2008-02-28, 09:13
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocc
Jag trodde inte bara 91an var pensionerad... Jag trodde 91:an var död.
Tyvärr gjorde jag misstaget att beställa förra årets julmagasin med just 91:an. Tåkigt, segt o intetsägande handling gör att jag aldrig mer skall skänka serien en stund till.
Håller med ts att serien har gått på grund o står o stampar.
Citera
2008-02-28, 10:13
Medlem
Men julalbumen innehåller väl bara gamla repriser? De kan kännas intetsägande och tråkiga. Lozell och Gissberg är duktiga när det gäller själva tidningen, som jag tror kommer att finnas 15 år till. Sen slås den säkert ihop med någon annan humortidning.
Citera
2008-02-28, 10:47
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Men julalbumen innehåller väl bara gamla repriser? De kan kännas intetsägande och tråkiga. Lozell och Gissberg är duktiga när det gäller själva tidningen, som jag tror kommer att finnas 15 år till. Sen slås den säkert ihop med någon annan humortidning.
Typ "Svenska humorklassiker" som redan innehåller Åsa-Nisse och Lilla Fridolf...
Citera
2008-02-28, 10:54
Medlem
Ska tro att det kan bli något sådant.
Citera
2008-02-28, 16:12
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Ja, 91:an har stagnerat betydligt. Läste ofta tidningen i slutet på 80-talet, men sen tröttnade jag. Serien har gjort misstaget att hålla kvar alla oskyldiga och bondiga folkhemsattityder medan den följer med i den historiska och tekniska utvecklingen, vilket lett till något slags limbo mellan gammalt och nytt.

Det är liksom inte trovärdigt med 19-20-åriga lumpare som säger "tocken däringa", aldrig super eller har sex och har nåt slags förhållande med en tjej som bara går ut på att fika. Antingen får man stanna kvar på 40/50-talet och köra Egerbrandt-stuket eller så uppdatera figurerna i takt med att man uppdaterar miljöer med bilar, datorer och annat.

Tecknaren Olle Nilsson gjorde ju en, enligt mig, lyckad insats i början på 80-talet med att fräscha upp figurerna lite. Nån som vet vad som hände med honom?
Citera
2008-02-28, 16:38
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Tecknaren Olle Nilsson gjorde ju en, enligt mig, lyckad insats i början på 80-talet med att fräscha upp figurerna lite. Nån som vet vad som hände med honom?

Han slutade att teckna serier och gick över till reklambranchen. Hans vidare öden är okända för mej.

Edit: Det verkar finnas ett 91:an-forum(!?)
http://www.91an.net
Senast redigerad av Tagelberg 2008-02-28 kl. 16:43.
Citera
2008-02-28, 19:06
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Nu verkar 91:an istället vara en totalt menlös serie som kör samma skämt hela tiden och försöker vara uppfostrande istället för rolig.

91:an Karlsson blev menlös redan när Egerbrandt tog över serien 1960. På Rudolf Pettersons tid var Mandel Karlsson mer av en slagskämpe, och inte så olik 87:an till karaktären som han kom att bli senare.
Citera
2008-02-28, 19:55
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Det är liksom inte trovärdigt med 19-20-åriga lumpare som säger "tocken däringa", aldrig super eller har sex och har nåt slags förhållande med en tjej som bara går ut på att fika. Antingen får man stanna kvar på 40/50-talet och köra Egerbrandt-stuket eller så uppdatera figurerna i takt med att man uppdaterar miljöer med bilar, datorer och annat.
Absolut, upplägget med Mandel Karlsson som en oskuldsfull bondpojk som luras av stadsbarnet Axelsson fungerar inte längre.

Skulle serien vara modern så skulle språket vara avsevärt råare och serierna ofta handla om sex och alkohol.

Kanske ska tillägga att jag inte läst serien på 10 år, men jag minns hur den var då, och jag utgår från att den inte ändrats.
Citera
2008-03-03, 10:06
Medlem
91:an har väl blivit lite fränare om man jämför med Egerbrandts version.
Citera
2008-03-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
91:an har väl blivit lite fränare om man jämför med Egerbrandts version.

Japp! Det är stor skillnad på hur de nyare tecknarna och manusförfattarna gör serien idag jämfört med Egerbrandt. Bäst gillar jag nog Gissbergs och Lozells versioner.
Citera
2008-04-07, 18:06
Medlem
Håller med om att Lozell är jäkligt bra. Besök gärna inofficiella sidan för 91:an.
Citera
2008-04-08, 16:15
Medlem
Grumbledocks avatar
De gamla serierna var så klart bäst men den "nya" 91:an är ju ren smörja, serien har tappat karaktär och humor vilket gör den blek och livlös. Som tur är har farfar sparat en massa gamla nummer som man kan gå tillbaka till om man vill läsa och minnas de "gamla, goda tiderna". Personligen förstår jag inte hur 91:an kan klara sig som serie längre, läses den bara av nostalgiska skäl eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in