2023-12-30, 10:24
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ja det blir lite som att någon oseriös redan snott möjligheten att skapa en seriös tråd, när det redan finns en... eller flera.

Rolig profilbild du har förresten, den gjorde min kväll.
Precis, att inte kunna skapa tråd för det redan finns en spamtråd är också en anledning.

Hehe tack, ja hon är en poppis kvinna
Citera
2023-12-30, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Detta medför tyvärr att när något stort inträffar skyndar de sig att starta en tråd om det. Den som är snabbast "vinner". Detta medför tyvärr att den tråd som postas först ofta är den med kortast och mest bristfällig trådstart.

Att skicka den till papperskorgen eller låsa den till förmån för en klart bättre trådstart som postats någon minut senare medför ofta att det blir ett jädra liv då man därmed "stjäl äran" från dem. Tyvärr.

Vad ser du för exempel på sådana trådar? Är detta en sådan tråd? (FB) Grov mordbrand på ICA Norra Haga i Västerås (2023-12-25) kvinna gripen

Jag ser inte riktigt hur en "klart bättre trådstart" skulle se ut för en sådan händelse. Blir tråden eller diskussionen bättre av att man väntar och lägger till fler diskussionsfrågor? Jag håller nog inte med om det. Att tidigt få ut en tråd gör att fler kan se och bidra till att få mer information. Ofta är det precis sådant som gör att Flashback tidigt blir en bra informationskanal vid ett uppmärksammat brott. Trådstarten måste givetvis vara begriplig och ha någon källa, men att sitta och invänta information tycker jag inte gör sådana trådar bättre.

Citat:
Istället tvingas man ofta försöka styra upp dem med olika mod.medelanden då många av användarna inte riktigt förstår dess avgränsningar.

Flashbacks allra största brist som jag ser det är alla one-liners som absolut inte tillför något annat än att göra trådar mer svårläst. Typ "Kulturberikare igen?", "fup?", "vad har vi här då?" - kommentarer som absolut inte tillför något. Sådana inlägg ligger ofta kvar även om de är rapporterade och kan göra trådar flera sidor längre än vad de borde vara.
Citera
2023-12-30, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag är ganska övertygad om att det är en konsekvens av att det blivit väldigt mycket normies på Flashback. Normies tävlar om allt. Redan när de är små så "rejsar" de till affären för att köpa snask, och på jympan slår de varandra blodiga för för att vinna någon jävla volleyboll-match. De kommer till Flashback för att vinna, och då behövs det något man kan räkna (notera personen tidigare i tråden som trodde att han kunde superförolämpa mig genom att påpeka att mina trådstarter genom åren "bara" fått ett tiotal svar).
Alla får ju förstås vara på Flashback, men den här sortens människor gör inte direkt underverk för diskussionsklimatet, för de är ointresserade av diskussioner.

(Och ja, normie-reaktionen på den här är reflektionen blir givetvis att jag klagar, och det ska man inte göra. Normies förknippar "klagande" med dåliga förlorare, eftersom allt är en tävlig. Fuck den sortens människor).

Det är gissningsvis mig du syftar på, men mitt syfte var inte att förolämpa dig utan att belysa att det inte råder koncensus om det du hävar i trådstarten. I trådstarten tar du användaren #sqwertyuionm som exempel och lyfter dennes trådstarter som ett problem för FB ("Ok, är det ett problem?" invänder någon julmats-stinn lirare där hemma, och då är mitt svar ja). Då är det relevant för andra att avgöra om ditt resonemang håller. Ett sätt att bedöma ditt resonemang, är att se vilka trådstarter som drar mest trafik, dina eller #sqwertyuionms?

Vad jag kan se, drar #sqwertyuionms trådar mer trafik än dina. Det tycker jag tyder på att ditt resonemang inte håller. Jag ser inget problem i #sqwertyuionms trådstarter.

Du skriver "ointresserade av diskussioner", men vad jag kan se är det precis en diskussion jag för. Jag la tid på att titta på om det du säger stämmer och presenterar information från dina trådstarter. Du däremot, struntar i vad jag säger och börjar prata om "normies", vilket är ett rent personangrepp. Vad jag kan se det du själv som är "ointresserad av diskussioner". Du tog till personangrepp istället för att resonera kring ämnet.

Flashbacks stora problem är mängden skräpinlägg och rena tramstrådar (fylletrådar, rysstrollet osv), men som jag ser det är #sqwertyuionms trådar knappast ett problem - tvärtom är flera av användarens trådar relativt välbesökta.
Citera
2023-12-30, 16:06
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Ett sätt att bedöma ditt resonemang, är att se vilka trådstarter som drar mest trafik, dina eller #sqwertyuionms?

