv. Inte en chans i helvete att dom kommer undan det här. Men det höll fanimej länge. Obegripligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in