• 1
  • 2
2023-12-25, 15:24
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Polisen har spärrat av ett område kring Amiralitetsparken i Karlskrona efter ett misstänkt sexualbrott.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/bl...rken-avsparrad

Vad har vi med för gottegris att göra här då?
Citera
2023-12-25, 15:29
Medlem
halaltarzans avatar
BLT.....

Citat:
Strax efter 12-tiden under måndagen spärrade polisen av ett stort området bakom Amiralitetsklockstapeln ner till marinbasen i Karlskrona, på grund av ett misstänkt sexualbrott. På platsen är en polisbuss samt en polisbil med en hundpatrull. Polisens tekniker är på väg till den misstänkta brottsplatsen.
Senast redigerad av halaltarzan 2023-12-25 kl. 15:38.
Citera
2023-12-26, 11:41
Medlem
halaltarzans avatar
Från Af.....

Citat:
Brottsoffret är en kvinna i 30-årsåldern och gärningsmannen är för henne okänd.

– Man har inte bestämt träff, man är helt okända för varandra, säger Sara Andersson, presstalesperson på polisregion Syd.

Citat:
Det finns inget signalement på gärningsmannen i nuläget.

Det hände alltså någon gång runt midnatt. Är det vanligt att folk rör sig där i parken om nätterna?
Citera
2023-12-26, 16:56
Medlem
Våldtäkt i Karlskrona natten till juldagen (2023-12-25)

En kvinna i 30-årsåldern ska ha blivit våldtagen av en okänd gärningsman i Karlskrona. Polisen ska ha spärrat av ett stort område kring Amiralitetsparken i Karlskrona under måndagen.

"– De har inte bestämt träff och den misstänkte var inte känd av målsägande, säger polisens presstalesperson.

– Kvinnan behövde inte akut sjukvård, säger polisens presstalesperson."

https://www.blt.se/karlskrona/missta...der-julnatten/
Citera
2023-12-26, 17:05
Medlem
Hegamons avatar
Julafton det är stängt på majoriteten av alla butiker i Karlskrona. Flertalet stänger tidigt, så det är öde centralt på kvällen på Julafton. Det finns en liten bar eller pub på Ronnebygatan som varit öppen sent på julafton, där kanske ett 30-tal personer vistats. Amiralitetsparken är i stort ett område där folk rastar sina hundar och där en och annan anställd går upp eller ner mot Örlogshamnen (Försvarsmakten). Generellt är det en tom plats, särskilt på natten till juldagen. Vid midnatt skulle det skett.

Den här saken förstår jag mig inte på:
Citat:
Det finns inget signalement på gärningsmannen i nuläget.
källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1199965
Senast redigerad av Hegamon 2023-12-26 kl. 17:11.
Citera
2023-12-26, 17:16
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Ja, nu får jag lov till att vara "fördomsfull" i förväg.

1. Det sker på öppet område nattetid.

2. Det är inget känt förhållande mellan BO och GM.

3. Tidningar och polis vill inte uttala sig om GM:s identitet.

Jaaa, vad för slutsatser ska man dra av detta?

Det har varit i ropet att rapportera in falska våldtäktsanmälningar, antingen för att få ut pengar på försäkringen, eller att få någon slags uppmärksamhet. Att det skulle röra sig om en överfallsvåldtäkt som Hagamannen, eller av utländsk etnicitet jag tycker det verkar så osannolikt. Våldtäktsoffret borde kunna uttala sig om hur mannen såg ut. Ålder, kroppkonstruktion, utseende. Ofta när folk utsätts för trauman stärks personens minne.

Området runt Amiralitetsparken och hela Karlskronas centrum har inte mycket personer av utländsk härkomst boende där. Personer av utländsk härkomst finns generellt i andra delar av staden. Det är synnerligen tomt just i Amiralitetsparken nattetid. Även gator och trottoarer runt Amiralitetsparken är nattetid påfallande bil och folktomma.

Det har förekommit en uppmärksammad överfallsvåldtäkt i Karlskrona, där två av varandra oberoende gm våldtog en kvinna. Det var i området Kungsmarken, vilket är långt från Amiralitetsparken där det bor mycket folk av annan etnicitet än svensk. Men det är 19 år sedan den händelsen ägde rum.
Senast redigerad av Hegamon 2023-12-26 kl. 17:25.
Citera
2023-12-26, 17:56
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Är det inte jävligt jobbigt att våldta i extrem kyla?

Kan en våldtäkt i flera minusgrader tyda på att det rör sig om ett våldtäktsproffs?

Vädret är flera plusgrader, på natten till juldagen har det varit möjligen 1-3 plusgrader. Fråga Hagamannen, han våldtog i kylan, jag vet ej hur det går till. Exempelvis Stockholm city har haft flera överfallsvåldtäkter nattetid när kvinnor går hem från krogen. Det sker 50% flera överfallsvåldtäkter sommartid än övriga året. Ovanligt brott, då flertalet våldtäkter sker inom hemmet, där förövarna hetsar varandra att våldta.