Det är ett jävligt dåligt sätt att bedöma om en tråd är bra eller inte, det tror jag att de flesta tänkande människor är överens om. Jag diskuterade precis det här i min trådstart, att trådarna genererar att massa trafik, men ingen egentlig diskussion. Bara en massa indignation och förutsägbara kommentarer.
Jag förklarade utförligt på hur den här sortens trådstarter inte är väsensskilda från clickbait på sociala medier, som har som enda syfte att just generera så mycket trafik som möjligt, och maxa antalet "interaktioner".
Citera
2023-12-30, 16:18
Medlem
Citat:
Det är ett jävligt dåligt sätt att bedöma om en tråd är bra eller inte, det tror jag att de flesta tänkande människor är överens om. Jag diskuterade precis det här i min trådstart, att trådarna genererar att massa trafik, men ingen egentlig diskussion. Bara en massa indignation och förutsägbara kommentarer.
Jag förklarade utförligt på hur den här sortens trådstarter inte är väsensskilda från clickbait på sociala medier, som har som enda syfte att just generera så mycket trafik som möjligt, och maxa antalet "interaktioner".

Du pratar om din personliga uppfattning om vad du hävdar i trådstarten. När jag kvantifierar det försöker du göra gällande att "flesta tänkande människor är överens om" inte håller med mig.

Citat:
Normies tävlar om allt.

Den som "tävlar" är helt och hållet du. Jag ifrågasätter dina påståenden. Du försöker inte ens komma med något faktaunderlag, utan tar till personangrepp och påstår vad "de flesta" tycker helt utan belägg för ditt påstående.

Din trådstart som ett blogginlägg där du vill tycka till, men vill stänga ner kommentarsfälten när någon inte håller med dig.
Citera
2023-12-30, 16:44
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Du pratar om din personliga uppfattning om vad du hävdar i trådstarten. När jag kvantifierar det försöker du göra gällande att "flesta tänkande människor är överens om" inte håller med mig.

Du kan ju fortsätta hävda att en tråd med maximalt antal inlägg är en tråd med kvalitet, men jag förstår inte varför du gör det i den här tråden eller var du vill komma. Du kunde ju åtminstone argumentera för det, men det gör du inte. Du bara hävdar det, gång efter annan och säger att det är "din uppfattning". Jaha, liksom.
Citera
2023-12-30, 18:01
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Vad ser du för exempel på sådana trådar? Är detta en sådan tråd? (FB) Grov mordbrand på ICA Norra Haga i Västerås (2023-12-25) kvinna gripen

Jag ser inte riktigt hur en "klart bättre trådstart" skulle se ut för en sådan händelse. Blir tråden eller diskussionen bättre av att man väntar och lägger till fler diskussionsfrågor? Jag håller nog inte med om det. Att tidigt få ut en tråd gör att fler kan se och bidra till att få mer information. Ofta är det precis sådant som gör att Flashback tidigt blir en bra informationskanal vid ett uppmärksammat brott. Trådstarten måste givetvis vara begriplig och ha någon källa, men att sitta och invänta information tycker jag inte gör sådana trådar bättre.

Jag moddar inte i Aktuella brott och kriminalfall och läser och skriver sällan där heller och har heller inte sett den tråden. Men OK, just den trådstarten hade nog inte kunnat innehålla så mycket mer information, åtminstone inte initialt. Tror jag.

Jag menade inte att man ska behöva sitta och invänta mer information utan åtminstone återge det lilla som finns, vilket inte alla hinner med. Ibland saknas mycket väsentlig information, för oftast finns trots allt mer information att tillgå ifall vederbörande hade velat lägga några sekunder till på trådstarten.

Likaså är det viktigt att formulera en tydligt avgränsad frågeställning då oftast även den efterföljande diskussionen då brukar blir bättre. För just brott är ju frågeställningen ofta per automatik uppenbar, men för t.ex. politiska frågor är den inte alltid det vilket ofta tyvärr medför att den tråden börjar handla om allt möjligt som i någon mån angränsar till vad som nog vad det tilltänkta topic, ifall det ens fanns något annat än att informera andra om något som skett, vilket det nog inte alltid gör tyvärr.

Citat:
Flashbacks allra största brist som jag ser det är alla one-liners som absolut inte tillför något annat än att göra trådar mer svårläst. Typ "Kulturberikare igen?", "fup?", "vad har vi här då?" - kommentarer som absolut inte tillför något. Sådana inlägg ligger ofta kvar även om de är rapporterade och kan göra trådar flera sidor längre än vad de borde vara.

Ja, jag håller med, det är störande. I de forum jag moddar och även läser och skriver mest i (de politiska forumen) är inte just ovanstående exempel så vanliga, men väl istället +1, Håller med, Bra skrivet, Heja Jimmie!, nån ensam smiley osv osv. I en stor tråd kan det bli rätt många sådana ibland. Fattar inte varför en del tycker det är så viktigt att posta sådant skit, men det finns ju uppenbarligen folk till allt...

Men vad som är en bra tråd är till syvende och sist en smaksak. En tråd om något som intresserar mig är bra för mig och är inget som definieras av hur många som postat i den.

