• 1
  • 2
2023-12-25, 14:50
Medlem
Hej alla!

Jag är en 34 årig man, som för ca sex veckor sen åkte på en hjärtsäcksinflammation. Tänkte bara kolla om någon har erfarenhet av tillståndet, hur lång tid det tog för att läka? Hur yttrade tillståndet sig etc.

Mitt vårdförlopp har sett ut som följande:

Allt började med att jag fick symmetriska ledsmärtor i fingrarna efter träning, tänkte att det bara va någon form av överansträngning och att smärtorna skulle avta efter lite vila. Fyra dagar senare får jag ont i halsen och en fruktansvärd feber. Är sjuk i drygt två veckor med konstant smärta i fingerlederna. Börjar känna mig bättre och uppsöker vårdcentral för ledsmärtorna, varken blodproverna eller undersökning visar tecken på reumatoid artrit enligt läkaren. Blir hemskickad med lite naproxen som jag ska ta några dagar.

Börjar känna mig bättre efter sjukdomsförloppet och ledsmärtorna avtar, så jag känner mig äntligen redo för att träna igen. Tränar ett lättare pass. Dagen efter upplever jag svaga smärtor i bröstet, hjärtklappningar, andfåddhet och extrem trötthet. Ska ta mig till plugget och börjar få intensiva smärtor i bröstet av normal gång, detta håller i sig några minuter innan det börjar avta.

Den svaga smärta varar några dagar och är mer eller mindre konstant utan ansträngning så jag kontaktar vårdcentralen, väl där tas det blodprover och EKG. Inget visar några indikationer på att något skulle vara fel, läkaren kontaktar kardiolog för att dubbelkolla. Kardiologen säger då att det inte kan vara någon inflammation utan menar att det kan vara något psykiskt. Jag blir hemskickad utan några andra undersökningar och får rådet att vila en vecka från träning, annars kan jag leva som vanligt.

Två veckor går och jag har konstanta bröstsmärtor tills en dag smärtan blir outhärdlig. Ringer 1177 och dem råder mig att åka upp till akuten, blodprover och EKG är fortfarande normala. Men jag blir inlagd på hjärtmottagningen för observation, äntligen nån som tar det på allvar. Långtids-EKG:n visade inga avvikelser under natten, läkaren gjorde sen ultraljud där hon tydligt kunde se att hjärtsäcken var inflammerad. Inga andra skador på hjärtat kunde ses. Jag blir hemskickad med ibuprofen 600mg x 3 i tre dagar och dem råder mig att avstå från träning tills det känns bättre annars kan jag leva som vanligt. Dem bokar även in mig på MR-hjärta.

I väntan på MR lever jag som vanligt och går kortare och långsammare promenader som den enda formen av fysisk aktivitet. Under hela förloppet så har ledsmärtorna i fingrarna varit närvarande men inte lika smärtsamma, ledsmärtorna börjar nu i stället leta sig ut i mina handleder, armbågar, tår och fotleder.

Tre veckor går i väntan på MR och jag får ännu värre smärtor än vad jag upplevt innan, en mer skärande smärta. Min vänstra arm domnar av och jag blir helt yr och illamående, jag ringer 112 och får åka in. Blodprover och EKG är fortfarande normalt, nämner mina ledsmärtor och min pågående hjärtsäcksinflammation. Dem vet inte riktigt vad som händer med mig så jag blir inlagd på MAVA, på morgonen fick jag träffa läkaren som menar att inflammationen kan yttra sig på olika sätt. Läkaren lyssnar på mitt hjärta med stetoskop och säger att tydliga ljud som indikerar på inflammation kan höras. Läkaren tycker att jag kan gå hem igen med en längre ibuprofen kur, men innan jag blir hemskickad ska läkaren dubbelkolla med en kardiolog.

Läkaren kommer sen och säger att kardiologen inte tror att det är någon inflammation eftersom mina blodprover och EKG är helt normala. Hur ska ni ha det, har jag en inflammation eller inte? Hur som helst blir jag hemskickad och ska vänta på MR:en.

Fick komma på MR, den 19/12 men har inte hört från min läkare än. Var även på en ytterligare undersökning på vårdcentral för mina ledsmärtor den 20/12, men läkaren trodde absolut inte på någon begynnande reumatoid artrit. Läkaren menade att jag skulle skrika av smärta vid palpation av mina leder om jag hade RA.

I skrivande stund har smärtorna i bröstet börjat avta, men känner mig konstant yr oavsett läge.

Förlåt för lång text, känner bara att jag behöver skriva av mig lite. Allt börjar kännas rätt hopplöst då jag knappt vågar röra mig.

Tack på förhand.
Citera
2023-12-25, 14:57
Moderator
Maviels avatar
Har man kollat pro-BNP på dig? Kan du se det bland dina blodprover?
Citera
2023-12-25, 16:25
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Har du tagit covid vaccin, om ja hur många doser?
Citera
2023-12-25, 16:29
Medlem
Vädigt många som fått hjärtproblem och hjärtattacker efter att ha tagit gmo covid skiten från moderna och pfizer.

Vet en levnadsglad 30årig kille som tog 1 spruta flera år sen och fick hjärtattack runt 1år sen och kunde knappt prata normalt och gå normalt utan att det gjorde ont.
Citera
2023-12-25, 16:41
Medlem
KOMAeLMJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumSKALLEN123

Första tanken här också.
Citera
2023-12-25, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Har man kollat pro-BNP på dig? Kan du se det bland dina blodprover?

Kan inte hitta nått sånt prov i journalen.
Citera
2023-12-25, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumSKALLEN123

2 doser, senaste dosen i januari 2022.
Citera
2023-12-25, 16:56
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkdirtyoutloud
Kan inte hitta nått sånt prov i journalen.

Det bör man göra det är ett prov som specifikt visar på hjärtat avseende svikt. Kvinnor är ju annorlunda på så sätt att de inte alltid har lika tydliga symptom på hjärtsjukdom som män.
Citera
2023-12-25, 17:01
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkdirtyoutloud
2 doser, senaste dosen i januari 2022.

Kan vara värt att ta upp med läkare! Speciellt om du har varit fullt frisk sedan tidigare.
Citera
2023-12-25, 17:03
Medlem
Svarta adelns giftsprutor..
Citera
2023-12-25, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Vädigt många som fått hjärtproblem och hjärtattacker efter att ha tagit gmo covid skiten från moderna och pfizer.

Vet en levnadsglad 30årig kille som tog 1 spruta flera år sen och fick hjärtattack runt 1år sen och kunde knappt prata normalt och gå normalt utan att det gjorde ont.

Flera år sedan ? vaccineringen kom väl igång först 2021 ?
Citera
2023-12-25, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det bör man göra det är ett prov som specifikt visar på hjärtat avseende svikt. Kvinnor är ju annorlunda på så sätt att de inte alltid har lika tydliga symptom på hjärtsjukdom som män.

Okej, det kan jag bara vända mig till vårdcentralen för att ta va?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in