Skulle kvinnan blivit indragen i bergsskrevan där järnvägstunneln går och våldtagen där? Försvarsmakten har sina vakter som sitter 100 meter därifrån, tveksamt om dessa vakterna ser vad som händer vid järnvägstunneln, jag tror inte det:
https://www.bildtagg.se/bild/0f83vqbt1uwbf2flea8qbsiy

Mycket märkligt eftersom området är sådant att det är tomt som i en öken nattetid. Varför gick kvinnan ner där? Det är bara Försvarsmakten som har sitt område där i stort.
Senast redigerad av Hegamon 2023-12-26 kl. 18:52.
Citera
2023-12-26, 19:37
Moderator
Chantres avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2023-12-26, 19:55
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Det hände alltså någon gång runt midnatt. Är det vanligt att folk rör sig där i parken om nätterna?

Det är verkligen inte vanligt folk rör sig där om nätterna. Jag vet ej om det är i parken eller om kvinnan anses ha släpats in på spårområdet som går i tunneln, det är klippor runt om spåret. För att bli indragen på spårområdet och våldtagen där, då måste kvinnan rört sig vid nedre delen av parken, precis mitt emot Marinbasen. Orsaken till att gå där skulle möjligen vara att kvinnan ville ta sig hem till sitt bostadsområde. Men det är inte logiskt att röra sig där nattetid, eftersom området ligger avskilt och med Marinbasen som granne. Vanligaste orsaken till att folk är där vintertid är att rasta sina hundar, vilket jag tvivlar på hon gjort efter midnatt.

Nu är jag inte alls säker på vart i parken en sådan våldtäkt skulle ägt rum iofs. Det är inte vanligt alls att någon är där nattetid. Det är nog bäst först säkerställa vart i parken våldtäkten skulle ägt rum.
Senast redigerad av Hegamon 2023-12-26 kl. 19:59.
Citera
2023-12-26, 20:01
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det är verkligen inte vanligt folk rör sig där om nätterna. Jag vet ej om det är i parken eller om kvinnan anses ha släpats in på spårområdet som går i tunneln, det är klippor runt om spåret. För att bli indragen på spårområdet och våldtagen där, då måste kvinnan rört sig vid nedre delen av parken, precis mitt emot Marinbasen. Orsaken till att gå där skulle möjligen vara att kvinnan ville ta sig hem till sitt bostadsområde. Men det är inte logiskt att röra sig där nattetid, eftersom området ligger avskilt och med Marinbasen som granne. Vanligaste orsaken till att folk är där vintertid är att rasta sina hundar, vilket jag tvivlar på hon gjort efter midnatt.

Nu är jag inte alls säker på vart i parken en sådan våldtäkt skulle ägt rum iofs. Det är inte vanligt alls att någon är där nattetid. Det är nog bäst först säkerställa vart i parken våldtäkten skulle ägt rum.

I #1 så finns det en bild i svt-länken som visar avspärrningen. Har du sett den?
Citera
2023-12-26, 20:08
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
I #1 så finns det en bild i svt-länken som visar avspärrningen. Har du sett den?

Det är där jag trodde, inne på spårområdet. För att ta sig in där måste man gå in 50 meter bakom avspärrningen (polisbandet som ligger på grusvägen, som är ett spårområde). Alternativet kasta kvinnan över det svarta metallräcket som ses i bild till vänster och höger. Kvinnan måste sedan tvingas gå till området där tunneln i berget är under den gula byggnaden.

Skulle våldtäktsmannen tagit tag i kragen på kvinnan och lett henne dit som en fånge och sedan våldtagit denne? Eftersom där inne på det området är det ingen sansad individ som befinner sig efter tolvslaget, inte annars heller. Örlogshamnens vakter har ständig bevakning över det området, men som sagt, sitter dessa och sover eller inte är uppmärksamma, så ser vakterna inte vad som händer där eftersom det även är svårt se i mörkret. Om detta nu ens har hänt... Alldeles för många som rapporterar om våldtäkter som inte hänt.
Senast redigerad av Hegamon 2023-12-26 kl. 20:10.
Citera
2023-12-26, 20:11
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det är där jag trodde, inne på spårområdet. För att ta sig in där måste man gå in 50 meter bakom avspärrningen (polisbandet som ligger på grusvägen, som är ett spårområde). Alternativet kasta kvinnan över det svarta metallräcket som ses i bild till vänster och höger. Kvinnan måste sedan tvingas gå till området där tunneln i berget är under den gula byggnaden.

Skulle våldtäktsmannen tagit tag i kragen på kvinnan och lett henne dit som en fånge och sedan våldtagit denne? Eftersom där inne på det området är det ingen sansad individ som befinner sig efter tolvslaget, inte annars heller. Örlogshamnens vakter har ständig bevakning över det området, men som sagt, sitter dessa och sover eller inte är uppmärksamma, så ser vakterna inte vad som händer där i mörkret. Om detta nu ens har hänt...
Sluta nu med tönterierna. Det är inte direkt vanligt att kvinnor hittar på en överfallsvåldtäkt men det förstår du väl inte.

Å andra sidan verkar du vara en av dom som fortfarande inte förstår varför de inte går ut med signalement. Anmärkningsvärt att man erkänner sådant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in