T.ex. en väldigt seriöst tråd om Meissenporslin kommer inte få alls lika många svar som en med en trådstart bara bestående av "Jag är full, bajs är gott!". Så rätt ofta är det de sämsta trådstarterna som genererar flest svar, men de blir ju också därefter, till bredden fyllda med tjafs och trams. Och ett forum bara fyllt med sådana trådar skulle nog inte många stå ut med i längden.
Citera
2023-12-30, 18:34
Medlem
Citat:
Du kan ju fortsätta hävda att en tråd med maximalt antal inlägg är en tråd med kvalitet, men jag förstår inte varför du gör det i den här tråden eller var du vill komma. Du kunde ju åtminstone argumentera för det, men det gör du inte. Du bara hävdar det, gång efter annan och säger att det är "din uppfattning". Jaha, liksom.

Vad är det jag "fortsätter hävda"? Läs mina inlägg igen. Jag tycker INTE flest inlägg är ett entydigt mått på "bäst tråd". Det påstod jag aldrig. Att räkna antal inlägg är ett (1) av flera sätt att påvisa att alla inte tycker som du. Min poäng är att det du skriver i trådstarten är subjektivt. Du tycker så (inget fel på det!), men det är inte objektivt.

I trådstarten pratar du om "äkta" trådstarterna - men det är din uppfattning. För mig är en bra ABoK-tråd med länk, citat och "vet någon mer?" väsentligt bättre än "vit kille, mörk kuk". Din trådstart är inte "mer äkta". Det är något subjektivt som du tycker. Jag tycker något annorlunda och vi saknar data för att se vad "alla andra" tycker.

Det fetstilta som Ancistrus skriver nedan kunde jag inte ha skrivit bättre själv.

Citat:
Men vad som är en bra tråd är till syvende och sist en smaksak. En tråd om något som intresserar mig är bra för mig och är inget som definieras av hur många som postat i den.

Jag håller med Ancistrus om "Ibland saknas mycket väsentlig information" - en alltför tunn trådstart i ABoK bör enligt mig slängas. Om någon startar en tråd som "placeholder" för att köpa sig tid att komplettera och på så sätt "hinna först", tycker jag en sådan trådstart borde korgas. En vettig rubrik, en källa och citat borde vara minimikrav för existensberättigande. Sedan kanske man inom ett par minuter kompletterar/korrigerar trådstarten, det ser jag inget problem med.

Att TS ska behöva bidra med fler inlägg i en startad tråd ser jag inget som helst krav på. I många fall blir tråden troligen bättre om TS har något att bidra med, men det behöver inte vara så, och en tråd kan vara utmärkt även om TS bara gör just trådstarten men inte deltar därefter.

Ibland kan det vara fullt tillräckligt med en bra rubrik, en länk och lite citat för att ge en bra tråd. Det kan vara så självklart vad som ska diskuteras att ytterligare diskussionsfrågor inte tillför något. Ibland har jag sett att TS försöker smalna ner vad som ska diskuteras för att "få rätt i sin tes", det tycker jag också är orimligt. Givet trådens rubrik, länkad/citerad information och forumval bör man få diskutera vad som ryms inom detta.
Citera
2023-12-30, 20:47
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:

Citat:
Ja, jag håller med, det är störande. I de forum jag moddar och även läser och skriver mest i (de politiska forumen) är inte just ovanstående exempel så vanliga, men väl istället +1, Håller med, Bra skrivet, Heja Jimmie!, nån ensam smiley osv osv. I en stor tråd kan det bli rätt många sådana ibland. Fattar inte varför en del tycker det är så viktigt att posta sådant skit, men det finns ju uppenbarligen folk till allt...
Men dessa one-liners kan och bör väl raderas av dig som modererar eller finns det något skäl för dig/er att inte göra det?
Citera
2023-12-30, 23:34
Avslutad
Tycker du gör lite av en höna av en fjäder här. De trådstarter du hänvisar till handlar om nyheter som hamnar i AoBK. Där ställs det inte just några krav på diskussionsunderlag just eftersom diskussionsunderlaget är uppenbart. Det är brottet som ska diskuteras. Vill man diskutera en speciell aspekt av något så kan man ju för all del posta i ett annat forum, och då krävs lite mer av trådstarten.

Förr var det samma krav i AoBK ifall jag inte minns fel, men efterhand ledde det mest bara till jävligt krystade trådstarter enbart för att följa reglerna, med frågor i stil med "är det rätt att han döms?"
Citera
2023-12-31, 06:31
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Men dessa one-liners kan och bör väl raderas av dig som modererar eller finns det något skäl för dig/er att inte göra det?

Ja precis, jag raderar sådant i de forum jag moddar. I andra forum kan jag ju inte göra något mer än att rapportera det.

Jag brukar f.ö. också kolla om det är en engångsföreteelse eller ett återkommande beteende från användaren i fråga och i de fall jag ser att det ett återkommande beteende brukar jag även utdela en varning för att få stopp på det.
Citera
2024-01-01, 12:39
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ja precis, jag raderar sådant i de forum jag moddar. I andra forum kan jag ju inte göra något mer än att rapportera det.

Bra där. Då drar jag tillbaka min klagan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in