• 1
  • 2
2023-12-25, 19:00
Medlem
Upplyftens avatar
Vi kan ta år 2023. Funderade på det. Och det har funnits ca 10 tillfällen då det kunnat blitt riktigt illa.
Då Göteborg är under total ombyggnad så delas många gångstråk med cykeltrafik och många och långa avsnitt i centrala stan är bitvis under sommarsäsongen smockfull med all slags trafik (förutom bilar)

Som sagt en ca. 10 gånger har det varit nära att man kört omkull ett hela sällskap med vimsiga turister eller tvingas panikväja för en smartphone-Zombie som inte verkar uppskatta livet, kliver rakt ut på cykelbanan utan en enda tanke, för att inte tala om småbarn som vinglar över hela cykelbanan, hyrscootrar som bränner rakt igenom en klunga cyklister med mottrafik ...osv osv

Vad har ni haft för upplevelse cykelåret 2023 ? Om en tänker att jag själv skulle kunnat sett till att en hel del människor hamnade på sjukhuset med brutna ben och sånt, hur har ni klarat det i år ?Mitt största bekymmer är smartphone Zombies som lufsar fram med något spännande i luren, och bestämmer sig för att kliva rätt ut framför min cykel. Sluta med det.
Senast redigerad av Upplyften 2023-12-25 kl. 19:32.
Citera
2023-12-25, 19:23
Medlem
pn222jws avatar
Stockholm - andra cyklister som cyklar bredvid varandra och snackar på en (dubbelriktad) bana är det närmsta jag varit risker.
Citera
2023-12-25, 19:29
Medlem
olasvenssons avatar
Ja det händer. Speciellt vid gavelkrön.
Citera
2023-12-25, 19:40
Medlem
säkert vart nära klippa ett 50 tal i år. Tror de iaf är 6 st jag stöt in i eller slagit telefoner ur händerna på dom.

Folk är såna jävla zombies och jag kör el cykel med stort batteri. vikten på den och sen en persom väger 100 kg är en ordentlig kraft att stoppa när den kommer farande.
Citera
2023-12-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vi kan ta år 2023. Funderade på det. Och det har funnits ca 10 tillfällen då det kunnat blitt riktigt illa.
Då Göteborg är under total ombyggnad så delas många gångstråk med cykeltrafik och många och långa avsnitt i centrala stan är bitvis under sommarsäsongen smockfull med all slags trafik (förutom bilar)

Som sagt en ca. 10 gånger har det varit nära att man kört omkull ett hela sällskap med vimsiga turister eller tvingas panikväja för en smartphone-Zombie som inte verkar uppskatta livet, kliver rakt ut på cykelbanan utan en enda tanke, för att inte tala om småbarn som vinglar över hela cykelbanan, hyrscootrar som bränner rakt igenom en klunga cyklister med mottrafik ...osv osv

Vad har ni haft för upplevelse cykelåret 2023 ? Om en tänker att jag själv skulle kunnat sett till att en hel del människor hamnade på sjukhuset med brutna ben och sånt, hur har ni klarat det i år ?Mitt största bekymmer är smartphone Zombies som lufsar fram med något spännande i luren, och bestämmer sig för att kliva rätt ut framför min cykel. Sluta med det.
Vill ogärna framstå som en besserwisser men - för ordningens skull tar jag upp det - Det är väl förbjudet att cykla in i människor?
Citera
2023-12-25, 19:45
Medlem
Hade du resonerat lika lättvindigt om det var en lastbil du framförde?
Man anpassar hastigheten efter rådande förhållanden och riskerar inte att utsätta andra för olyckor. Cyklister ska alltid cykla extremt nära istället för att hålla avstånd - håll avstånd för helvete så behöver du inte köra på de som tar ett steg åt sidan 😠
Citera
2023-12-25, 19:49
Bannlyst
Kylar inte så jag anser att cykel är till för barn!

Vidare ska man inte cykla inne i storstäder, om man gillar att vara vid liv och ha hela ben!

Sett så jäkla mycket olyckor med idiotiska cyklister som skiter i rödljus, cyklar om på idiotiska sätt osv

Cykel är för barn i förorter och på landsbygd
Citera
2023-12-25, 19:54
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Aldrig .. För man cyklar där det är cykelbana .

De som cyklar bland gågatorna är idioter eller svartskallar .

Oh sweet innocent child. Som om alla fotgängare vet skillnad mellan gång och cykelväg.

On topic: i Malmö: skulle jag säga ungefär varje gång man passerar cykelrondellen vid Rörsjöparken/Kungsparken. Alltid folk som med blicken åt precis helt fel håll stiger rakt ut i vägen.
Citera
2023-12-25, 20:02
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Vill ogärna framstå som en besserwisser men - för ordningens skull tar jag upp det - Det är väl förbjudet att cykla in i människor?

Vilken härlig slutledningsförmåga.

Hur har du läst min trådstart,undrar man ju ?
Citera
2023-12-25, 20:04
Medlem
Citat:
Vilken härlig slutledningsförmåga.

Hur har du läst min trådstart,undrar man ju ?
Jag har läst den igen nu. Jag antar att "cykelbana" är nyckelordet. Om en cyklist cyklar in i människor som befinner sig på cykelbanan - Vem är ansvarig?
Citera
2023-12-25, 20:10
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Jag har läst den igen nu. Jag antar att "cykelbana" är nyckelordet. Om en cyklist cyklar in i människor som befinner sig på cykelbanan - Vem är ansvarig?

Skulle tro att det är starkt förknippat med omständigheterna. Gångtrafik har inget på cykelvägar att göra. Händer olyckan på cykelvägen så är det ju inte cyklistens fel, speciellt då någon bara kliver in på en cykelbana rakt framför en cykel i god fart .
En god indikator att cyklisten är är vållande till olyckan
Citera
2023-12-25, 20:11
Medlem
Citat:
Skulle tro att det är starkt förknippat med omständigheterna. Gångtrafik har inget på cykelvägar att göra. Händer olyckan på cykelvägen så är det ju inte cyklistens fel, speciellt då någon bara kliver in på en cykelbana rakt framför en cykel i god fart .
Tack för klargörande information! Då kommer din trådstart i nytt sken för mig! Kul att lära sig något. Aldrig fel att fråga. Det finns inga dumma frågor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in